مربیان قرآن از شیوه‌های خلاقانه برای آموزش کودکان استفاده کنند
کد خبر: 3848568
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶

مربیان قرآن از شیوه‌های خلاقانه برای آموزش کودکان استفاده کنند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر جامعةالقرآن خردسالان و خواهران فرخشهر گفت: در این مرکز احکام حروف و حرکات عربی در قالب قصه و حرکات اشاره‌ای به کودک آموزش داده می‌شود که این شیوه‌ها برای کودکان بسیار شیرین و جذاب است و به مربیان قرآنی توصیه می‌شود از شیوه‌های خلاقانه برای آموزش قرآن به کودکان بهره بگیرند.

رامش احمدی، مدیر جامعةالقرآن الکریم واحد خردسالان و خواهران فرخشهر، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به فعالیت حدود ده ساله در عرصه فعالیت‌های قرآنی فرخشهر، اظهار کرد: آغاز فعالیت این مجموعه با ۷۷ قرآن‌آموز دختر و پسر ۴ تا ۱۲ سال بود که به مدت چهارماه تحت آموزش حفظ موضوعی قرار گرفتند.

وی در تشریح فرایند معمول آموزش نوآموزان در جامعةالقرآن، گفت: افراد علاقه‌مند در آغاز فرایند آموزش به مدت چهارماه حفظ موضوعی را یاد می‌گیرند، سپس خردسالان روخوانی قرآن را با بهره‌گیری از فنون حرکت و اشاره فرا می‌گیرند که این آموزش‌ها برای کودکانِ زیر سنِ مدرسه ۱۱ ماه و برای محصلان ۶ ماه به طول می‌انجامد.

احمدی در ادامه بیان کرد: قرآن‌آموزان پس از فراگیری روخوانی، حفظ جزء سی را آغاز و در مدت چندماه در صورت موفقیت در حفظ، گواهی‌نامه دریافت می‌کنند و وارد کلاس تجوید می‌شوند.

وی بیان کرد: این قرآن‌آموزان پس از آنکه تحت آموزش تجوید قرار گرفتند فرایند آموزش جامعةالقرآن را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند و از اینجا به بعد بر عهده خودشان است که به حفظ و دیگر مباحث مرتبط با قرآن کریم ادامه بدهند.

این مربی قرآن در استان با اشاره به پیشرفت حفظ خواهران تا جزء ۱۳ قرآن کریم، افزود: خردسالانی هم که با این فرایند آموزش دیده‌اند اکنون در ۱۵ سالگی تا حفظ جزء نهم قرآن کریم پیشرفت دارند و در واحدهای بزرگسالان جامعةالقرآن مشغول ادامه روند حفظ هستند.

احمدی با اشاره به تعداد کنونی قرآن‌آموزان جامعةالقرآن، گفت: با توجه به قرار داشتن در فصل مدرسه، تعداد افراد تحت آموزش کاهش را شاهد است و با حدود ۸۰ خردسال و حدود ۶۰ بانوی قرآن‌آموز به کار ادامه می‌دهیم که با پرداخت شهریه مشغول فراگیری قرآن هستند.

فعالیت‌های فرهنگی جامعةالقرآن

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دیگر در کنار آموزش قرآن، بیان کرد: برگزاری کلاس‌های تربیتی و اخلاقی و نیز ارائه مشاوره برای مادران با دعوت اساتید از قم، و نیز برگزاری دو برنامه عمومی باشکوه در سطح شهر در اعیاد نیمه‌شعبان و غدیر از اهم برنامه‌هاست، ضمن اینکه به فراخور مناسبت‌های مذهبی برنامه‌هایی در محل جامعةالقرآن برگزار می‌شود.

احمدی درخصوص مکان فعالیت جامعةالقرآن یادآوری کرد: یک مکان موقوفه از سوی اداره اوقاف و امور خیریه در اختیار ما قرار گرفت که حدود ۶۰ میلیون تومان صرف تعمیر آن کردیم اما با آغاز کار، مسئولان اوقاف اعلام کردند که این مکان اشکال وقفی دارد و خواستار تحویل آن شدند، در حال حاضر فعالیت‌ها در یک مکان استیجاری و گاه در منازل شهروندان در جریان است.

شیوه‌های آموزش در جامعةالقرآن

این مربی آموزش روخوانی قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شیوه آموزش روخوانی به کودکان، بیان کرد: در مبحث حروف که قاعدتاً تلفظ حروف عربی با فارسی متفاوت است، احکام حروف در قالب قصه به کودک آموزش داده می‌شود و در مبحث حرکات نیز از روش اشاره‌ای، با حرکات دست، استفاده می‌شود که برای کودکان بسیار شیرین و جذاب است و در فضایی شاد در کنار هم بازی می‌کنند و رقابت برای یادگیری و برنده شدن دارند.

وی در خصوص بیان احکام حروف با قصه‌گویی، بیان کرد: به عنوان نمونه مربی برای آموزش حروف مفخم، با زبانی کودکانه خانواده چاق و درشتی را با نام خانواده مفخم معرفی می‌کند و برای معرفی اعضایِ این خانواده ژست‌های چاق شدن به خود می‌گیرد تا بچه‌ها در عین سرگرمی با این حروف آشنا شوند.

احمدی در ادامه و در تشریح آموزش حرکات با اشاره، گفت: به عنوان نمونه مربی برای نشان دادن حرکت فتحه، دست را تا سینه بالا می‌آورد و فتحه را با حرکت دست به سمت بالا نشان می‌دهد حال آنکه حرکت کسره با حرکت دست به سمت پایین نشان داده می‌شود، که البته پس از مدتی کودکان به خوبی این حرکات را یاد می‌گیرند و نیازی به استفاده از اشاره نیست.

وی با اشاره به تأثیرگذاری خوب اینگونه آموزش‌ها در روند یادگیری کودکان، تأکید کرد: این شیوه‌ها برای کودکان بسیار شیرین و جذاب است و به مربیان قرآنی توصیه می‌شود از شیوه‌های خلاقانه برای آموزش قرآن به کودکان بهره بگیرند.

مدیر جامعةالقرآن الکریم فرخشهر با بیان اینکه آموزش قرآن در سنین کم باعث ماندگار شدن آن در ذهن کودک می‌شود، ادامه داد: این پیش‌زمینه قوی قرآنی در کودک بعدها سبب جذب بهتر و بیشتر او به قرآن در مدرسه می‌شود، به ویژه اگر توانایی قرآنی او پیوسته در حضور دانش‌آموزان مورد ترغیب و تشویق قرار گیرد.

احمدی ادامه داد: بنده بارها شاهد این موضوع بوده‌ام و دانش‌آموزانی که در سنین قبل از مدرسه آموزش قرآن را پشت سر گذاشته‌اند در مدرسه اقبال و علاقه بیشتری به فعالیت‌های قرآنی دارند به ویژه اگر از حضور یک معلم قرآن کاربلد و کارشناس بهره‌مند باشند که متأسفانه کمتر شاهد این اتفاق هستیم و انتظار می‌رود معلمان قرآن مدارس در این حوزه تخصص کافی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha