کودک همسری در تضاد با کارکردهای قرآنی ازدواج است/ نقد ادله موافقان کودک‌همسری
کد خبر: 3848900
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
حجت‌الاسلام مهریزی:

کودک همسری در تضاد با کارکردهای قرآنی ازدواج است/ نقد ادله موافقان کودک‌همسری

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فواید ازدواج از نگاه قرآن کریم، گفت: بقای نسل، آرامش و سکونت، تکمیل و تکامل(مشارکت در حیات مادی و معنوی) از نگاه قرآن کریم کارکردهای ازدواج به شمار می‌رود بنابراین با استناد به این کارکردها، کودک همسری در تضاد با کارکردهای قرآنی ازدواج است.

معامله تلقی کردن ازدواج، منجر به بروز پدیده کودک همسری می‌شودبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث شامگاه چهارشنبه 17 مهر در نشست علمی «بررسی ابعاد دینی و اجتماعی کودک همسری»در موسسه مفتاح کرامت قم گفت: کودک همسری در 4 حوزه قابل بررسی است، یکی اینکه آیا کودک همسری امری جایز به جهت فقهی است یا خیر؟ دوم اگر جایز است کودک به چه کسی گفته می‌شود؟ سوم چه کسانی می‌توانند این عقد را اجرا کنند؟ بعد از اجرا آیا دختر و پسر حق فسق عقد دارند یا خیر؟ .

وی افزود: الزحیلی از فقهای اهل سنت در کتاب الفقه الاسلامی و ادله، آورده‌ است که پدر یا جد او مجاز نیستند کودکان را با اجبار به عقد یک‌‍دیگر درآورند؛ علاوه بر الزحیلی فقهای دیگری نیز از اهل سنت در این زمینه مخالفت خود را اعلام کردند.

استاد دانشگاه قران و حدیث گفت: آیت‌الله صانعی از فقهای شیعه اعلام کرده‌است: ازدواج کودک اگر برای استمتاع باشد جایز نیست زیرا استمتاع در دوران کودکی از دختر حرام است لذا قصدی که منجر به انجام این امر باشد نیز جایز نیست بنابراین ایشان ازدواج دختربچه را مطلق جایز اعلام نکرد بلکه منوط به شرط می‌داند.

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به «وَاللَّائِي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحِيضِ مِنْ نِسَائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ وَاللَّائِي لَمْ يَحِضْنَ وَأُولَاتُ الْأَحْمَالِ أَجَلُهُنَّ أَنْ يَضَعْنَ حَمْلَهُنَّ وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا؛ زناني از شما كه از عادت ماهانه ماءيوسند، اگر در وضع آن‌ها (از نظر بارداري) شك كنيد، عده آنان سه ماه است، و همچنين آنها كه عادت ماهانه نديده‏ اند، و عده زنان باردار اين است كه بار خود را بر زمين بگذارند، و هر كس تقواي الهي پيشه كند خداوند كار را بر او آسان مي‏سازد. سوره الطلاق/4» بیان کرد: در کتابی با استناد به آیه 4 سوره طلاق و «أَنْكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنْكُمْ؛ مردان و زنان بی‌همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش‌دهنده و آگاه است! آمده‌ است که می‌توان کودکان را به عقد یک‌دیگر درآورد.

وی در ارتباط با ادله‌هایی که موافقان کودک همسری به آن استناد می‌کنند، ادامه داد: دومین ادله‌ای که ذکر شده استناد بر سیره پیامبر و صحابه است و همچنین ادله سوم را مصلحت می‌داند که گاهی اوقات شرایط خواستگار مناسب است و لذا امر ازدواج کودک ایرادی ندارد.

وی افزود: در کتاب وسائل الشیعه آمده‌: که پدر و جد می‌توانند صغیر و صبیه را به عقد درآورند، در باب 45 نکاح در همین کتاب به منع دخول قبل از 9 سالگی دلالت دارد و همچنین در باب23 آمده‌است: دختر در منزل پدر حیض نشود. این ادله‌های موجود که موافقان کودک همسری به آن استناد می‌کنند را می‌توان نقادی کرد.

استاد دانشگاه قرآن و حدیث در انتقاد از ادله مصلحت گفت: معمولا هیچ گاه مصلحت کودکان اقتضا نمی‌کند که در سن کم ازدواج کنند، برای مثال می‌گویند صیغه محرمیت در کودکی خوانده شود و این امر مصلحت برای کودکان است در شرایطی که صیغه موقت در سن پایین فقط آسودگی خاطر خانواده را از لحاظ محرمیت فراهم می‌کند پس مصلحت خانواده است نه کودک.

مهریزی در انتقاد از استناد به ادله سیره پیامبر در خصوص کودک همسری ادامه داد: کودک همسری در سیره پیامبر نبوده‌است زیرا سیره فعل مکرر است نه فعلی که فقط در چند مورد محدود اتفاق بیفتد؛ همچنین در مورد سن ازدواج عایشه هم بسیار تحریفات وجود دارد پس در مواردی که از نظر تاریخی شک و شبهه وجود دارد نمی‌توان به آن استناد کرد.

مجتهد فقه باید مجتهد قرآن و حدیث باشد

وی گفت: کسی که می‌خواهد فقیه و مجتهد باشد اگر پیش از آن مجتهد در قرآن و حدیث نباشد، مجتهد واقعی بر فقه نیست زیرا فقه، زاده قرآن و حدیث است و لذا کسی که عالم بر تفسیر و فهم قرآن و حدیث نباشد، فقه قران و سنت ندارد بنابراین مجتهد در فقه باید پیش از آن مجتهد در قرآن و سنت باشد تا بتواند در حوزه فقه و فقاهت استنباط کند لذا کسانی که می‌خواهند در فقه و فقاهت استنباط کنند باید پیش از آن بر قرآن و سیره احاطه داشته باشند.

مهریزی با اشاره به فواید ازدواج از نگاه قرآن کریم، گفت: بقای نسل، آرامش و سکونت، تکمیل و تکامل(مشارکت در حیات مادی و معنوی) از نگاه قرآن کریم کارکردهای ازدواج به شمار می‌رود بنابراین با استناد به این کارکردها آیا ازدواج کودک این کارکردها را دارد؟این کارکردها بر خلاف کارکردهای قرآنی ازدواج است .

وی تصریح کرد: آرامش دختربچه در عروسک و پسربچه در ماشین بازی است هچنین از نظر قوای جنسی و جسمانی قابلیت بقای نسل نیز ندارند پس این ازدواج چرا باید جایز باشد؟ کودک همسری خارج از کارکردهای قرآنی ازدواج است.

مهریزی تاکید کرد: ازدواج یک معاهده است نه معامله و زمانی که پدر کودکی را به عقد دیگری درمی‌آورد او را ابزار یا مالی تلقی و با آن معامله می‌کند بنابراین سنگ بنای اولیه در ازدواج را به اشتباه، معامله می‌دانند که کودک همسری به وجود می‌آید.

انتهای پیام
captcha