جهاددانشگاهی قابلیت جریان‌سازی و الهام‌بخشی دارد
کد خبر: 3832889
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱

جهاددانشگاهی قابلیت جریان‌سازی و الهام‌بخشی دارد

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند جریان‌ساز، حرکت‌ساز و الهام بخش باشد.

جهاد دانشگاهی قابلیت جریان‌سازی والهام بخشی دارد

داریوش اسماعیلی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام برنامه‌ریزی و برنامه پنج ساله در جهاددانشگاهی تدوین شده و برای هر سال کاری، برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد، اهداف تنظیم و تعیین شده در معاون فرهنگی نیز از نظر کمی و کیفی باید متناسب با اهداف مشخص شده در برنامه پنج ساله باشد.برهمین اساس برنامه‌های عملیاتی هر سال را پیش‌بینی می‌شود. و بخشی از آن اهداف را پوشش می‌دهیم.

وی در خصوص برنامه‌های اجرایی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان طی یک سال گذشته، افزود: برنامه‌ریزی‌های معاونت فرهنگی هر ساله در دفتر مرکزی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد. در این پایش‌ها، جهاددانشگاهی واحد اصفهان با توجه به عملکرد و زیرساخت‌هایی که در درون خود دارد، معمولاً جزء رتبه‌های برتر کشور قرار گرفته است. این رتبه بندی‌ها بر اساس شاخص نیروی انسانی متخصص، عملکردهای سال گذشته و غیره مشخص می‌شود. این رتبه بندی بین معاونت‌های مختلف جهاددانشگاهی سراسر کشور انجام می‌شود که معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در رتبه A و در واقع بالاترین رتبه را در بین جهادهای کشور کسب کرده است.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان ادامه داد: در سال 97 ، حدود ۶۲ عنوان ‌کتاب در واحد انتشارات جهاد واحد اصفهان  منتشر شد که عمدتاً کتاب‌های اساتید دانشگاه بودند و کتاب‌های دانشگاهی محسوب می‌شوند. علاوه بر این، برخی کتاب‌های قبل نیز تجدید چاپ شدند. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیشترین تعداد کتاب را چاپ کرده است و  حتی در راه اندازی انتشارات برای سایر واحدهای کشور نیز نقش داشته است، و برهمین اساس توانسته رتبه برتر را در بین انتشارات جهادهای دانشگاهی کشور کسب کند. معاون فرهنگی جهاد اصفهان جزء شورای مرکزی انتشارات جهاددانشگاهی است.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه گردشگری، همایش بزرگی در مورد نقش مهمان‌پذیری و هتلداری در صنعت گردشگری اصفهان با حضور مسئولان میراث‌فرهنگی، هتل داران اصفهان، شهرداری و برخی نهادهای زیربط برگزار شد و در آن عمده‌ترین مسائل هتل داری در استان مورد بررسی قرار گرفت. چهارمین گردهمایی منطقه دانشجویان مربوط به گردشگری، حافظین میراث فرهنگی نیز تشکیل شد که حدود هفتاد نفر از دانشجویان کشور از استان‌های تهران، چهار محال و بختیاری، فارس و اصفهان در آن شرکت کردند. 

وی بیان کرد: در بخش افکارسنجی، در سال گذشته طرح‌های مختلفی را اجرا کرده‌ایم، از جمله نظر سنجی از مسئولان، نخبگان و شرکت کنندگان در همایش توسعه پایدار و طرح نظر سنجی در نمایشگاه‌ها و نظرسنجی‌هایی که از دفتر مرکزی به ما ارجاع می‌شد. شعبه افکار سنجی جهاد واحد اصفهان نیز جزء شعب برتر در کشور محسوب می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان گفت: خبرگزاری ایسنا اصفهان با تولید ۹۶۰۲ خبر، گزارش، عکس، میزگرد، یادداشت، مصاحبه و .‌.. در ارزیابی سال گذشته به لحاظ کمی و کیفی رتبه اول را به دست آورد و این افتخاری برای معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان است. این خبرگزاری علاوه بر تولید خبر، نشست منطقه‌ای را با موضوع آب برگزار کرد. در سال گذشته بخش چند رسانه‌ای، اینفوگرافی و فیلم در خبرگزاری ایسنا راه اندازی شد. ایسنا اصفهان در زمان کوتاهی توانست با فیلم‌های جذاب خبری و با قابلیت‌های هنری، بخش فیلم خود را سرآمد جلوه دهد. 

