استانداردسازی ۲۵۲ واحد نمازخانه اماکن اداری، تجاری و آموزشی در کردستان
کد خبر: 3851879
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

استانداردسازی ۲۵۲ واحد نمازخانه اماکن اداری، تجاری و آموزشی در کردستان

گروه اجتماعی- مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان گفت: استانداردسازی تعداد ۲۵۲ واحد نمازخانه اماکن اداری، تجاری و آموزشی به دبیری اداره کل استاندارد کردستان انجام‌ شده و قسمت دوم این استاندارد با عنوان مساجد و شبستان‌ها در دست تدوین است.

به گزارش ایکنا از کردستان، ژیلا یزدانی، مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان دیروز،۳۰ مهرماه در مراسم تجلیل از واحدهای برگزیده که به مناسبت روز جهانی استاندارد برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران بین سازمان‌های بین‌المللی استاندارد رتبه ۲۲ را دارد، اظهار کرد: در منطقه آسیا بعد از چین و ژاپن کشور ایران رتبه سوم را کسب کرده و همچنین بین کشورهای اسلامی در رتبه اول قرار دارد.
وی افزود: با عضویت ایران در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی، قدم بزرگی برای تدوین استانداردهای حلال برداشته‌شده است، بازار غذاهای حلال جزء حوزه‌های درآمدزاِ برای کشورهای مختلف است و اگر ایران بتواند پنج درصد از بازار را به خود اختصاص دهد می‌تواند ۲.۵ برابر درآمد نفتی را از حوزه حلال کسب درآمد کند.
استاندارد حلال؛ جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان با اشاره به اینکه استاندارد حلال جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی است، بیان کرد: سازمان ملی استاندارد مطابق قانون تقویت و توسعه، تنها مرجعی است که می‌تواند اعطای نشان حلال را در کشور انجام بدهد و در این راستا، استان کردستان تاکنون برای دو کشتارگاه طیور توانسته استاندارد حلال صادر کند.
وی عنوان کرد: در حال حاضر استان کردستان تعداد ۳۸ آزمایشگاه همکار، دو شرکت بازرسی کالایی استانی، چهار شرکت بازرسی فنی، هفت شرکت آموزشی و یک شرکت تدوین استاندارد فعالیت دارند و تمامی آن‌ها بر مطابق و ضوابط و الزامات استانداردهای ملی تعیین صلاحیت شده‌اند.
یزدانی اعلام کرد: در بخش تولید و خدمات ۳۵۹ واحد تولیدی در استان فعال و تحت پوشش استاندارد قرار دارند که از این تعداد ۷۳۴ فرآورده تولیدشده و در حال حاضر برای ۵۴۴ فرآورده پروانه استاندارد صادرشده و ۱۵۴ فرآورده دیگر نیز در دست بررسی است.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان ذکر کرد: استانداردسازی تعداد ۲۵۲ واحد نمازخانه اماکن اداری، تجاری و آموزشی به دبیری اداره کل استاندارد کردستان انجام‌شده و قسمت دوم این استاندارد با عنوان مساجد و شبستان‌ها در دست تدوین است.
وی عنوان کرد: تاکنون از تعداد ۴۵ استاندارد بین‌المللی توسط ایران، یک مورد درزمینهٔ تراکتورسازی از استان کردستان پیشنهادشده است.
یزدانی ادامه داد: در راستای اجرای استاندارد ملی آسانسورهای برقی در شش ماه نخست سال جاری تعداد ۱۳۳ تأییدیه ایمنی آسانسور توسط اداره کل استاندارد کردستان صادرشده است.
۳۱ گواهینامه ادواری توسط شرکت‌های بازرسی صادرشده است
وی با اشاره به اینکه تعداد ۳۱ گواهینامه ادواری توسط شرکت‌های بازرسی صادرشده است، افزود: در همین راستا و به‌منظور کنترل بر عملکرد شرکت‌های نصاب بازرسی‌هایی توسط کارشناسان انجام‌شده است، همچنین صدور پایان کار بدون گواهی ایمنی آسانسور در شهرستان سنندج و سقز صادر نمی‌شود.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان با اشاره به اینکه تولیدات استان مطابق با قوانین و ضوابط مربوطه است، افزود: در شش ماه نخست سال جاری ۷۰۱ مورد بازرسی از واحدهای تولیدی صورت گرفته که طی آن پروانه بهره‌برداری ۴۳ واحد تولیدی ابطال و ۲۲ پروانه بهره‌برداری نیز به حالت تعلیق درآمده است.

وی ذکر کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاری دو هزار و ۹۶۱ مورد بازرسی در سطح بازار از مراکز عرضه صورت گرفته که با نمونه‌برداری ۱۰۲ مورد کالا از این مراکز، تعداد ۵۶ جعل علامت استاندارد کشف و ۷۷ مورد نیز توقیف کالا انجام‌شده است.
مدیرکل استاندارد کردستان، با اشاره به اینکه تعداد ۱۷ اقدام حقوقی در خصوص شهربازی بدون استاندارد انجام‌شده است، بیان کرد: با توجه به اجباری بودن استاندارد تجهیزات تفریحی، در شش ماه نخست سال جاری تعداد ۲۸۶ تجهیز بازی در ۲۴۹ مکان بازی روباز و سرپوشیده و مهدکودک بازرسی‌شده است.
پلمپ شدن ۵ شهربازی در کردستان
یزدانی با اشاره به پلمپ شدن ۵ شهربازی در کردستان، عنوان کرد: گواهی‌نامه شهربازی‌ها یک سال اعتبار دارد اما سازمان استاندارد موظف است هر سه ماه یک‌بار از تجهیزات شهربازی بازرسی به عمل آورد.
وی یادآور شد: مصالح ساختمانی که پروانه بهره‌برداری دارند تحت پوشش استاندارد هستند اما محصولاتی که در خانه باغ‌ها و مکان‌های غیرمجاز بدون پروانه بهره‌برداری به تولید مصالح ساختمانی مشغول هستند، به یک چالش تبدیل‌شده‌اند.

انتهای پیام
captcha