مأموریت جانبازان بعد از جنگ؛ انتقال روحیه انقلابی و جهادی به نسل آینده
کد خبر: 3887958
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
جانباز 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد؛

مأموریت جانبازان بعد از جنگ؛ انتقال روحیه انقلابی و جهادی به نسل آینده

یک جانباز هشت سال دفاع مقدس گفت: جانبازان الگوهای مناسبی برای ساختن انسان‌های مستعد و کارآمد به شمار می‌آیند و موظف هستند روحیه انقلابی و آمادگی جهادی را به نسل آینده منتقل کنند.

خالد رحمانی، جانباز هشت سال دفاع مقدس و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، ضمن تبریک میلاد حضرت عباس(ع) و روز جانباز، اظهار کرد: من به‌ عنوان یک بسیجی وارد جبهه‌های جنگ و پس از سه سال وارد کادر لشکر شدم و تا پایان جنگ یعنی بعد از قبول قطعنامه در جبهه و یگان‌های رزم حضور داشتم. در عملیات کربلای چهار در تاریخ چهارم بهمن سال ۶۵ مجروح و پس از بهبودی دوباره در مرحله دوم عملیات کربلای ۵ در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۶۵ مجروح شدم.

وی افزود: هر رزمنده‌ای که در عملیات شرکت می‌کند، انتظار مجروحیت، اسارت یا شهادت را دارد و من همچون سایر رزمندگان آرزوی شهادت داشتم، در پاتک‌های عملیات والفجر 8 و یا عملیات کربلای ۴ که در محاصره دشمن بودیم انتظار شهادت داشتم اما به این مقام نائل نشدم. زمانی که وارد جزیره ام‌الرصاص شدیم نیز با ترکش‌های همان خمپاره دشمن که دو تن از دوستان همرزمم شهید شدند، مجروح شدم.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: بسیاری از دوستان و هم‌رزمانم به شهادت رسیدند، اگر بخواهم تنها به دوستان شهیدم در هرمزگان اشاره کنم باید از شهید علیرضا آرمات، عبدالرضا مجیدی، غلامشاه(مصطفی) ذاکری، امیدرضا گنجی‌پور، شهید جاهد، قاسمی، اصغر موسی‌زاده، شهیدان عزت‌زاده‌ها، خاوند، آبسوران، حسن‌زاده و سیاری نام ببرم که هرکدام برای ما اسوه و الگو بودند. بسیاری از همرزمانم نیز از شهدای زنده هستند و به درجه جانبازی نائل شدند و برای همه این عزیزان سلامت، تندرستی و عمر طولانی و بابرکت از خدای متعال آرزومندم.

رحمانی هدف خود از حضور در جبهه‌های جنگ گفت و تصریح کرد: در آن سن احساس وظیفه کردم که به جبهه بروم. اعتقاد داشتم که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یک موهبت الهی است که باید از آن محافظت کرد، می‌دانستم استکبار جهانی و عراق در پی نابودی انقلاب و تصرف قسمتی از میهنم هستند؛ به این یقین رسیده بودم که حضور در جبهه، شرکت در جهاد علیه کفر است، از این‌ رو با مشکلاتی که بود به آموزش کرمان و سپس به جبهه کردستان اعزام شدم.

هرگز از جبهه رفتن پشیمان نشدم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از نائل آمدن به درجه جانبازی از مسیر طی شده، پشیمان شده‌اید یا خیر، گفت: هرگز از جبهه رفتن و مسیری که طی کردم پشیمان نشدم، اتفاقاً بعد از به شهادت رسیدن بسیاری از دوستانم احساس می‌کردم که شاید وظیفه‌ام را به‌خوبی انجام نداده‌ام و مصمم شدم راه آنان را با جدیت ادامه دهم، از این‌ رو دوباره به یگان رزم رفتم و در عملیات بعدی نیز شرکت کردم.

این جانباز هشت سال دفاع مقدس در تعریف شهادت و جانبازی اظهار کرد: شهید یعنی شاهد، گواه، حاضر و زنده؛ شهادت اوج کمال انسان و از مقدس‌ترین مفاهیم معارف الهی است، خداوند در آیه ۱۶۹ سوره آل‌عمران می‌فرماید: «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ، هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگان‌اند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند».

