جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نیاز به هیئت اندیشه‌ورز دارد
کد خبر: 3846255
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نیاز به هیئت اندیشه‌ورز دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی دانشگاه قم گفت: این جشنواره نیاز به یک هیئت اندیشه‌ورز دارد که بعد از اختتامیه راهکارهای تعالی جشنواره را بررسی کند، چراکه نمی‌توان گفت با یک راهکار خاص می‌توان فضای این مسابقات را عمومیت و تعالی بیشتر بخشید.

جشنواره قرآن و عترت دانشجویان نیاز به هیئت اندیشه‌ورز داردحجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا نوروزی، معاون فرهنگی دانشگاه قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم با اشاره به اهداف جشنواره قرآنی، اظهار کرد: جایگاه قرآن در نگاه دینی ما روشن است و در روایات تأکید شده که در تاریکی‌، گمراهی‌ها و فتنه‌های روزگار به قرآن پناه ببرید؛ بنابراین استقرار جامعه اسلامی بدون توجه به قرآن امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به اینکه روایات وظیفه ما را در فضای دانشگاهی مشخص می‌کنند که زمینه را برای دانشجویان فراهم کنیم تا در سایه تعالیم قرآن کریم رشد خودشان را ببینند، ادامه داد: این جشنواره قرآنی هدفش فراهم کردن فضای حضور دانشجویان در پناه قرآن کریم در جنبه‌های مختلف با توانمندی، استعداد و سلایق مختلف مانند بخش‌های آوایی، معارفی و ...است.

دبیر سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت افزود: بخش‌های معارفی جشنواره نیز هدفش این است فقط به ظاهر قرآن بسنده نشود و حقایق قرآن به نسل جوان انتقال پیدا کند؛ هم‌چنین ایجاد رشته‌های هنری در جشنواره  فرصت خوبی برای دانشجویانی است که می‌خواهند هنر خود را در خدمت قرآن کریم قرار دهند و هنرشان را جاودان کنند.

حجت‌الاسلام نوروزی با بیان اینکه این جشنواره دانشجویان را در حد قابل قبولی در این فضای قرآنی قرار داده اما باید تلاش کرد تا دانشجویان بیشتری وارد این فضا شوند تصریح کرد: 350 هزار دانشجو در عرصه مسابقات دانشگاهی شرکت می‌کنند و 400 دانشجوی حاضر در این جشنواره، نخبه‌های قرآنی سراسر کشور هستند.

تبلیغات جشنواره فعال‌تر شود

وی با تأکید بر اینکه فضاسازی و تبلیغات در حاشیه جشنواره نسبت به قرآن کریم باید فعال‌تر باشد، تصریح کرد: این جشنواره نیاز به یک هیئت اندیشه‌ورز دارد که بعد از اختتامیه راهکارهای تعالی جشنواره را بررسی کند.

معاون فرهنگی دانشگاه قم ادامه داد: با توجه به میزبانی دانشگاه قم و حضور جدی در این جشنواره، بنده معتقدم باید به تبلیغات و معرفی جشنواره قرآنی توجه بیشتری کرد تا دانشجویان با سلایق مختلف در این جشنواره حضور یابند و زمینه توجه بیشتر به قرآن کریم نیز فراهم شود.

معاون فرهنگی دانشگاه قم با اشاره به دریافت محتوا از فضای مجازی توسط دانشجویان، ابراز کرد: تقریباً یک سال گذشته کانال قرآنی را توسط دفتر فعالیت‌های قرآنی دانشگاه قم ایجاد کردیم، روزانه پیام و محتوای قرآنی بارگذاری شده و مسابقات هفتگی نیز برگزار می‌شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره سراسری قرآن و عترت با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، ادامه داد: بخش‌های آوایی نیازمند تلاش و توانمندی‌هایی است که عموم دانشجویان مخاطب آن نیستند و مخاطب خاص خودش را دارد؛ بخش‌هایی معارفی، تفسیری و هنری عمومیت بیشتری دارد و در قالب این بخش‌ها می‌توانند استعدادهای مختلف را به جشنواره گره زد.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم دانشجو در کشور تعداد شرکت‌کنندگان در این جشنواره رقم بالایی نیست و این مهم نیاز به بررسی هیئت اندیشه‌ورز دارد، چراکه نمی‌توان گفت با یک راهکار خاص می‌توان فضای این مسابقات را عمومیت بخشید.

نوروزی در پایان با اشاره به اینکه قرآن کریم دریای معارف علوم انسانی است که علوم طبیعی و حقایقی از عالم را کشف و ارائه داده است، یادآور کرد: دانشجویان هر چه بیشتر با قرآن و اهل‌بیت(ع) آشنا شود، در‌می‌یابند که معارف قرآن کریم صرفاً دینی و نگاه حداقلی نیست و به جنبه‌های مختلف زندگی بشر توجه کرده و معارف لازم بشر را در فضای علوم انسانی تأمین  کرده است و به دنبال رسیدن به این مهم، خودباوری بیشتری نسبت به علوم اسلامی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha