احتکار اقلام بهداشتی، بازی با زندگی مردم است
کد خبر: 3886211
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱

احتکار اقلام بهداشتی، بازی با زندگی مردم است

یک مدرس حوزه و دانشگاه احتکار اقلام بهداشتی را در شرایط کنونی بازی با مرگ و زندگی مردم دانست و ویروس‌های فرهنگی را خطرناک‌تر از کرونا عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سید محمدعلی معصومی لاری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: خداوند متعال انسان را اجتماعی خلق کرد و افرادی عادل را به نبوت رساند و حاکمیت بر مردم را در اختیار آنان قرار داد تا بتوانند عدالت را در سطح جامعه پیاده کنند، اما متأسفانه دشمنان مردم را فریب داده و منحرف کردند.

وی ادامه داد: حاکمیت خداوند متعال در روی زمین و عدالت در برهه‌های مختلف از زمان مانند دوره حکومت حضرت سلیمان، حضرت داوود، پیامبر اسلام(ص)  و حضرت علی(ع) برقرار بود اما پس‌ازآن هیچ‌کس نتوانست عدالت الهی را برقرار کند.

این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بخشی از برقراری عدالت به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم بازمی‌گردد، پیامبر(ص) در زمان خود احتکار گندم و آرد که بیشترین نیاز مردم بود را حرام اعلام کردند و فرمودند هرکس در این جهت مالی را به دست آورد متعلق به خودش نبوده و از ما نیست، آن حضرت محتکرین را زندان و مالشان را مصادره و میان مردم تقسیم می‌کردند.

معصومی ادامه داد: نیازمندی‌های شدید بشر در برهه‌های خاص با توجه به زمان تغییر می‌کنند، مانند امروز که با شیوع ویروس کرونا نیاز مردم به اقلام بهداشتی و پزشکی مانند ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده افزایش پیدا کرده است، در این زمان نیز عده‌ای سودجو پیدا شده و از این فرصت به‌دست‌آمده سوءاستفاده می‌کنند تا مردم را سرکیسه کنند، اقلام را به قیمت‌های بسیار بالا می‌فروشند تا سرمایه‌هایشان را افزایش دهند چراکه می‌دانند مردم نیازمندند.

احکام احتکار تنها برای قوت لایموت مردم نیست

وی بیان کرد: حاکمیت اسلامی وظیفه دارد کسانی که با سودجویی از موقعیت‌های حساس، زندگی مردم را به خطر می‌اندازند و محتکران را مجازات، اموالشان را مصادره و بین مردم توزیع کند. احکام احتکار تنها برای گندم و قوت لایموت مردم نیست، اکنون پای مرگ و زندگی مردم در میان است.

استاد شجره طیبه صالحین هرمزگان افزود: از امت اسلامی انتظار می‌رود که در این شرایط در کنار یکدیگر باشند، کاسبان بازار اجناس خود را با انصاف در اختیار مردم قرار دهند، موجرین و صاحبان املاک تجاری و مسکونی به مستاجرین خود رحم کنند و متمکنین نسبت به معیشت نیازمندان بی‌تفاوت نباشند.

ویروس‌های فرهنگی خطرناک‌تر از کرونا

معصومی اضافه کرد: همچنین اکنون‌که مردم در سختی قرارگرفته و زندگی‌شان به مخاطره افتاده است عده‌ای می‌خواهند از این وضع موجود و نگرانی‌های مردم سوءاستفاده‌های فرهنگی کرده و به اعتقادات آنان ضربه وارد کنند، عده‌ای شایعه می‌سازند و برخی نیز به تسویه‌حساب‌های سیاسی می‌پردازند. در این میان برخی افراد تحمل شنیدن این حجم از اخبار بد و شایعات را ندارند، کرونا نمی‌گیرند اما ویروس‌های فرهنگی خطرناک‌تر از کرونا به جانشان می‌افتد و آنان را از پا درمی‌آورد.

وی تصریح کرد: شرایط پیش‌آمده عرصه امتحان الهی است و امتحان  الهی تنها مبارزه با ویروس کرونا نیست، دست و زبان و مال ما در معرض امتحان قرار گرفته، که هر حرف و شایعه‌ای را در فضای مجازی انتشار ندهیم، از معیشت مستمندان غافل نشویم و انسانیت را فراموش نکنیم.

انتهای پیام
captcha