«هنر و حماسه» اربعینی در شیراز آغاز به کار کرد
کد خبر: 3850108
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵

«هنر و حماسه» اربعینی در شیراز آغاز به کار کرد

گروه فرهگی ـ سومین سوگواره فرهنگی، هنری و گردشگری با عنوان «هنر و حماسه» با موضوع اربعین حسینی کار خود را آغاز کرد.

 به گزارش ایکنا از فارس، به‌مناسبت فرا رسیدن ایام اربعین حسینی، آیین افتتاح سومین سوگواره فرهنگی، هنری و گردشگری با عنوان «هنر و حماسه»، توسط معاونت فرهنگی، هنری و مدیریت گردشگری سازمان فرهنگی شهرداری با همکاری نهادهای دولتی و خصوصی شهر شیراز، با حضور شاعران، هنرمندان، اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، مدیران شهرداری و... امروز، 23 مهرماه در خیابان 9 دی برگزار شد.

 در این مراسم ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه این برنامه سومین دوره از این سری نمایشگاه‌های هنری حماسی است، گفت: این برنامه سال گذشته در پارک بعثت برگزار شد و یک کار هنرمندانه‌ای بود که سبب شد آن را الگویی برای مستمر بودن این نمایشگاه قرار دهیم و امسال نیز سعی شد تا کار نوتر و هنرمندانه‌تر برگزار شود و به همین دلیل با تاخیر در دهه آخر صفر برگزار شد.

وی با اشاره به قدرت هنر در بیان مسائل، افزود: تلاش کردیم تا بتوانیم قسمتی از حماسه‌ای که امام حسین(ع) و یارانشان در کربلا اجرا کردند و الگویی برای قرن‌های متوالی شد، را با زبان هنر که زبانی گویا و بین‌المللی است، به مردم نشان دهیم.

 این مقام مسئول با اظهار امیدواری از ادامه یافتن چنین فعالیت‌هایی بیان کرد: همکاری و هم‌افزایی بین ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف با سازمان فرهنگی و ارشاد سبب شده تا حدودی در حوزه فرهنگ و ارشاد آرامش ایجاد شود که نمونه‌های آن را در فعالیت‌های فرهنگی هنری در هفته دفاع مقدس مشاهده کردیم.

 گشتاسبی‌راد یادآور شد: سازمان فرهنگی سعی کرده تا از تمام گروه‌های فرهنگی، نمایشی، هنری، سمن‌ها، پایگاه‌های مقاومت و... حمایت کند تا آن‌ها بتوانند با دغدغه کمتری برنامه‌های خود را اجرایی کنند.

وی تاکید کرد: سازمان نشان داد که می‌تواند بسترساز کارهای هنری و فرهنگی در تمام شهر باشد، ما تمام کارها را مذهبی می‌دانیم و اگر کاری را غیر مذهبی بدانیم از این وادی می‌رویم و همین تفکر سبب برکت به تمام کارهای ما شده است.

 در ادامه نیز احد ده بزرگی، از شاعران خوش‌نام شیرازی با بیان اینکه در واقعه عاشورا تمام گروه سنی از خردسال تا کهنسال حضور دارند، گفت: زنان از شخصیت‌های ویژه صحنه کربلا هستند، زنانی که با شعر و خطبه‌خوانی توانستند یاد و خاطره عاشورا را زنده نگه دارند.

 همچنین، غلامرضا کافی یکی دیگر از شاعران شیرازی ضمن شعرخوانی با موضوع اربعین حسینی، افزود: همه هنرها از مجموعه عناصری برخوردارند و در همه آن‌ها دو عنصر برون و درون مشترک است، برونه همان شکل شعر با ماهیت متفاوت است و بازخورد هنر و استفاده و کارکرد هنر به جانمایه و درونه هنر برمی‌گردد.

وی بیان کرد: در حقیقت تفکر به سراغ هنر برای پایداری و جاودانگی خودش می‌آید، هنر همواره با دین و مذهب پیوند خورده و تعداد زیادی از هنرهای جاودانه به دلیل پیوندش با دین است، در عاشورا همه هنرها حاضر هستند و برعکس شرایط دیگر اینبار هنر برای داشتن یک ظرف و جاودانگی به سراغ تفکر عاشورایی رفته است، هنر با پیوند به عاشورا سعی کرده تا تقدس پیدا کند و این نکته متفاوتی است.

انتهای پیام
captcha