به گزارش ایکنا؛ به نقل از مهر، حجت الاسلام و المسلمین شیخ محمد حسون رئیس مرکز پژوهشهای اعتقادی قم وابسته به دفتر آیت الله سیستانی در بازدید از خبرگزاری حوزه به چند شبهه درباره اربعین یعنی پاسخ داد.
این استاد حوزه در گفتگو با خبرگزاری حوزه گفت: هرسال با فرا رسیدن روزهای معنوی زیارت عظیم اربعین و رهسپار شدن جمعیت میلیونی زائران حسینی از کشورهای مختلف جهان به سوی عراق، موجی از شبهات نیز علیه این زیارت عظیم در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی منتشر میشود که این شبهات ریشه در وهابیت و اندیشه افراطی آنها دارد و متاسفانه برخی شیعیان نیز این شبهات را تکرار میکنند.
شیخ حسون گفت: این روزها شبهات زیادی درباره اربعین وجود دارد و البته هر سال هنگام فرا رسیدن ایام زیارت اربعین چنین شبهاتی میان مردم پراکنده میشود که بیشتر آنها از جنس شبهات علمی نیست و به عنوان مثال مطرح میکنند که رفتن این تعداد زیاد از زائران به زیارت اربعین موجب ایجاد اخلال در روند زندگی در عراق میشود و برخی میگویند در جریان راهپیمایی اربعین در مصرف غذا و نوشیدنی اسراف میشود که اینها شبهات علمی نیست که نیاز به پاسخ داشته باشد.
مردم هم به فقرا کمک میکنند هم به مراسم اربعین
این فاضل حوزوی تصریح کرد: البته زیارت اربعین موجب تعطیلی جریان زندگی نمیشود و کسی هم این مردم را مجبور به زیارت نکرده است تا آنها را بازدارد و آنها هم که میگویند به جای صرف این همه اموال برای غذا و نوشیدنی زائران بهتر است این پولها صرف کمک به فقرا شود، باید بگوییم که این مردم در جای خود به فقرا نیز کمک میکنند و از سوی دیگر اختیار مال مردم به دست خودشان است و کسی نمیتواند آنها را مجبور کند پول خود را صرف مراسم امام حسین (ع) کنند یا آنها را از این کار باز دارد.
شبهات را به جای محافل علمی، در فضای مجازی مطرح میکنند
وی افزود: به جز اینها به تازگی برخی شبهات درباره زیارت اربعین مطرح شده که از سوی شیعیان نیز مطرح میشود، اما در واقع آنها این شبهات را از وهابیت گرفته اند. مردم و جوانان گمان میکنند این شبهات از سوی فلان شخص شیعه مطرح شده، اما در واقع این شبهه از شیعه نیست و آن را از مخالفان به ویژه از وهابیت گرفته اند و متاسفانه این شبهات را به جای اینکه نزد علما و مجامع علمی مطرح کنند، آن را در شبکههای اجتماعی و رسانهها مطرح و منتشر میکنند.
رئیس مرکز پژوهشهای اعتقادی تاکید کرد: شخصی که مؤمن و متدین و با انصاف است اگر واقعا شبههای دارد و میخواهد پاسخ آن را بیابد باید از علما و کارشناسان دین بپرسد تا ببیند این شبهه پاسخی دارد یا نه؟ نه اینکه به محض اینکه شبهه را دید یا به ذهن او خطور کرد آن را منتشر و منتقل کند. چنین رفتاری رفتار یک انسان عالم و با فرهنگ و حقیقتجو نیست.
چرا زیارت اربعین در کامل الزیارات نیامده است؟
وی افزود: به عنوان مثال یک شبهه علمی که مطرح میشود این است که شیخ ابن قولویه صاحب کتاب کامل الزیارات زیارت اربعین را در کتاب خود ذکر نکرده است و برخی با استناد به این مطلب ادعا میکنند که زیارت اربعین اصل و مستندی ندارد و آن را تضعیف میکنند.
