ریزش شرکت‌کننده در مسابقات قرآن مشهود است/ قرائت‌های کلیشه‌ای؛ نقص جامعه قرآنی
کد خبر: 3842692
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸

ریزش شرکت‌کننده در مسابقات قرآن مشهود است/ قرائت‌های کلیشه‌ای؛ نقص جامعه قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ ناظر مسابقات قرآن اداره اوقاف با بیان اینکه سال‌ها قبل شرکت‌کنندگان برای حضور در مسابقات انگیزه بیشتر داشتند، افزود: هرچه جلوتر می‌رویم از تعداد افراد شرکت‌کننده کاسته می‌شود و ریزش در همه استان‌ها مشهود است که عوامل این مهم باید واکاوی شود.

روح‌الله آقایی، فعال قرآنی و ناظر مسابقات قرآن اداره اوقاف و امور خیریه، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، از ریزش شرکت‌کنندگان قرآنی و حضور آنان در دوره‌های آموزشی مؤسسات ابراز تأسف کرد و گفت: سال‌های قبل انگیزه شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن بیشتر بود، اما هرچه جلوتر می‌رویم از تعداد افراد شرکت‌کننده کاسته می‌شود.

وی بیان کرد: ریزش در همه استان‌ها مشهود است که عوامل این مهم باید واکاوی شود، شاید عدم رغبت شرکت‌کنندگان بیشتر در مسابقات مشخص بودن نفرات برتر باشد. در سال‌های اخیر رتبه‌های اول تا سوم تنها در دست معدود افرادی دست به دست شد و شاهد چهره جدید نبودیم.

آقایی اظهار کرد: در سازمان هم اقداماتی در دست اجراست تا شاهد چهره‌های جدیدتر در مسابقات باشیم و نیروهای جدید و تازه‌نفس‌تری وارد میدان مسابقات شوند. در حال حاضر محدودیت‌هایی برای افرادی که سال‌های متوالی در مسابقات شرکت کردند در دست بررسی است و قدم اول این است که در مسابقات بین‌المللی تنها افراد کمتر از 35 سال شرکت داشته باشند. اگر اقدامات به مرور انجام شود افراد به تناوب از چرخه مسابقات خارج شده و می‌توانند در زمینه آموزش و داوری مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در دنیای دیجیتال و فضای مجازی زندگی می‌کنیم و تقریباً حوصله‌ها تحلیل رفته است و قاریان و حافظان تنها وقت خود را برای رشته مورد‌نظر صرف می‌کنند. این افراد باید قسمتی از وقت را صرف تدبر کنند، تدبر هم با عجله حاصل نمی‌شود.

آقایی با تأکید براینکه تأمل و تدبر در آیات قرآن نیاز مهمی است که احساس می‌شود، افزود: افراد اگر می‌خواهند در زمره نخبگان قرآنی جای گیرند باید در معانی آیات تدبر کرده و تأمل بیشتری داشته باشند. مقام معظم رهبری هم مکرر بر لزوم تدبر در آیات الهی تأکید فرمودند.

وی گفت: غرق شدن در صوت و لحن، تجوید و ... لازم است اما این موارد همچون دانه‌های تسبیحی هستند که تدبر همچون نخ تسبیح آنان را در بر گرفته و متصل می‌کند، شاید این مهم را بتوان نقص جامعه قرآنی برشمرد. خواندن‌ها کلیشه‌ای شده و تقریباً تفاوتی با یکدیگر تفاوتی ندارد، در صورتی‌که اگر قاری به معانی آیات توجه کند خواندن‌ها متفاوت می‌شود. اولین تأثیر دانستن معانی در صوت و لحن و قرائت حادث می‌شود و سپس در تدبر، رفتن به سمت تدبر باید در قرآنیان تقویت شود.

آقایی تخصصی‌ شدن را مشکل مسابقات قرآن دانست و اظهار کرد: همه به مشکل واقف هستند، تنها افراد متخصص می‌توانند در مسابقات شرکت کنند، مسابقات باید به گونه‌ای هدایت شود تا از افراد مبتدی تا حرفه‌ای بتوانند از این فضا استفاده کنند. به همین دلیل عموم مردم رغبتی برای شرکت در مسابقات ندارند.

استقبال خانواده‌ها از حضور فرزندان در محضر قرآن

وی تبلیغات مؤثر را از دیگر عوامل جذب مخاطب در مسابقات دانست و بیان کرد: گاه خانواده‌ها از برگزاری این مسابقات در سطح شهر اطلاعی ندارند، بی‌شک همه خانواده‌ها از حضور فرزندان خود در محضر قرآن استقبال می‌کنند، باید طرح‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا شاهد حضور هرچه‌ بیشتر مردم عادی در مسابقات باشیم.

آقایی با بیان این نکته که شیوه‌های قدیمی پاسخگو نبوده و اساتید و مربیان به سمت شیوه‌های نوین آموزشی پیش رفتند، گفت: با توجه به تغییر و تحولات فضای مجازی و ... نیاز است به شیوه‌های نوین آموزشی نگاه روانشناسانه کرد و از همان پایه به دانش‌آموزان روخوانی و روان‌خوانی صحیح را آموزش داد.

وی ادامه داد: امروز متأسفانه خیلی از دانش‌آموزان و دانشجویان پس از آنکه از تحصیل در پایه تحصیلی فارغ می‌شوند قادر به تلاوت صحیح کلام وحی نیستند و در روخوانی ساده نیز با مشکل مواجه هستند، با استفاده از تدابیر انگیزشی می‌توان آنان را حداقل برای فراگیری صحیح‌خوانی قرآن به دوره‌ها دعوت کرد.

اساتید خوش‌نام قرآن به مناطق دور‌افتاده بروند

آقایی با اشاره به اینکه اساتید خوش‌نام قرآن داوطلبانه به مناطق دور‌افتاده رفته و به مردم آن نواحی قرآن می‌آموزند، افزود: این ظرفیت بسیار خوبی است که اگر قاریان و حافظان کاربلد به این خیل بپیوندند شاهدیم بی‌سوادی قرآنی ریشه‌کن می‌شود.

ناظر مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف استان مرکزی در پایان تشکیل فرهنگستان قرآن را اقدامی مناسب برای یک دست کردن فعالیت‌های قرآنی خواند و اظهار کرد: وجود فرهنگستان قرآن در ترویج مبانی الهی بی‌تأثیر نیست، در حال حاضر مؤسسه ترجمان وحی در حوزه ترجمه و مفاهیم خدمات صورت داده است، اما برای داشتن جامعه‌ای قرآنی باید همه پای کار باشند. هم‌اکنون اتحادیه تشکل‌های قرآنی و دیگر مؤسسات در حال فعالیت هستند اما مشکل اینجاست که این مراکز هم‌پوشانی دارند و موازی‌کاری می‌کنند، اگر مکانی متمرکز برای فعالیت‌های قرآنی باشد قطعاً اثرات مثبت آن روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

captcha