مهم‌ترین مشکلات جامعه قرآنی فارس
کد خبر: 3849494
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

مهم‌ترین مشکلات جامعه قرآنی فارس

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی فارس به تبیین مهم‌ترین مشکلات جامعه قرآنی این استان پرداخت و گفت: در این زمینه دو آسیب‌شناسی درونی و بیرونی وجود دارد.

سیدمصطفی موسوی، مدیر قرآن و عترت بسیج دانشجویی استان فارس در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان مهم‌ترین مشکلات جامعه قرآنی استان پرداخت و گفت: در بحث فعالیت‌های قرآنی استان فارس، دو مورد آسیب‌شناسی درونی و بیرونی را احصا کرده‌ایم.

وی افزود: آسیب‌شناسی درونی در واقع به خود جامعه قرآنی برمی‌گردد، جامعه قرآنی استان فارس اراده جدی در فعالیت‌ها و رفع مشکلات خود ندارد و به همین دلیل مطالبه جدی نیز از سوی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و به فعالیت در حوزه محدود خود رضایت دارند. با این وضعیت ما شاهد رشد و جهش قرآنی در استان نخواهیم بود.

موسوی ادامه داد: بخش آسیب‌شناسی بیرونی که به اجتماع، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی متولی امور قرآنی برمی‌گردد که از طرفی انگیزه و هم و غم کافی در زمینه فعالیت‌های قرآنی ندارند و بودجه کافی را به این امر تخصیص نمی‌دهند یا افراد غیر متخصص قرآنی در رأس  آن‌ها قرار گرفته که از جنس کار قرآنی آگاه نیستند.

مشکل اصلی جامعه قرآنی، بودجه نیست

مسئول قرآن و عتر بسیج دانشجویی فارس تأکید کرد: مشکل اصلی جامعه قرآنی استان فارس بودجه نیست، مشکل این است که این بودجه به اهلش داده نمی‌شود و افرادی که مسئولیت تخصیص آن را دارند کارشان را به‌درستی انجام نمی‌دهند و گرنه چرا باید یک مؤسسه قرآنی برای پرداخت حق‌الزحمه و کرایه سرویس معلم قرآن خود دچار مشکل باشد؟ چرا باید اعتبار یک ساله فعالیت‌های قرآنی یک کشور کمتر از قرارداد یک بازیکن فوتبال باشد؟ چنین مسائلی برای جامعه مسلمان فاجعه است؟

وی بیان کرد: مدیریت خوب، داشتن روحیه خودباوری در کار قرآنی، جدیت و پشتکار، همدلی و همزبانی، افزایش هم‌افزایی با نهادها، دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی، همکاری مشترک با دیگر مؤسسات قرآنی و مردمی کردن فعالیت‌های قرآنی می‌تواند مهم‌ترین عوامل برای توسعه فعالیت‌های قرآنی باشد که قطعاً در جذب بودجه، حمایت حامیان و خیران قرآنی و نهایتاً حمایت دیگر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی را در پی خواهد داشت.

موسوی، عدم خلاقیت، نوآوری و ابتکار در عرصه فعالیت‌های قرآنی و مسابقات قرآن، عدم استعدادیابی مستعدین قرآنی در مدارس، عدم تشکیل گروه‌های جهادی قرآنی جهت آموزش قرآن در روستاها و حاشیه شهرها در تعامل با جهاد سازندگی، عدم فعالیت تخصصی در زمینه قرآن توسط برخی مراکز و مؤسسات قرآنی، عدم حمایت از جلسات هفتگی قرآن کریم و محافل انس با قرآن، عدم وجود کرسی ثابت تلاوت و تدبر در قرآن کریم به‌صورت هفتگی و ماهیانه و به خصوص موازی‌کاری دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی در امور قرآنی که باعث هدر رفت بخشی از بودجه قرآنی می‌شود از دیگر مشکلات مهم جامعه قرآنی استان فارس است.

انتهای پیام
captcha