وی ادامه داد: خبرگزاری ایکنا که یک خبرگزاری قرآنی و تخصصی است و در حوزه معرفت دینی و قرآنی فعالیت دارد، سال گذشته ۲۴۰۰ خبر، مصاحبه، یادداشت، عکس و ... تولید کرده است. شعبه ایکنا در اصفهان نیز در اولین برآوردهای ارزیابی ماهانه یا دو ماهانه، رتبه اول و یا دوم کشوری را کسب کرده است و توانسته ارتباطی موثر با اندیشمندان سراسر کشور ایجاد کند. 

وی گفت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی، تاکنون ۹ دوره تربیت مربی قرآنی کودک برگزار شده است و سال گذشته هم دوره تکمیلی آن با حضور ۱۰۹ نفر شرکت کننده برگزار شد که دوره بسیار موثری بود. 

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به اینکه سومین دوره جشنواره سراسری داستان کوتاه زاینده رود سال گذشته در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های مختلف در حوزه ادبیات، داستان خوانی، نمایشنامه خوانی، عکاسی و ... در اصفهان و شهرهای همجوار از  فعالیت‌های مؤثر سازمان دانشجویان واحد اصفهان است. سه شنبه‌های داستان که توسط سازمان دانشجویان واحد اصفهان منتشر می‌شود، به یک جریان ادبی ماندگار در سطح شهر اصفهان تبدیل شده است. 

وی افزود: کسب رتبه برتر  توسط سازمان انتشارات واحد اصفهان،مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، خبرگزاری ایکنا، خبرگزاری ایسنا، مرکز گردشگری و .. از افتخارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در عرصه فرهنگی است.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که برای آینده معاونت فرهنگی چه مسیری را در نظر گرفته‌اید؟ گفت: ما در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان به فکر ارتقای کیفیت فعالیت‌ها هستیم. مرکز فرهنگی خدمات نشر و چاپ فیروزه در معاونت فرهنگی واحد اصفهان راه‌اندازی شده است که امیدواریم بتوانیم در حوزه درآمدزایی فرهنگی گام‌های موثری برداریم. 

وی با بیان اینکه ارتقا سطح عملکرد و افزایش کیفیت فعالیت‌ها از جمله اهداف اساسی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد اصفهان، است، ادامه داد: در حوزه رسانه، ایده‌ای را  تحت عنوان ایسنا کلاس عملیاتی کردیم که در زمینه پژوهش و آموزش در حوزه رسانه فعالیت می‌کند و می‌تواند سطح نیروهای موجود در حوزه رسانه استان را ارتقا دهد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان بیان کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که بتوانیم در زمینه تدوین تاریخ جنبش دانشجویی و افزایش ارتباطات دانشجویی با بدنه دانشگاه و گرایش بیشتر دانشجویان به فعالیت‌های اجتماعی گام‌های موثری برداریم. 

اسماعیلی تأکید کرد: در مورد چگونگی ورود و رویکرد جهاددانشگاهی یا نهادهای دیگر به این عرصه مهم، باید از ظرفیت‌های موجود رسانه‌ای بهره‌مند شویم. جهاددانشگاهی علی‌رغم نداشتن بودجه کافی، کارهای تاثیرگذاری انجام می‌دهد. جهاددانشگاهی می‌تواند جریان‌ساز، حرکت‌ساز و الهام بخش باشد.

captcha