تدوین 45 استاندارد ملی در سازمان استاندارد ایران
کد خبر: 3851889
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴

تدوین 45 استاندارد ملی در سازمان استاندارد ایران

گروه اجتماعی- سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران، با اشاره به‌ضرورت استاندارد، گفت: تاکنون ۴۵ استاندارد ملی توسط سازمان استاندارد ایران تدوین‌شده است، اما کافی نیست و نیازمند عزم ملی در این راستا هستیم.

به گزارش ایکنا از کردستان، فرزانه انصاری، سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران دیروز، 30 مهر ماه در روز جهانی استاندارد، اظهار کرد: صنعت کشور باید به سمت بازارهای جهانی سوق داده شود که تولید محصول رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برای حضور در بازار جهانی موظف هستیم استانداردها را رعایت کنیم، افزود: استانداردها، اصول و قوانینی هستند که باید در جامعه کیفیت و شاخص‌های یک کالا را تشخص دهند و برای رقابت در بازار جهانی باید ویژگی‌ کالاهای تولید را با استانداردهای بین‌المللی و جهانی مطابق داد که بتوانیم کالاها را به این بازار عرضه کنیم.
سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران، با اشاره به اینکه استاندارد زبان مشترک تولید کالا است، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد در دو بخش تولید محصول داخلی و حضور در بازارهای جهانی تلاش کرده خود را به استاندارد ملی نزدیک کند و در این زمینه توانسته در مجامع بین‌المللی در تدوین استاندارد حضور پیدا کند.
وی عنوان کرد: سازمان استاندارد علاوه بر تعیین ویژگی‌ها در جنبه‌های خدماتی و مدیریتی و سایر حوزه فعالیت دارد و می‌تواند تأثیرگذار باشد.
انصاری ذکر کرد: مرگ‌ومیر و بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف کالایی غیراستاندارد و تقلبی است که در جامعه رخ می‌دهد، لذا برای کاهش این موضوع باید رعایت استانداردها را در اولویت قرار داد.
وی با اشاره به‌ضرورت استاندارد، افزود: سالانه در کشور دو هزار آتش سوزی اتفاق می‌افتد که حدود شش هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند، در این راستا باید ضوابط استاندارد را در تمام محصولات بکار بگیریم.
سرپرست پژوهشگاه استاندارد ایران با اعلام اینکه محرک رونق تولید بر سه اصل رقابت‌پذیری، مدیریت کیفیت و استانداردسازی استوار است، بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در ایران زیرپوشش استاندارد هستند و ۲۸ هزار و ۲۰۰ پروانه استاندارد اجباری در ایران صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی در ایران چاپ‌شده است، عنوان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته تعداد استانداردهای ملی به‌عنوان شاخص توسعه مطرح شده که نشان از اهمیت استانداردهای ملی و تدوین است.
انصاری یادآور شد: تاکنون ۴۵ استاندارد ملی توسط سازمان استاندارد ایران تدوین‌شده است، اما کافی نیست و نیازمند عزم ملی در این راستا هستیم.

انتهای پیام
captcha