فعالیت ۹۰ هزار دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم در کشور
کد خبر: 3848987
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

فعالیت ۹۰ هزار دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم در کشور

گروه اجتماعی ــ مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از فعالیت ۹۰ هزار دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم در سطح کشور خبر داد و گفت: هزار و ۲۸۰ نفر از این دیده‌بان‌ها در استان کردستان فعالیت می‌کنند.

به گزارش ایکنا از کردستان، سیدعلی‌اصغر رفاعی، مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه شب گذشته، 18 مهرماه در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: رویکرد قوه قضائیه در جرائم و تعقیب مجرم رویکرد تهاجمی است اما در پیشگیری رویکرد ما هم‌افزایی، تعاملی و باهم کار کردن است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از جرائم جز با مشارکت و همکاری مردم اتفاق نمی‌افتد، افزود: بسیج عمومی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر خواهد بود.

رفاعی با اعلام اینکه برای پیشگیری از وقوع جرم باید برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ عمل کنیم، بیان کرد: تولیت پیشگیری از وقوع جرم با دادگستری است اما تمام دستگاه‌های اجرایی در پیشگیری از وقوع جرم نقش دارند.

وی بیان کرد: بر همین اساس هم‌افزایی یکی از نکات حائز اهمیت در بخش پیشگیری از وقوع جرم است اما جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های اجرایی هیچ موفقیتی را به دنبال ندارد.
مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اعلام کرد: 12 میلیون جوان در سن ازدواج در کشور داریم که این افراد برای داشتن زندگی پایدار و سالم نیاز به آموزش دارند در این راستا حوزه پیشگیری از وقوع جرائم قوه قضائیه اقدام به برگزاری همایش آموزش مربیان مشاوره ازدواج در کشور کرده است.

47 درصد طلاق‌های کشور در پنج سال اول به وقوع می‌پیوندد

وی افزود: 47 درصد طلاق‌های کشور در پنج سال اول به وقوع می‌پیوندد چراکه جوانان با مهارت‌های 10 گانه سبک زندگی سالم که شامل حل مسئله، کنترل هیجان، کنترل خشم، تصمیم‌گیری، فکر خلاقانه، فکر نقادانه و ...است، آشنایی ندارند.

رفاعی اعلام کرد: تمرکز این اداره کل در سال 98 بر برنامه‌های سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) است، با راه‌اندازی این سامانه این امکان برای مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد فراهم‌شده که به بهترین شکل ممکن در مدیریت اجتماعی جامعه خود مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ما در قوه قضائیه در تلاشیم تا از طریق سامانه سجام، نظارت مردمی را در جلوگیری از وقوع جرائم بیشتر کنیم، گفت: احیای حقوق عامه، مطالبه گری و پیشگیری از جرم از دیگر وظایف قوه قضائیه است که نباید به فراموشی سپرده شود.

فعالیت 1280 دیده‌بان در کردستان

مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از فعالیت 90 هزار دیده‌بان پیشگیری از وقوع جرم در سطح کشور خبر داد و گفت: هزار و 280 نفر از این دیده‌بان‌ها در استان کردستان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: از زمان راه‌اندازی سامانه سجام ۹ هزار گزارش مردمی از سراسر کشور از طریق این سامانه به دستگاه قضایی ارسال‌شده که 30 گزارش آن مربوط به استان کردستان است و تاکنون هزار و ۲۰۰ گزارش آن صحت‌سنجی و به مجاری مرتبط اعلام‌شده است.

رفاعی در ادامه گفت: سال گذشته ۱۸ میلیون پرونده و ۵۰ میلیون دادرسی در دستگاه قضایی انجام‌شده که دلیل اصلی این جرائم مربوط به کم‌کاری در حوزه پیشگیری است.

وی یادآور شد: پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکلی، پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، پیشگیری از تخلفات فضای مجازی، پیشگیری از مفاسد اقتصادی، مالی واداری، صیانت از منابع آبی، پیشگیری از تخلفات محیط زیستی منابع طبیعی و زمین‌خواری و احیای حقوق عامه برخی از اولویت‌هایی است که از طریق سامانه سجام پیگیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha