رونمایی از صفحه استانی پایگاه اطلاع‌رسانی فهما در هرمزگان
کد خبر: 3902309
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱

رونمایی از صفحه استانی پایگاه اطلاع‌رسانی فهما در هرمزگان

صفحه استانی پایگاه اطلاع‌رسانی فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) در استان هرمزگان رونمایی شد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، آیین رونمایی از صفحه استانی پایگاه اطلاع‌رسانی فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) عصر روز گذشته، 11 خردادماه با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امور خیریه و تبلیغات اسلامی در استان هرمزگان برگزار شد.

«فهما»؛ پایگاهی برای آشنایی جامعه با کانون‌های مساجد

حجت‌الاسلام احمد پهلوانی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان هرمزگان در این مراسم با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال گذشته اساسنامه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد را تصویب کرد، اظهار کرد: این ستاد زیر نظر شورای سیاست‌گذاری به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، متشکل از مشاور وزیر و رئیس ستاد فهمای کشور، وزرای آموزش‌وپرورش و ورزش و جوانان، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و ... فعالیت می‌کند.

وی افزود: نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان، مدیر حوزه علمیه استان، فرمانده سپاه امام سجاد(ع)، مدیران کل اوقاف و امور خیریه و سازمان تبلیغات اسلامی، شهردار و ... نیز از اعضای شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان هستند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد هرمزگان با اشاره به وجود دو ستاد هماهنگی کانون‌ها در این استان، بیان کرد: با توجه به وجود دو اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در بندرعباس و قشم، دو ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد نیز در این دو شهر مستقر هستند.

وی از فعالیت هزار و 65 کانون فرهنگی ـ هنری در سطح مساجد استان هرمزگان خبر داد و گفت: از این تعداد 25 کانون زیر نظر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد قشم و مابقی زیرمجموعه ستاد هماهنگی کانون‌های هرمزگان هستند.

پهلوانی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد هرمزگان در مناطق روستایی این استان تأسیس شده‌اند، افزود: ظرفیت کانون‌های مساجد هرمزگان موجب شده تا بیش از شش برنامه مهم ملی را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وی از برگزاری سه دوره پیاپی جشنواره سراسری سرود رضوی مساجد روستایی، دو دوره جشنواره قرآنی (مدهامتان) مساجد روستایی کشور و یک دوره جشنواره ملی قصه‌گویی روستا و عشایر به‌عنوان برنامه‌های ملی کانون‌های مساجد هرمزگان نام برد و اضافه کرد: چندین برنامه منطقه‌ای و ده‌ها برنامه مهم استانی از جمله 11 دوره جشنواره فرهنگی، هنری و ورزشی آسمان هشتم از دیگر فعالیت‌های کانون‌های استان است.

پهلوانی برخورداری از جمعیت جوان نخبه متعهد پای‌کار، باانگیزه و آتش به اختیار را از سرمایه کلیدی و مهم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان هرمزگان برشمرد و بیان کرد: راه‌اندازی سامانه بچه‌های مسجد و اجرای طرح ملی فهما در سال گذشته موجب ساماندهی هدفمند کانون‌ها، اعضا، ایده‌ها، طرح‌ها و گزارش فعالیت‌های این مجموعه شد.

وی با اشاره به عضویت بیش از دو میلیون نفر از جوانان سراسر کشور در سامانه بچه‌های مسجد، افزود: 130 نفر از این تعداد از اعضای کانون‌های فرهنگی مساجد استان هرمزگان هستند.

پهلوانی همچنین به تشریح عملکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هرمزگان در طرح ملی فهما پرداخت و افزود: دو کانون برتر، پنج کانون شایسته تقدیر، 108 کانون فعال و قریب 100 کانون بالای 10 هزار امتیاز ماحصل تلاش اعضای کانون‌های مساجد هرمزگان در فهما بود.

وی اطلاع‌رسانی و معرفی فعالیت‌های شاخص کانون‌های فرهنگی ـ هنری را امری ضروری دانست و افزود: راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی فهما به‌منظور آشنایی هرچه بهتر جامعه با ظرفیت‌های فراوان کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد است.

حفاظت از مرزهای عقیدتی با ارتش بچه‌های مسجدی

رضا کمالی زرکانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از فعالیت درخشان کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه طرح ملی فهما، اظهار کرد: کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و معاونت قرآن و عترت اداره‌کل 110 برنامه در دهه کرامت و 110 برنامه در ماه مبارک رمضان اجرا کردند که شاخص‌ترین آن‌ها طرح ملی راهکار بود.

وی ضمن معرفی اعضای کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، بیان کرد: جوانانی که در فضای امن و معنوی مساجد آموزش‌های مختلف هنری فرا می‌گیرند و به‌مثابه ارتش فرهنگی قوی در برابر تهدیدهای فرهنگی دشمن جانانه در حال نبرد هستند.

