افزایش ۳ برابری تعداد مسجد پس از پیروزی انقلاب/ نیاز جامعه به ۲۵۰ هزار مسجد دیگر
کد خبر: 3836545
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

افزایش ۳ برابری تعداد مسجد پس از پیروزی انقلاب/ نیاز جامعه به ۲۵۰ هزار مسجد دیگر

در حالی که تعداد مساجد پس از پیروزی انقلابی افزایش ۳ برابری مواجه شده است اما همچنان به ۲۵۰ هزار مسجد دیگر نیاز است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: 21 اوت 1969 مصادف با30 مرداد 1348 مسجد الاقصی به عنوان اولین قبله مسلمانان جهان از سوی صهیونیست های اشغالگر به آتش کشیده شد.

«دنیس مایکل ولیم روهان» بر اساس اعتقاد یک جریان مسیحی صهیونیستی در آمریکا که ظهور مسیح را منوط به ویرانی مسجد الاقصی و ساخت معبد سوم سلیمان می داند، مسجد را به آتش کشید تا 1500 متر مربع از مساحت آن در آتش بسوزد.

مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان و همچنین محل معراج پیامبر اکرم(ص) از جایگاه والایی برخوردار است. این مساله سبب شد تا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد دهد تا آن روز به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.

وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاسی که در تهران برگزار شد با این پیشنهاد موافقت کردند تا 30 مرداد هر سال به عنوان روز جهانی مسجد نامگذاری شود.


اهمیت مسجد در اسلام

واژه‌ مسجد، جمعاً ۲۸ بار در قرآن کریم ذکر شده که در ۲۲ مورد به صورت مفرد و در ۶ مورد دیگر، به صورت جمع آمده است.

در حدیثی قدسی به نقل از امام صادق(ع) آمده است: «قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَی‌الْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ» خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: مساجد خانه‌های من در زمین‌ هستند، خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) و بعد مرا در خانه‌ام زیارت کند، اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی بدارد.

ساخت مسجد از مسائل مورد تأکید اسلام است که پاداش بزرگی برای آن قرار داده شده است به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که «مَن بَنی مَسجِداً وَلَو مَفحَصَ قَطاةٍ بَنَی اللهُ لَهُ بَیتاً فی الجَنَّةِ» کسی که مسجدی بنا کند هر چند به اندازه لانه مرغی بوده باشد، خداوند خانه‌ای در بهشت برای او بنا خواهد ساخت.

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی دیگر می‌فرماید: «مَنْ کانَتِ الْمَساجِدُ بَیتَهُ ضَمِنَ اللهُ لَهُ الرَّوحَ وَ الرّاحَةَ وَ الْجَوازَ عَلَی الصّراطِ» کسی که مسجد خانه او باشد (مرتب به مسجد تردد کند) خداوند، آسایش و کامیابی او و عبور از صراط را برایش ضمانت کرده است.

با بررسی آیات قرآن کریم می توان دریافت که مسجد کانون و پایگاه عبادت است، همه مساجد خانه خدا هستند، جلوگیری از ذکر خدا در مساجد ستم بزرگی است، مساجد فقط توسط ایمان آورندگان به خدا و روز قیامت آباد می شوند و تعمیر مساجد توسط مشرکان ممنوع است.

تعداد مساجد در جهان

آمارها تا سال 2016 میلادی درباره تعداد مساجد در جهان نشان می دهد که حدود 4 میلیون مسجد در آن وجود دارد.

بر اساس این آمار، کشور اندونزی که نزدیک به 13 درصد کل مسلمانان جهان در این کشور هستند، بیشترین مسجد را در جهان دارا است و حدود 800 هزار مسجد وجود دارد.

هند با 300 هزار مسجد در رتبه سوم قرار دارد و بنگلادش با 250 هزار، پاکستان با 120 هزار، مصر با 108 هزار، عربستان 94 هزار، ترکیه بیش از 82 هزار، مراکش 41 هزار  و چین نیز 39 هزار در رتبه های بعدی قرار دارند.

وضعیت مساجد در ایران

آمارها درباره تعداد مسجد در ایران متفاوت است و از وجود 70 الی 80 هزار مسجد در کشور گزارش می شود.

در حالی که حجت ‌الاسلام سید «مهدی خاموشی» رئیس پیشین سازمان تبلیغات اسلامی از وجود بیش از ۷۰ هزار مسجد در سطح کشور و همچنین ستاد اقامه نماز از وجود ۷۲ هزار باب مسجد در کشور خبر داده اند، حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانونهای فرهنگی هنری مساجد سال گذشته گفته بود «بیش از 79 هزار مسجد در کشور وجود دارند اما همه آن‌ها حیات ندارند به این معنی که نماز مستمر در آن‌ها اقامه نمی‌شود.»

گرچه تعداد مساجد کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشدی 3 برابری داشته و از 25 هزار به بیش از 75 هزار رسیده است، اما این تعداد نیز در مقایسه با سایر کشورها و همچنین نیاز جامعه به مسجد، نامناسب محسوب می شود.

حجت الاسلام «تقی قرائتی» مدیر موسسه مسجد در این باره می گوید که ایران به ساخت 250 هزار مسجد نیاز دارد چرا که باید به ازای هر ۲۵۰ نفر یک مسجد وجود داشته باشد ولی در حال حاضر به ازای هر سه هزار نفر یک مسجد فعال وجود دارد.

وضع مساجد اهل تسنن در ایران

در حالی که تعداد مساجد اهل تسنن پیش از انقلاب اسلامی 4 هزار مسجد بود هم اکنون بیش از 17 هزار مسجد در اختیار شهروندان سنی مذهب قرار گرفته است.

ماموستا «محمد امین راستی» عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت که از علمای کردستان به شمار می آید، در این باره می گوید: قبل از انقلاب اسلامی نماز جمعه و نماز اعیاد برای اهل سنت به طور رسمی برگزار نمی شد اما پس از انقلاب این برنامه ها به صورت رسمی در کشور برگزار می شود و تعداد مساجد اهل سنت نیز بعد از انقلاب رشد چشمگیر داشته است و از 4 هزار مسجد به 17 هزار مسجد رسیده است و این برکت انقلاب اسلامی است که براساس دین اسلام، حق را از اراده خداوند گرفته و به ما داده است.

حجت الاسلام «اکبر فرجام» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان نیز درباره تعداد مساجد اهل سنت در مناطق مرزی خراسان رضوی گفت: قبل از انقلاب اسلامی فقط 174 مسجد اهل سنت وجود داشت که طی 40 سال از انقلاب تعداد 593 مسجد اهل سنت در مناطق مرزی افزایش یافته که در حال حاضر تعداد 767 مسجد اهل سنت در خراسان رضوی  افزایش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام

captcha