آرزوهایی که به کربلا می‌روند
کد خبر: 3848964
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳

آرزوهایی که به کربلا می‌روند

گروه شهرستان‌ها ــ زائران افغانی کربلا که از طریق مرز دوغارون وارد ایران می‌شوند، در دل آرزوهایی دارند که به شوق برآورده‌شدنشان قدم در راه سالار شهیدان گذاشته‌اند.

روزانه بیش از 2 هزار زائر افغانستانی از مرز دوغارون برای زیارت کربلا عبور می‌کنندهمه ساله و در دهه پایانی ماه صفر مرز دوغارون حال و هوای دیگری دارد، عاشقان و دلدادگان حسینی با چشمانی پراز اشک وارد ایران شده و پس از رفتن به مشهد و زیارت حرم رضوی عازم کربلا می‌شوند.

سمیرا حیدری، یک نوجوان 14 ساله تبعه افغانستان در مرز دوغارون، که بار اول است عازم کربلای معلی می‌شود، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار می‌کند: هیچوقت فکر نمی‌کردم امام حسین(ع) مرا برای پابوسیش دعوت کند، امروز که عازم کربلا هستم، خدا را شکر می‌کنم و از او می‌خواهم تا ما هم مانند مردم ایران در کشورمان امنیت داشته باشیم.

وی با بغض ادامه می‌دهد: سلامتی خانواده‌ام، خوشبختی خودم و امنیت همه مردم افغانستان آرزوهایی است که با خود به کربلا می‌برم تا امام حسین(ع) شفاعت کند.

حیدری بیان می‌کند: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان جهان است، اتحاد تشیع و تسنن در ایران سبب ایجاد امنیت شده و متأسفانه این اتحاد و انسجام در افغانستان با وجود گروه طالبان و معاندین از بین رفته است.

گلثوم جعفری، زن میانسالی که با همسرش عازم کربلا هستند هم از نداشتن امنیت در افغانستان گلایه‌مند است و عنوان می‌کند: وقتی وارد مرز دوغارون شدیم، تازه درک کردیم داشتن امنیت چقدر خوب است، ما اینجا با استقبال خوب خواهران و برادرانی روبه‌رو شدیم که به دور از اختلاف مذهب از زوار امام حسین(ع) میزبانی می‌کنند.

وی که برای اولین بار است به زیارت کربلا می‌رود، با شوق ارادت به اهل بیت(ع) اضافه می‌کند: بسیار خوشحال هستم که آستان قدس رضوی زمینه‌ای را برای زیارت حرم امام رضا(ع) فراهم آورده تا ابتدا به مشهد برویم و پس از آن به زیارت کربلا اعزام شویم.

فاطمه نجمه محمد، یک زائر زن افغانستانی نیز می‌گوید: وقتی وارد خاک ایران شدم، اولین چیزی که باعث شد خدا را شکر کنم امنیتی بود که در این کشور حاکم است، ما در افغانستان هیچ امنیتی نداریم.

در ادامه سیداحمد حسینی، زائر دیگری که همراه با همسر و فرزندش برای زیارت کربلا از مرز دوغارون وارد کشور شده‌اند، بیان می‌کند: برای اولین بار است که عازم کربلا می‌شوم، از امام حسین(ع) چیزهای زیادی می‌خواهم اما از همه مهم‌تر برقراری امنیت در کشورم است.

نظر مظفری، زائر افغان دیگری که بغض گلویش، اشک چشمانش را روانه می‌کند، می‌گوید: چندمین بار است که خاک کربلا را زیارت می‌کنم، اما امسال هم که اربابم، امام حسین(ع) مرا به پابوسیش دعوت کرده، بازهم گویی تشنه‌تر از گذشته‌ هستم.

روزانه بیش از 2 هزار زائر افغانستانی از مرز دوغارون برای زیارت کربلا عبور می‌کنند

زن میانسالی به نام هورا حسینی میان زائران به چشم می‌خورد، به سراغش رفته و از حال و هوایش می‌پرسم، در پاسخ تصریح می‌کند: امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان جهان است، مظلومیت ایشان و یارانش برای همه ما دردناک است، فرقی ندارد از کجای دنیا برای زیارتش حرکت کنیم، مهم دل‌هایی است که به عشق آقایشان راه سخت و دشوار را طی می‌کند.

مرز عاشقی و دلدادگی

در میان هیاهو و حال و هوای مثال‌زدنی زائران افغان، علی جان حیدری، یکی از زائران افغانستانی است که با مداحی در مرز دوغارون حال زائران را روانه کربلا می‌کند، مرز دوغارون مرز عاشقی و دلدادگی است، زائران کربلای حسینی به شوق رسیدن به بین‌الحرمین اینجا با پای دل قدم برمی‌دارند.

علاوه بر زائران، عاشقانی هم چون جامانده از زیارت هستند، خود را وقف خدمت به زوار امام حسین(ع) کرده‌اند. موکب امام رضا(ع) به‌همت آستان قدس رضوی در مرز دوغارن مستقر شده و خدماتی شامل خدمات فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و... به زائران ارائه می‌دهد.

اکنون ۲۰۰ نفر از مردم شیعه و اهل‌سنت شهرستان تایباد به‌صورت داوطلبانه و خودجوش در مرز دوغارون به زائران خدمات عرضه می‌کنند. نقطه صفر مرزی، در فاصله کمتر از 18 کیلومتری کشور افغانستان است که روزانه شاهد عبور بیش از 3000 نفر زائر افغانستانی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی است.

انتهای پیام
captcha