مدیرکل ارشاد هرمزگان با اشاره به عضویت بیش از 130 جوانان نخبه متعهد هرمزگانی در سامانه بچه‌های مسجد، گفت: همان‌طور که یک کشور برای حفاظت از آب‌وخاکش به ارتش مقتدر نیازمند است، برای حفاظت از مرزهای عقیدتی و شعائر دینی و ملی نیز به ارتشی همچون بچه‌های مسجدی نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه امروز باید بررسی نحوه استفاده و بهره‌برداری از ظرفیت عظیم کانون‌ها باشد، گفت: به‌زودی نشست‌های شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد استان با حضور اعضا برگزار و در این نشست‌ها چگونگی استفاده بهینه از ظرفیت‌های کانون‌ها بررسی می‌شود.

کمالی با اشاره به میزبانی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد از برنامه‌های مهم ملی، گفت: کانون‌های روستایی استان برنامه‌هایی مهم در طراز ملی با کمترین هزینه برگزار کرده‌اند که برخی از مجموعه‌های عریض و طویل دولتی شاید توان اجرای آن را به با این کیفیت نداشته باشند.

وی با اشاره به حضور کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در اقصی نقاط استان، بیان کرد: امروزه به برکت انقلاب اسلامی، اکسیژن فرهنگ به روستاهای صعب‌العبور شهرستان بشاگرد در شرقی‌ترین نقطه استان رسیده است و وجود این ظرفیت فرهنگی موجب ارتقای سطح مطالبه‌گری در این مناطق شده است.

دبیر شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد هرمزگان تصریح کرد: پس از اجرای طرح ملی فهما، بیش از 7 میلیارد ریال سرانه به کانون‌های فعال استان پرداخت و 120 هزار جلد کتاب نیز به این مراکز اهدا شد.

جذب جوانان به مسجد، مهم‌ترین کار کانون‌های مساجد است

حجت‌الاسلام علی‌اکبر انصاری‌راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان نیز در این مراسم با بیان اینکه کانون‌های مساجد ظرفیت متراکم و کاملی به‌ حساب می‌آیند، اظهار کرد: اگر به پیشینه کانون‌های مساجد در هرمزگان نگاه کنیم، پی خواهیم برد که تحول خوبی در استان به‌وجود آورده‌اند.

وی از جذب جوانان و نوجوانان به مسجد به‌عنوان مهم‌ترین عملکرد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد یاد کرد و افزود: محور قرار دادن امام جماعت در همه فعالیت‌های فرهنگی از دیگر ویژگی‌های بارز کانون‌هاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان با اشاره به شرایط کرونایی این روزهای جامعه، تصریح کرد: با وجود جوانان فعال و دغدغه‌مند در کنار افراد باتجربه و پیشکسوت در کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، امروزه شاهد جنب‌وجوش خوبی در سطح مساجد استان به‌ویژه در زمینه رزمایش همدلی، تولید ماسک، ضدعفونی معابر و اجرای برنامه‌های فرهنگی در فضای مجازی هستیم.

وی ظرفیت کانون‌های مساجد هرمزگان را پویا، بالنده و مناسب دانست و گفت: اگر شرایط، اجازه تشکیل نشست‌های شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد را بدهد هم‌افزایی بهتری صورت خواهد گرفت.

کانون‌های مساجد، مولود مبارک انقلاب هستند

حجت‌الاسلام حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه هرمزگان نیز در این مراسم اظهار کرد: این تعامل و همراهی ظرفیت بسیار خوبی برای انجام کارهای مؤثر و ماندگار در حوزه فرهنگ است.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در حوزه مساجد هرمزگان وجود دارد که باید احصا و مورد بررسی و بهره‌برداری قرار گیرند، افزود: خروجی نشست‌های هم‌اندیشی دستگاه‌های فرهنگی استان باید منجر به تعامل و همراهی و هم‌افزایی این دستگاه‌ها در خدمات‌رسانی مطلوب به مردم در حوزه فرهنگ باشد.

مدیرکل اوقاف هرمزگان از کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد نیز به‌عنوان مولود مبارک انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی نام برد و بیان کرد: این تشکل‌های مردم‌نهاد از ربع قرن پیش تاکنون در راستای خنثی‌سازی توطئه‌های فرهنگی دشمن فعالیت می‌کنند که تاکنون آثار خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند.

عضو شورای هماهنگی کانون‌های مساجد هرمزگان با تأکید بر تقویت این مراکز تأثیرگذار مردمی، افزود: بهره‌گیری از توان و ظرفیت مردمی از ویژگی‌های برجسته و منحصربه‌فرد کانون‌های مساجد است.

یادآور می‌شود، پایگاه اطلاع‌رسانی فهما دارای زیرپرتال‌های مستقل به نشانی اینترنتی fahma.org برای تمامی استان‌ها است و نشانی صفحه استان هرمزگان در این پایگاه hormozgan.fahma.org خواهد بود. 

انتهای پیام
captcha