قرآن آموزان هرمزگانی به اساتید کشوری و بین‌المللی دسترسی ندارند
کد خبر: 3936609
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

قرآن آموزان هرمزگانی به اساتید کشوری و بین‌المللی دسترسی ندارند

قاری قرآن هرمزگانی مهم‌ترین مشکل استان‌های دور از مرکز را عدم دسترسی قرآن آموزان به اساتید کشوری و بین‌المللی دانست و گفت: متأسفانه حمایت‌های مادی و معنوی مسئولین کشوری و استانی نسبت به فعالیت‌های قرآنی به‌خصوص در استان‌ها و شهرستان‌های کمتر برخوردار بسیار ضعیف است.

علیداد واحدی، قاری قرآن کریم از اهالی شهرستان رودان، استان هرمزگان و فرزند شهید «جلال واحدی» است که اخیراً موفق شد در مرحله استانی پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم مقام اول را کسب کرده و راهی مرحله کشوری شود.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: از سن 6 سالگی قرائت قرآن را در کلاس‌های قرآنی که توسط ملا مکتبی‌ها در مسجد محله برگزار می‌شد، آغاز کردم. در شب‌های ماه مبارک رمضان نیز برای جزء خوانی قرآن به مسجد می‌رفتم و از همان مجالس بود که کم‌کم روخوانی و روان‌خوانی قرآن را یاد گرفتم.

این قاری قرآن افزود: چند ماه بعد از اینکه به دنیا آمدم پدرم و سه تن از دایی‌هایم شهید شدند و من در این فضای آغشته به عطر شهادت و قرآن رشد کردم و به برکت خون شهدا و حبی که خانواده‌ام به قرآن داشتند در این مسیر قرار گرفتم. در مسابقات قرآن دانش‌آموزی، دانشجویی، اوقاف، اداره کار، رفاه و امور اجتماعی و همچنین مسابقات بین‌المللی امام علی(ع)، شرکت کرده و حائز رتبه‌های شهرستانی، استانی و کشوری شدم.

واحدی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا با تمام مشکلاتی که به جامعه تحمیل کرد، فرصت خوبی شد تا  جشنواره تلاوت‌های مجلسی امسال به‌صورت زنده پخش شود و بیننده‌های بیشتری این تلاوت‌ها را مشاهده کنند، همین برنامه‌های قرآنی می‌تواند تأثیر به سزایی در جذب نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها به سمت قرآن داشته باشد. امیدوارم بتوانم در مرحله کشوری این جشنواره رتبه خوبی را برای استان هرمزگان کسب کنم.

این قاری قرآن تصریح کرد: من هرچه دارم از قرآن است و زندگی‌ام را مدیون قرآن هستم و معتقدم انس و حب با قرآن برکات بسیاری را به زندگی انسان می‌آورد. از این رو بزرگ‌ترین آرزویم این است که تلاوت‌هایم مردم را به سمت قرآن جذب کند و روزی را ببینم که همه مردم می‌توانند قرآن را بخوانند و روخوانی و روان‌خوانی آن را یاد بگیرند.

واحدی با اشاره به اینکه دو جزء از قرآن را حفظ هستم و متأسفانه هنوز توفیق حفظ کل قرآن را پیدا نکردم اما امیدوارم توفیقی شود بتوانم حافظ کل قرآن شوم، بیان کرد: من بیشتر تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل را گوش می‌دهم و ایشان را الگوی خود قرار داده‌ام چراکه استاد بزرگ و اکبرالقراء جهان اسلام است و از تلاوت‌های ایشان بسیار لذت می‌برم.

مسئولین، دغدغه‌ فعالیت‌های قرآنی را ندارند

وی با بیان اینکه استان هرمزگان ظرفیت‌های بالایی درزمینهٔ فعالیت‌های قرآنی دارد و با برنامه‌ریزی مستمر و استعدادیابی قطعاً می‌توانیم پیشرفت‌های خوبی در این عرصه داشته باشیم، عنوان کرد: مهم‌ترین مشکلی که در هرمزگان به‌خصوص شهرستان‌های دور از مرکز وجود دارد، عدم دسترسی قرآن آموزان به اساتید کشوری و بین‌المللی است، متأسفانه مسئولین کمترین دغدغه‌ای در خصوص فعالیت‌های قرآنی ندارند و این در حالی است که باید برای پیمودن مسیر قرآنی، دست جامعه را بگیرند.

این قاری قرآن با تأکید بر اینکه متأسفانه علاقه‌مندان به قرآن در هرمزگان به اساتید در حیطه‌های تخصصی دسترسی ندارند، اظهار کرد: ما در استان به یک مکان تخصصی جامع و شبانه‌روزی جهت آموزش قرآن، بدون داشتن دغدغه پرداخت هزینه‌های جانبی را داریم و متأسفانه حمایت‌های مادی و معنوی نهادهای مربوطه و مسئولین کشوری و استانی در این زمینه بسیار ضعیف است.

نقش موثر خیران و واقفان در ترویج فرهنگ قرآنی

واحدی اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از مؤسسات و خانه‌های قرآنی به‌خصوص در شهرستان‌ها با مشکلات مالی و بعضاً مشکل جا و مکان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. جذب خیران جهت ساخت مدارس قرآنی و همچنین ترغیب واقفان به وقف‌های قرآنی برای اداره این مدارس می‌تواند نقش مؤثری در ترویج فرهنگ قرآنی در هرمزگان و شهرستان‌های آن داشته باشد.

وی تصریح کرد: دعوت منظم از اساتید بین‌المللی و کشوری، جهت رشد قرائت جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به قرآن می‌تواند در آموزش درست قرآن از همان مراحل ابتدایی مؤثر بوده و انگیزه جوانان و نوجوانان را برای رشد در این عرصه افزایش دهد. با توجه به هجمه‌هایی که بر ضد دین و قرآن در جهان وجود دارد، ما نیاز به تبلیغات گسترده و مشوق‌هایی در این زمینه بخصوص در بین کودکان و نوجوانان و اهتمام ویژه به مدارس داریم.

 

انتهای پیام
captcha