وقف؛ پس‌اندازی جاری برای دیار باقی
کد خبر: 3887291
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸

وقف؛ پس‌اندازی جاری برای دیار باقی

مدیرکل اوقاف هرمزگان با بیان اینکه هیچ عمل خیرخواهانه‌ای همچون وقف انسان را ماندگار نمی‌کند، گفت: علاوه بر انتفاع ظاهری که عموم از نیت خیرخواهانه وقف می‌برند، پس‌اندازی نیز برای آخرت است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حسین مهدیان، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان، در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: علی‌رغم گفته‌های زیادی که در باب وقف وجود دارد شاید توجهی که باید به این مقوله بسیار مهم نشده است.

وی افزود: وقف در لغت به معنای ایستادن بوده، اما در اصطلاح فقهی «تحبیس العین و تسبیل المنفعة» است، یعنی مالی را نگه داشته و از منافعش بر اساس نیت واقف برای عموم استفاده شود. گذشتن از دارایی و مال کار بسیار سخت است، گاهی خرج کردن برای خود نیز سخت است، اما انسان‌های پیدا می‌شوند که از مال خود برای دیگران می‌گذرند.

مدیرکل اوقاف هرمزگان با اشاره به اینکه انتفاع ظاهری از نیت خیرخواهانه وقف را عموم می‌برند، اما پس‌اندازی برای آخرت واقف نیز هست، تصریح کرد: یکی از واقفین استان هرمزگان اظهار می‌کرد «وقتی دوستانم فهمیدند مالم را وقف کردم به من خرده گرفتند که شما همسر و فرزند و خرج داری، در پاسخ به آن‌ها گفتم به‌اندازه فرزندانم نگه داشته‌ام و اتفاقاً آنچه خواهد ماند همین کاری است که انجام داده‌ام».

مهدیان ادامه داد: خداوند نیز در آیه 96 سوره نحل می‌فرماید: «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ ۖ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ ۗ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ آنچه نزد شماست همه نابود خواهد شد و آنچه نزد خداست (از ذخایر اعمال نیک و ثواب آخرت، تا ابد) باقی خواهد بود و البته اجری که به صابران بدهیم اجری است بسیار بهتر از عملی که به‌جا می‌آوردند».

وی تصریح کرد: در کشور موقوفاتی بالای 700 سال وجود دارد، بیش از 220 سال از وقف موقوفه محمدعلی در شهرستان میناب استان هرمزگان می‌گذرد اما کماکان جاری و ساری است. چه‌کاری همچون وقف انسان را ماندگار و باقی می‌کند؟ همچنین بیش از 90 سال از وقف موقوفه ناصری که از موقوفات بزرگ استان است در شهرستان‌های بندرعباس و میناب می‌گذرد، واقف اهل حیدرآباد هند بوده و از سال 1305 یک نیت خیرخواهانه در هرمزگان دارد که نامش در کل استان هرمزگان و ایران ماندگار است.

مهدیان با بیان اینکه مردم خونگرم هرمزگان در حوزه وقف و نیت خیرخواهانه گوی سبقت را ربوده‌اند، افزود: در این استان 7 هزار و 390 موقوفه و 221 بقعه متبرکه داریم که 53 مورد آن‌ها امامزاده هستند.

انتهای پیام
captcha