افتتاح مرکز بین‌المللی اسلامی کیش در دهه فجر
کد خبر: 3923798
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

افتتاح مرکز بین‌المللی اسلامی کیش در دهه فجر

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: مسجد ثامن‌الائمه(ع) با زمینی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع در سه‌ طبقه با عنوان «مرکز بین‌المللی اسلامی کیش» در دهه فجر افتتاح می‌شود.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش، غلامحسین مظفری، رئیس هیئت‌ مدیره و مدیرعامل این سازمان، عصر روز گذشته، 28 شهریورماه در بازدید از طرح عمرانی مسجد ثامن‌الائمه(ع) ضمن ابراز خرسندی از تحقق یافتن یک رخداد بزرگ در فضای بسیار فاخر و ارزشمند از نظر معماری و نوع نگاهی که در این مسجد به کار گرفته شده است، اظهار کرد: ساخت این مجموعه سیاسی و عبادی و ماندگار، یک اثر ارزشمند و مورد اهتمام اقشار مختلف جامعه داخلی و خارجی است و مشتاقان بسیار زیادی را به خود جذب خواهد کرد.

وی با بیان اینکه نوع هنر معماری، توجه اساتید و دانشجویان معماری را به خود جلب و کارکرد این مرکز را برجسته‌تر خواهد کرد، گفت: باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مرکز بین‌المللی اسلامی کیش پیش‌بینی و قابلیت اجرا داشته باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه خاص بودن این منطقه و مسجد ثامن‌الائمه(ع) یکی از ویژگی‌های بارزی هست که در کنار هم قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: کارکرد این مسجد با هدف خداشناسی فراتر از کارکرد «مرکز بین‌المللی اسلامی کیش» است و طبیعتاً برای چند قرن، آثار و تبعات مثبت آن در جامعه ماندگار خواهد بود.

سعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این بازدید، عنوان کرد: قبل از اجرای طرح مسجد مراکز بزرگ اسلامی هامبورگ، لندن، واشنگتن و وین را مورد مطالعه قرار داده و گزارشی تهیه و در اختیار دست‌اندرکاران این مجموعه قرار دادیم. ویژگی‌های این مساجد، معضل زیست مسلمانی را در دنیای متجدد تا حدود بسیار زیادی حل کرده‌اند و همین نکته باید در ساخت این مرکز مورد توجه قرار گیرد.

کرونا تنها مسئله کشور نیست

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رستگاری، مشاور مذهبی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این بازدید، اظهار کرد: نماز جمعه و مساجد دارای مخاطب‌های خاصی از جمله دانشگاهیان، شخصیت‌های علمی و مسئولان دستگاه‌های اجرایی مستقر در این منطقه هستند و از درجات علمی و تجاربی برخوردارند که متفاوت از فضاهای دینی هست و نیاز به یک پویش بیشتر و به‌روز بودن مباحث معرفتی دارد.

مشاور مذهبی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، گفت: معارف ما زیبا، دل‌نشین و تأثیرگذار هستند، اگر حقیقت معارف بیان شود مردم از هر قشری که باشند جذب خواهند شد.

رستگاری با بیان اینکه از بودجه این فضا با این امکانات و معماری در به‌کارگیری از کارشناسان سطح بالای ملی و بین‌المللی ازجمله در خصوص نورپردازی این ساختمان استفاده شده است، افزود: طبق دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، مبنی بر اینکه تمام هزینه‌های این مجموعه پرداخت خواهد شد؛ بر اساس اساسنامه نیز با کمک‌های مردمی و سازمان می‌توانیم این پروژه را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه «مرکز بین‌المللی اسلامی کیش» دارای ظرفیت‌هایی است که می‌تواند میزبان محافل دینی، مذهبی و علمی در سطوح وسیع باشد، بیان کرد: کرونا تنها مسئله کشور نیست، بلکه مسائل دینی نیز حائز اهمیت هستند.

مسجد ثامن‌الائمه(ع)؛ نماد معماری اسلامی کیش

مشتاق مشتاقی، سرمایه‌گذار «مرکز بین‌المللی اسلامی کیش» نیز در این بازدید، هدف از احداث این مسجد را غیر از ابعاد تعهدی، سیاسی و عبادی، ایجاد یک نماد، نمونه و المان معماری اسلامی در این منطقه برشمرد و گفت: نوعی طراحی در سازه این مجموعه پیش‌بینی شده که چندین قرن دوام داشته باشد، تا صرفاً مسجدی نباشد که طبق سنت‌های رایج در کشور فعالیت کند، بلکه مسجدی زنده باشد و حتی کسانی که قصد اقامه نماز ندارند نیز بتوانند از ظرفیت‌ها و معماری این مجموعه استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه «مرکز بین‌المللی اسلامی کیش» با نظر اساتید تدوین شده است، افزود: با توجه به حضور مذاهب، ادیان، قومیت‌های مختلف و همچنین مسافران و گردشگران خارجی و داخلی در این منطقه، تلاش بر این هست که از نخبگان و دانشگاهیان کشور، دعوت شود و این مرکز زمینه‌ای برای برگزاری برنامه‌هایی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

سرمایه‌گذار «مرکز بین‌المللی اسلامی کیش» در خصوص اقدامات صورت گرفته و پیشرفت عملیات اجرایی این مجموعه، اظهار کرد: تاکنون ۸۲۰ هزار نفر ساعت، هزار متر گچ‌بری در ۱۰ هزار متر از این فضا، ۳۰۰ تن کوپ و برش قطورتر سنگ‌ها کار شده و حدود ۲۵۰ تن نبشی، میله‌گرد و آهن‌کشی برای زیر کار این سنگ‌ها استفاده شده است. ورودی‌های اصلی از چوب ساج برمه بوده و برای درب‌های داخلی، چوب ساج آفریقا به میزان ۲۳ مترمربع به کار گرفته شده است.

مشتاقی گفت: با سیستم‌های رباتیک و سی‌ان‌سی تلاش ما بر این بود که تا دهه مبارک فجر این ساختمان آماده بهره‌برداری باشد و هدف این است که سبک معماری و مسجدسازی را در ایران از یک حالت تکراری به طرح‌های جدید تغییر دهیم.

انتهای پیام
captcha