پیام‌های اربعین چیست؟
کد خبر: 3848121
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵

پیام‌های اربعین چیست؟

گروه فرهنگی ــ از پیام‌های اربعین می‎توان به زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره قیام امام حسین(ع)، تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم، پیوند عاطفی و دوستی و محبت بین امت و اهل‌بیت(ع) و آشنا شدن مردم با معارف دین اسلام، وفاداری نسبت به مظلومیت و مظلومان و مخالفت با ظالمان و همچنین بیداری اسلامی اشاره کرد.

اربعین؛ تلنگری برای مردم/پیام‌های اربعین معرفی شودبه گزارش ایکنا از لرستان، در رابطه‌ با اربعین روایت‌های فراوانی در دست داریم، امام حسن‌عسگری(ع) وقتی علامت‌های مؤمن را بیان می‌کند ازجمله صفاتی که از آن نام می‌برد، خواندن زیارت اربعین است کمااینکه در زیارت اربعین که از ناحیه امام صادق(ع) بیان شده حضرت عنوان می‌دارد که خداوندا امام حسین(ع) همه هستی خودش را از جان و مال و عزیزانش را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از گمراهی نجات دهد، و این برای مردم یک تلنگر است.

اربعین برای ما پیام‌های زیادی دارد، ازجمله این پیام‌ها پیام‌های زنده نگهداشتن یاد و خاطره تاریخ باعظمت قیام امام حسین(ع)، تقویت روحیه انقلابی و مبارزه با ظلم و ستم، پیوند عاطفی و دوستی و محبت بین امت و اهل‌بیت(ع) و آشنا شدن مردم با معارف دین اسلام، وفاداری نسبت به مظلومیت و مظلومان و مخالفت با ظالمان است.

از دیگر پیام‌های اربعین می‎توان به بیداری اسلامی اشاره کرد امام حسین(ع) با قیام و شهادت خود اسلام را حفظ و مسلمانان را بیدار ساخت، وهابیون و دشمنان از عاشورای حسینی ترس دارند و معتقدند هر‌چه در طول یازده ماه ‌علیه تشیع فتنه‌گری و توطئه می‌کنند با آمدن محرم و عاشورا تمامی نقشه‌ها و توطئه‌های آن‌ها نقش بر آب می‌شود.

قیام و شهادت امام حسین(ع) یک الگو برای همه بشریت است و بزرگان دین ازجمله شیخ مفید، عباس قمی و علامه حلی سفارش به زنده نگه داشتن اربعین داشته‌اند، امام صادق(ع) نیز در خصوص زیارت امام حسین(ع) می‌فرماید هر کس با پای پیاده به زیارت قبر امام حسین(ع) در کربلا برود در هر قدمی که بر می‌دارد گناهان وی بخشیده می‌شود، هر قدمی یک حسنه و یک درجه به حسنات و مقام او اضافه می‌شود و خداوند متعال در این مسیر دو فرشته را موکل وی قرار می‌دهد که هرچه از زبان وی خارج می‌شود را به‌عنوان حسنه ثبت کند.

فرصت چهل روزه عاشورا تا اربعین زمینه‌ای را فراهم کرده که در قالب برگزاری مجالس و محافل عزاداری و روضه‌خوانی ارزش‌هایی که امام حسین(ع) برای آن‌ها قیام کرد مثل امر به معروف و نهی از منکر، نماز اول وقت و سیره رسول خدا(ص) در جامعه احیا شود.

اربعین امام حسین(ع) نیز از دو جنبه مطرح است یکی سالروز بازگشت کاروان اسرای اهل بیت(ع) از شام به مدینه و دیگری روزی که جابربن عبدالله انصاری از مدینه به کربلا می‌رود به جهت زیارت قبر امام حسین(ع) و جابر اولین شخصی است که زائر قبر امام حسین(ع) بود کمااینکه زیارت امام حسین(ع) در اربعین نزد شیعیان از همان سال‌های اولیه حرمت داشته و این سنت تا امروز هم ادامه داشته است و نمونه آن‌ را در پیاده‌روی زائران امام حسین(ع) از شهرها و کشورهای همسایه به کربلا شاهد هستیم.

اربعین پیام اخلاق، زندگی، اعتقادی، سیاسی و ولایت‌مداری را در خود دارد و این پیام‌ها به‌دلیل این‌که از سر اخلاص و عشق به خدا بوده تا به امروز باقی مانده‌اند. امام حسین(ع) خون خود را تقدیم خدا کرد برای این‌که اسلام زنده نگه داشته شود پس عاشورا و اربعین برای ما ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد که نباید از آن‌ها غافل شد، پیام عاشورا لبیک به ندای پیشوا، مقتدا و رهبر است و به‌نوعی پیام اربعین، بصیرت‌افزایی، عبرت‌آموزی و دفاع از دین خداست.

انتهای پیام
captcha