رحمانی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) نیز فرمودند: «فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ؛ بالاتر از هر کار خیری، خیر و نیکی دیگری است تا آنکه فردی درراه خدا کشته شود و بالاتر از کشته شدن درراه خدا خیر و نیکی نیست» و همچنین فرمودند: «وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوِدِدتُ اَنِّي اُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللهِ ثُمَّ اَحْيَا ثُمَّ اُقْتَلُ ثُمَّ اُحيا ثُمَّ اُقتَلُ ثُمَّ اُحيا ثُمَّ اُقتَلُ؛ سوگند به آنکه جانم در دست اوست، دوست دارم كه در راه خدا كشته شوم و سپس زنده گردم و باز كشته شوم و بار ديگر زنده گردم و باز كشته شوم».

وی افزود: همچنین در خطبه 23 نهج‌البلاغه آمده است که حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در مقام دعا و درخواست از خداوند متعال، فرمودند: «نَسْأَلُ اللَّهَ مَنَازِلَ الشُّهَدَاءِ؛ از خداوند جایگاه شهیدان را طلب می‌کنم».

جانبازان؛ شهیدان زنده انقلاب

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: جانبازان نیز کسانی هستند که از جان و مال خود گذشتند و تمام هستی خودشان را در طبق اخلاص گذاشتند و مقام و منزلتشان به‌نوبه خود حائز اهمیت است. من اعتقاد دارم که تیر و ترکش مأموریت خودشان را انجام می‌دهند و اگر کسی به افتخار جانبازی نائل آمده، این خواست خدا بوده که بماند و پیام همرزمان شهیدش را برساند و راه آنان را ادامه دهد.

رحمانی ادامه داد: خداوند در آیه 23 سوره احزاب می‌فرماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا؛ برخی از آن مؤمنان، بزرگ مردانی هستند که به عهد و پیمانی که با خدا بستند کاملاً وفا کردند، پس برخی پیمان خویش گزاردند و بر آن عهد ایستادگی کردند تا به راه خدا شهید شدند و برخی به انتظار (فیض شهادت) مقاومت کرده و هیچ عهد خود را تغییر ندادند».

وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) فرمودند: «جانبازان شهیدان زنده انقلاب‌اند، جانباز همزاد شهادت است. جانباز همان شهیدی است که بقایای پیکرش در عالم خاک جا مانده است و نیز فرمودند: جانبازان رهبران این نهضت‌اند». مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نیز جانباز را شهید زنده دانسته و می‌فرمایند: «جانبازان در قضیه جنگ هستند و خواهند بود، رنج جنگ را تا سال‌های متمادی بر دوش می‌کشند، همه از جنگ فارغ شدیم اما این جانباز است که تا آخر عمر از جنگ فارغ نخواهد شد».

مأموریت جانبازان بعد از جنگ نیز ادامه دارد

این جانباز هشت سال دفاع مقدس در خصوص وظیفه جانبازان بعد از جنگ اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: «یک‌ وقت در مورد جانبازها فکر می‌کردم که به نظرم رسید گاهی فضیلت آن‌ها از شهدا هم بیشتر است». شهید وظیفه خود را انجام داده و به شهادت رسیده اما مأموریت جانباز هنوز تمام نشده است، جانبازان صاحبان اصلی نظام هستند و صاحب‌خانه همیشه از خانه و اهل خانه محافظت می‌کند.

رحمانی ادامه داد: جنگ هشت ساله استکبار جهانی از سوی عراق علیه جمهوری اسلامی را ما آغاز نکردیم بلکه جنگ بر ما تحمیل شد و ما دفاع کردیم، دشمن با وجود ایجاد بحران، توطئه، تحریم و جنگ علیه ما شکست خورد اما هنوز با ما در جنگ است. جبهه عوض شده اما دشمن ناامید نشده و ما همچنان در حال دفاع هستیم. دفاع یعنی تدابیری که برای مقاومت در مقابل حملات سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، روانی و یا فناوری به کار می‌برند، در واقع دفاع به معنی بازدارندگی است، از این‌ رو وظیفه جانباز نیز دفاع در مقابل حملات مختلف دشمن است.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه‌های اساسی به‌منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ ارائه فرموده‌اند، برای رسیدن به این آرمان بزرگ که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، جانبازان الگوهای مناسبی برای ساختن انسان‌های مستعد و کارآمد به شمار می‌آیند و باید روحیه انقلابی و آمادگی جهادی را به نسل آینده منتقل کنند.

انتهای پیام
captcha