نسخه‌های تعزیه نیاز به بازنگری دارد
کد خبر: 3847408
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
عباس صادقی:

نسخه‌های تعزیه نیاز به بازنگری دارد

گروه فرهنگی ــ عباس صادقی، پیرغلام حسینی و پدر رضا صادقی، با بیان اینکه تعزیه‌خوان باید اخلاص داشته باشد، گفت: نسخه‌های تعزیه نیاز به بازنگری دارد.

نسخه‌های تعزیه نیاز به بازنگری داردمداحی اهل‌بیت(ع) و نوحه‌خوانی در سوگ آنان از جمله کار‌هایی است که حادثه عاشورا را زنده نگه‌ داشته است، امامان نیز از مداحان و ذاکران تقدیر می‌کردند و برای این کار فضیلت و ثواب بسیاری می‌شمردند. ایکنای هرمزگان در راستای بررسی روندی که تعزیه در گذر از تاریخ طی می‌کند و مواردی که با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، پای صحبت‌های دو تن از پیشکسوتان این عرصه نشسته است.

به دیدار عباس صادقی، پدر رضا صادقی، رفتیم. وی یکی از پیرغلامان شهر بندرعباس است. او که متولد سال ۱۳۳۱ و بازنشسته کشتی‌سازی بندرعباس است، از ۱۰ سالگی تعزیه‌خوانی را شروع کرده و در حال حاضر تعزیه‌خوان نقش امام حسین(ع) در مسجد رسول‌الله(ص) کمربندی است.

عباس صادقی که سالیان متمادی در میناب تعزیه‌خوانی کرده است در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، بیان کرد: تعزیه‌خوان باید اخلاص داشته باشد در ضمن متدین و باایمان و با تجربه باشد.

وی با تأکید بر اینکه نسخه‌های تعزیه نیاز به بازنگری دارد، تعزیه‌های تیرو، نصیرایی، لب رودخانه، چاه شیرین و.. را جزء تعزیه‌های خوب میناب می‌داند.

صادقی با بیان اینکه در خانواده ما تعزیه‌خوانی یک سنت حسنه و مقدس است، افزود: اجداد ما همگی تعزیه‌خوان بودند و پدر مرحومم نیز شبیه‌خوان نقش امام حسین(ع) بود.

در این دیدار مجید سرنی‌زاده، یکی از هنرمندان تئاتر استان و فعال فرهنگی که خواهرزاده عباس صادقی نیز هست، درباره تعزیه ابراز کرد: قبل از ورود اسلام ایرانیان نمایشی به نام سوگ سیاوش داشتند که بعد از ورود اسلام و حوادث کربلا این نمایش‌ها کم‌کم بعد تاریخی و مذهبی گرفت و منشأ تحول عظیمی در تئاتر دنیا شد.

وی با تشکر از ایکنا هرمزگان گفت: تعزیه کامل‌ترین، جذاب‌ترین و جامع‌ترین نمایش در جهان است که متأسفانه مهجور مانده است و باید در این مورد پژوهش‌های زیادی صورت گیرد.

در ادامه به دیدار محمد جمالی‌پور، پدر شهید وهب جمالی‌پور رفتیم، وی متولد سال ۱۳۰۵ و یکی از قدیمی‌ترین تعزیه‌خوان‌های شهر بندرعباس است که سالیان متمادی و نزدیک به ۸۰ سال از عمر خود را به تعزیه‌خوانی و ذاکری امام حسین(ع) در منبر اباعبدالله(ع) و منبر مردانه پشت شهر گذرانده است. صحبت‌های ایشان را با هم می‌خوانیم:

محمد جمالی در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه هر چه‌ دارم فدای قرآن و اهل‌بیت(ع) است، گفت: افتخار می‌کنم که فرزندم جانش را در راه خدا و اهل‌بیت(ع) و رسول خدا(ص) به عشق امام خمینی(ره) و میهن اسلامی فدا کرد.

وی با بیان اینکه از سن ۷ سالگی وارد تعزیه‌خوانی شدم، بیان کرد: سعادت خواندن نسخه سکینه(س)، رقیه‌(س)، کلثوم‌(س)، حضرت زینب‌(س) و امام حسین‌(ع) را داشته‌ام و در منبر‌های زیادی مانند نصیرانی میناب، قلات تازیان، سر خون، تخت، ایسین، حسین آبا، منبر گپ، نخل ناخدا، منبر امام جعفر صادق‌(ع)، محله الشهدا صاحب زمان‌(عج)، محله دو هزار، منبع پنج‌تن آل عبا و.... تعزیه‌خوانی کرده‌ام.

انتهای پیام
captcha