حجت الاسلام و المسلمین حسون ادامه داد: جواب این است که شیخ ابن قولویه ادعا نکرده که تمام زیارتها را جمع کرده است و در مقدمه کتاب نیز تاکید کرده که انسان نمیتواند تمام زیارتنامههای ائمه را جمع کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر حتی اگر بپذیریم که ابن قولویه نیز به زیارت اربعین معتقد نبوده است، بازهم این گونه نیست که شیعه فقط یک کتاب زیارتی داشته باشد و آن کامل الزیارات باشد تا اگر زیارتنامهای در آن نبود آن زیارتنامه باطل و ساقط باشد. این زیارت را دهها نفر از بزرگان در منابع و کتب خود ذکر کرده اند. شیخ طوسی که شیخ الطائفه است این زیارت را در التهذیب و مصباح المتهجد ذکر کرده است و ابن مشهدانی و سید ابن طاووس ودهها منبع دیگر این زیارت را ذکر کرده اند. با این همه منبع چه کنیم؟ آیا باید به خاطر اینکه در کامل الزیارات نیامده تمام این منابع را دور بریزیم و بگوییم زیارت اربعین ساقط است؟! این سخن علمی نیست، زیرا شیعه منابع زیادی دارد و بسیاری از این منابع زیارت اربعین را ذکر کرده و معتبر دانسته اند.
آیا اهل بیت در روز اربعین به کربلا رسیدند؟
شیخ حسون در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اختلاف نظرها درباره رسیدن اهل بیت به کربلا در روز اربعین خاطرنشان کرد: مثال دیگر از این شبهات اینکه شخصی میآید و میگوید شیخ مفید که از علمای بزرگ شیعه است، رسیدن کاروان اسرا به کربلا در روز اربعین را ذکر نکرده است یا رسیدن جابر به کربلا را بیان نکرده است و این نشان میدهد شیخ مفید به این خبر معتقد نبوده است و کاروان اسرا و جابر به کربلا نیامده اند و سپس با استناد به این مطلب زیارت اربعین را مخدوش و نامعتبر میدانند.
وی در پاسخ به این شبهه گفت: ابتدا ما باید بدانیم آیا دلیل استحباب زیارت امام حسین علیه السلام فقط این است که کاروان اسرا یا جابر به کربلا رفته باشند؟ اگر دلیل ما برای استحباب زیارت اربعین فقط رسیدن جابر و کاروان اسرا به کربلا باشد، ما نیز قبول میکردیم که اگر آنها به کربلا نرسیده باشند، پس زیارت اربعین هم استحباب ندارد؛ اما دلیل استحباب این نیست. ما برای استحباب زیارت امام حسین علیه السلام در بیستم ماه صفر دلایل فراوانی داریم. در نص روایت مهران جمال از امام صادق علیه السلام میبینیم که امام علیه السلام به مهران جمال میآموزد که اگر خواستی در بیستم ماه صفر حسین را زیارت کنی غسل کن و لباس نو بر تن کن و چنین و چنان بگو.
رئیس مرکز پژوهشهای اعتقادی ادامه داد: شیخ طوسی در کتاب تهذیب و مصباح المتهجد عنوانی به نام زیارت اربعین دارد و روایتی را ذکر میکند که در آن امام صادق (ع) به مهران و شیعیان میآموزد که اگر در روز بیستم ماه صفر خواستی امام حسین (ع) را زیارت کنی چنین و چنان بگو و سند روایت هم صحیح است. علاوه بر این ما در روایت داریم که زیارت اربعین یکی از نشانههای مؤمن است.
وی افزود: از سوی دیگر تمام علمای شیعه بر زیارت اربعین و استحباب آن تاکید دارند. حال، چون ابن قولویه این زیارت را ذکر نکرده یا شیخ مفد رسیدن کاروان اسرا به کربلا را ذکر نکرده است، ما باید سخن و سیره تمام این علما را دور بریزیم؟! اصلا فرض کنیم نه امام زین العابدین و نه کاروان اسرا و نه جابر بن عبدالله انصاری در بیستم ماه صفر به کربلا نرسیدهاند، آیا این باعث میشود زیارت اربعین نزد ما باطل شود؟ البته نه، چون ما دلایل زیادی برای استحباب زیارت اربعین داریم.
شبهه افکنیها برای تضعیف زیارت اربعین است
این مبلغ و پژوهشگر حوزوی گفت: متاسفانه برخی این شبهات را در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی و برای جوانان مطرح میکنند و جوانان هم که اطلاعات علمی ندارند گمان میکنند شاید زیارت اربعین سندی ندارد، اما باید دانست که دستان پنهانی پشت این شبهات قرار دارد. آنها هنگامی که میبینند میلیونها شیعه از سرتاسر جهان راهی زیارت اربعین میشوند، تلاش میکنند از هر راهی شده این زیارت را تضعیف کنند.
حجت الاسلام والمسلمین حسون همچنین با اشاره به ثواب زیارت امام حسین علیه السلام در روز اربعین گفت: اگر کسی میخواهد به ثواب مخصوص زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین برسد باید در خود روز اربعین زیارت وارد شده در کتب ادعیه را بخواند؛ چه در کربلا حضور داشته باشد یا نباشد.