لزوم تسریع شناسایی مبتلایان به عفونت ایدز/ واقعیت‌ها را به مردم بگوییم
کد خبر: 3848747
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳

لزوم تسریع شناسایی مبتلایان به عفونت ایدز/ واقعیت‌ها را به مردم بگوییم

گروه اجتماعی ــ رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر شناسایی مبتلایان به ویروس ایدز سرعت لازم را نداشته باشد آمارها رو به افزایش خواهد رفت، گفت: اگر واقعیت‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود فرد مبتلا در صورت صادق بودن و بازگو کردن این مهم به طرف مقابل می‌تواند ازدواج کرده و فرزند سالمی هم داشته باشد.

لزوم تسریع شناسایی مبتلایان به عفونت ایدز/ واقعیت‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز، هفدهم مهر در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری این استان برگزار شد، ایران را جزو کشورهای در معرض آسیب بیان کرد و گفت: سالهاست که راه نفوذ عفونت HIV از طریق تزریق بوده است اما راه انتقال در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه نکته که اعتیاد اولین راه انتقال عفونت ایدز است، اظهار کرد: هر چه در خصوص چرخه پیش می‌رویم اقدام پیچیده‌تر می‌شود. از تعداد افراد پیش‌بینی شده تقریبا نیمی شناسایی شدند که تعدادی از این افراد از بیماری خود آگاهی ندارند و می‌توانند عفونت را به دیگران انتقال دهند. حدود ۲۰۰ هزار نفر معتاد تزریقی در کشور وجود دارد، برآورد ما این است که ۶۲ هزار مبتلا به عفونت در کشور وجود داشته باشند که از این تعداد ۳۸ هزار نفر شناسایی شدند.

افزایش آمار مبتلایان به عفونت ایدز

گویا افزایش آمار مبتلایان به عفونت ایدز را اهم نگرانی‌های پیش‌رو برشمرد و با بیان اینکه اگر کار شناسایی مبتلایان به این ویروس سرعت لازم را نداشته باشد آمارها رو به افزایش خواهد رفت، به تشریح تعهد سه‌گانه رهبران کشورها در سازمان ملل پیرامون ایدز پرداخت و اظهار کرد: رهبران کشورها تعهد دادند تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد کسانی که مبتلا به این عفونت هستند را شناسایی و 90 درصد افراد شناسایی شده را تحت درمان قرار دهند. در گام سوم هم ثابت کنند ۹۰ درصد افراد شناسایی شده از کسانی که تحت درمان هستند، درمان موفقی دارند.

این مقام مسئول بیان کرد: به محض اینکه افراد دارای عفونت HIV درمان را آغاز کنند ظرف مدت کوتاهی خطر انتقال به دیگران تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند و حتی به صفر هم می‌رسد و متأسفانه خیلی از مردم از این امر بی‌اطلاع هستند.

گویا با بیان اینکه تنها مشکل در تعهد اول(شناسایی) است و در تعهدهای دوم و سوم مشکلی نداریم، اظهار کرد: برای ورود به تعهد اول باید سرمایه‌گذاری ویژه، آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم صورت گرفته و از ظرفیت رسانه‌ها برای رسیدن به نتیجه لازم استفاده کرد، آگاه شدن عموم باعث می‌شود تا از کسانی که در معرض ابتلا به این بیماری قراردارند، آزمایش‌های لازم گرفته شود.

دشواری درمان عفونت HIV در کودکان

وی اضافه کرد: در صورت عدم شناسایی افراد مبتلا به ایدز دارای بیماری پنهان هستند که خودشان خبر ندارند و متأسفانه عفونت را به همسر و سپس به فرزند منتقل می‌کنند. درمان عفونت HIV در کودکان بسیار دشوار و داروهای آن نیز کمیاب و گران‌قیمت است، در صورتیکه اگر مادر باردار مبتلا به این عفونت به مراکز مراجعه کند با مصرف داروهایی که برای وی تجویز می‌شود از ابتلای کودک به این بیماری جلوگیری شده و نوزاد کاملاً سالم متولد می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت اظهار کرد: فردی که مراجعه می‌کند از لحظه شناسایی تحت درمان قرار می‌گیرد، هزینه داروی هر فرد تحت درمان در صورتی که به بیمارستان مراجعه نکند و بیماری دیگری نداشته باشد، در ماه بین 2 تا 3میلیون تومان است که بخش قابل توجهی از داروهای مبتلایان به بیماری ایدز در داخل کشور تولید می‌شود.

گویا بیان کرد: ایدز تنها یک مشکل بهداشتی صرف و بیماری کشنده‌ای نیست، ایدز یک بیماری پنهان بوده و مردم نمی‌دانند این بیماری از کشنده بودن به بیماری مزمن تبدیل شده است و فرد مبتلا می‌تواند سالهای طولانی به زندگی ادامه دهد.

این مقام مسئول گفت: اگر واقعیت‌ها به مردم اطلاع‌رسانی شود فرد مبتلا در صورت صادق بودن و بازگو کردن این مهم به طرف مقابل می‌تواند ازدواج کرده و فرزند سالمی هم داشته باشد، این اتفاق در سایه مراقبت و درمان انجام می‌شود؛ چراکه حمایت لازم و جدی به مراجعه‌کنندگان و مبتلایان صورت می‌گیرد.

حمایت لازم از مراکز مشاوره

وی با بیان این نکته که مراجعه افراد در معرض خطر به ویروس HIV در اراک کم شده است، تعداد تست‌های انجام شده را رو به کاهش دانست و اظهار کرد: باید از مراکز مشاوره‌ای حمایت لازم صورت پذیرد، بخشی از کاهش آمار مراجعه‌کنندگان به مراکز مشکلات بودجه‌ای است که باید برطرف شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: این مراکز به مسائل بهداشتی و سلامت مردم کمک می‌کنند و ما موظف هستیم سلامت تمامی افراد جامعه را تأمین کنیم. با مراجعه مبتلایان به این مراکز تغییر بسیار در رفتار آن‌ها به وجود می‌آید و به کنار گذاشتن رفتارهای پرخطر توسط آن‌‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: اگر بخشی از مشکلات افراد مبتلا همچون غذا رفع شود قطعاً تعداد امار مراجعه‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند و ما راحت‌تر می‌توانیم برای کنترل این مشکل برنامه‌ریزی کنیم.

گویا در بخش پایانی سخنان خود افزود: اگر بخواهیم با این مبتلایان پنهانی برخورد کنیم و اجازه ندهیم که آگاهی لازم را کسب کنند به طور حتم این بیماری مسیر خود را طی می‌کند و نمی‌توانیم بین این بیماری و مابقی ناهنجار‌ی‌های اجتماعی دیوار بکشیم.

انتهای پیام
captcha