همگرایی رسانه‌ای موجب توسعه و بالندگی جامعه می‌شود
کد خبر: 3852081
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

همگرایی رسانه‌ای موجب توسعه و بالندگی جامعه می‌شود

گروه فرهنگی - مدیرکل صدا و سیمای مرکز کردستان، گفت: رسانه ها باید با همگرایی و رویکرد وحدت محور و نه ضد و نقیض، صدا و سیما را در راستای خدمت به مردم یاری کنند.

به گزارش ایکنا از کردستان، جعفر عبدالملکی، مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان امروز، یکم آبان‌ماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان، اظهار کرد: همگرایی رسانه‌ای موجب توسعه و بالندگی جامعه می‌شود و رسانه‌ها زمانی می‌توانند تأثیرگذار باشند که رویکردی نقادانه و شناخت محیطی به هنگام داشته باشند.
وی بابیان اینکه دشمنان همواره سعی در واگرایی جامعه دارند و در این زمینه از اقوام مختلف در کشور که جزئی جدایی‌ناپذیر از تمدن ایران هستند به نفع خود بهره برده‌اند،افزود: لذا رسانه‌ها باید با تقویت و ترویج سواد رسانه‌ای در جامعه به تشخیص زودهنگام مردم در بزنگاه‌های دشمن کمک کنند.
مدیرکل صداوسیمای مرکز استان کردستان بیان کرد: سواد رسانه‌ای علمی نسبی است که باید در سیر زمان به تکامل برسد و به مردم در تحلیل پیام‌ها و اهداف پشت آن‌ها و همچنین به عملکرد مدیران و مسئولان استان در جهت توسعه کمک کند.
وی عنوان کرد: سواد انتخاباتی و سیاسی از ابعاد مهم سواد رسانه‌ای است که رسانه‌ها باید درزمینهٔ تقویت و ترویج آن بیش‌ازپیش تلاش کنند.
ارتقای سواد انتخاباتی زمینه‌ساز مجلس کارآمدتر است
عبدالملکی بابیان اینکه باوجود فضای مجازی در دنیای امروز نیاز به سواد رسانه‌ای در جامعه بیشتر حس می‌شود، عنوان کرد: با ارتقای سواد انتخاباتی جامعه مجلس کارآمدتری خواهیم داشت و مردم نیز با آگاهی به نمایندگان کارآمد و متعهد رأی خواهند داد.
وی با تأکید بر اینکه رسانه باید نخبه محور باشد افزود: هوشیاری رسانه‌ای در حوزه جوانان، زنان، طبقه متوسط جامعه و نخبگان ازجمله محورهای مهم رسانه است که باید بر اساس آن بتواند رویکردی تعالی‌بخش و تأثیرگذار بر جامعه داشته باشد.
عبدالملکی، بیان کرد: منظومه فرهنگی کردستان، غنی و متنوع است و این تنوع فرهنگی فرصتی برای استان محسوب می‌شود که باید به‌خوبی از آن بهره گرفت.
وی جایگاه موسیقی در فرهنگ کردی را باارزش و مهم ذکر کرد و گفت: صداوسیمای مرکز استان باید بتواند موسیقی کُردی را با نگاهی تحسین‌برانگیز و نه تحقیرآمیز و کف خیابانی به همگان معرفی کند.
مدیرکل صداوسیمای مرکز کردستان اعلام کرد: انتقاد رسانه‌ها باید سازنده و در راستای توسعه مزیت‌های استان به‌ویژه در حوزه گردشگری باشد.
انتقاد ازعملکرد برخی مدیران فرهنگی
وی از عملکرد برخی مدیران استان و برگشت بودجه‌های فرهنگی، انتقاد کرد و گفت: این مهم باید از سوی رسانه‌ها مورد تحلیل و انتقاد قرار گیرد و آسیب‌شناسی شود.
عبدالملکی در ادامه تعامل و برنامه‌سازی مشترک با اقلیم کردستان عراق را از اولویت‌های صداوسیمای مرکز کردستان اعلام کرد و افزود: آموزش و تقویت نیروی انسانی، تولید پیام رسانه‌ای، رویکرد فنی و زیرساختی، اقتصاد رسانه و تنظیم گری و رگلاتوری پنج محور اصلی فعالیت‌های صداوسیمای کردستان است.
وی ایجاد شادی و نشاط در جامعه را از رسالت‌های اصلی صداوسیما دانست و گفت: در این راستا برنامه‌های شاد و مفرح در بخش موسیقی و نمایش‌های طنز از گروه «خه م ره وین» در آینده نزدیک روی آنتن خواهد رفت.
مدیرکل صدا و سیمای کردستان از ادامه برنامه «چریکه‌ی شه‌و» با ضوابط خاص و حفظ شأنیت موسیقی کُردی خبر داد و افزود: برنامه آماژه نیز برنامه‌ای استعدادیابی است که به دنبال شناسایی و کشف استعداد در حوزه‌های مختلف است.
وی با بیان اینکه در حوزه کودک اجرای همه برنامه به زبان مادری، حرفه‌ای نیست، اعلام کرد: کودکان باید در راستای بحث جامعه‌پذیری که ابعاد مختلفی دارد علاوه بر زبان محلی و مادری، زبان ملی را نیز بیاموزند.
عبدالملکی با اعلام اینکه در بخش صدا نیز برنامه‌های رادیو کردستان، با جذب 52 درصدی مخاطب، دونیم برابر میانگین رادیوهای کشوری مخاطب دارد یادآور شد: بهره‌مندی از زبان مادری از عوامل اصلی موفقیت برنامه‌های رادیو در کردستان است.

انتهای پیام
captcha