چرا انتشارات جهاددانشگاهی قزوین را انتخاب کنیم
کد خبر: 3832536
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
ایکنا بررسی می‌کند؛

چرا انتشارات جهاددانشگاهی قزوین را انتخاب کنیم

گروه فرهنگی ــ انتشارات جهاددانشگاهی استان قزوین یکی از ناشران فعال کشور است که در این گزارش تلاش شده ضمن بررسی فعالیت‌های صورت گرفته مزیت‌ها و بازخوردهای فعالیت آن را در بین مسئولان، اساتید و فعالان حوزه نشر مورد توجه قرار دهیم.

انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین در نگاه مسئولان، اساتید و فعالان حوزه نشر

16 مردادماه، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی به‌عنوان مولود انقلاب اسلامی است که می‌توان آن را از جمله مراکز فعال در عرصه‌های مختلف علمی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در سطح کشور دانست؛ بی‌شک فعالیت‌های این سازمان در سطح کشور بازخوردها و آثار مطلوبی را به ارمغان آورده که می‌توان آن را در صحبت‌های مسئولان آن منطقه به‌وضوح مشاهده کرد.

در استان قزوین نیز شاهد فعالیت‌های اثرگذار جهاددانشگاهی قزوین هستیم که در قسمت‌های مختلف توانسته تحولی را در حوزه مربوطه رقم بزند، یکی از بخش‌های فعال آن بی‌شک انتشارات جهاد دانشگاهی استان قزوین است که در این گزارش تلاش شد ضمن بررسی فعالیت‌های صورت گرفته مزیت‌ها و بازخوردهای فعالیت آن را در بین مسئولان، اساتید و فعالان حوزه نشر مورد توجه قرار دهیم.

انتشارات جهاددانشگاهی قزوین؛ جزء رتبه‌های اول تا سوم کشور

عادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی در خصوص ویژگی‌های انتشارات جهاددانشگاهی استان قزوین ضمن تقدیر از عملکرد این انتشارات می‌گوید: در طول چند سالی که این انتشارات در این حوزه ورود پیدا کرده توانسته متناسب با هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در عرصه تولید محتوا و انجام فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی موفق ظاهر شود و نسبت به عمر انتشارات خود صاحب توفیقاتی شوند.

وی با اشاره به اینکه ناشران بسیاری درصدد فعالیت به‌ صورت تخصصی و تبدیل شدن به یک برند و نشان علمی و تجاری در حوزه کتاب هستند، بیان می‌کند: انتشارات جهاددانشگاهی استان قزوین با تأکید بر اینکه به‌صورت تخصصی در حوزه معماری ایرانی - اسلامی در حال فعالیت بوده و کتاب‌های خوبی را در این زمینه تألیف و یا ترجمه کرده است که می‌توان یکی از عوامل توفیق آن را این حوزه دانست. همچنین دستیابی به موفقیت‌هایی از جمله کسب رتبه یکی از عناوین کتاب‌های این انتشارات در کتاب سال جمهوری اسلامی و یا حائز رتبه برتر شدن در جشنواره پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد را می‌توان نام برد. بی‌شک این تقدیر شدن‌ها نشان می‌دهد انتشارات جهاددانشگاهی قزوین مسیر درستی را برای حرکت خود انتخاب کرده است.

رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی با بیان اینکه شعبی که در حوزه انتشارات جهاددانشگاهی در سراسر کشور در حال فعالیت هستند به لحاظ سابقه و عمر کاری یکسان نیستند، می‌گوید: اگر بخواهیم در خصوص عملکرد انتشارات جهاددانشگاهی قزوین با دیگر انتشارات جهاد نسبت بگیریم، باید اعلام کنم انتشارات قزوین با سابقه کمتر نسبت به انتشاراتی که عمری مشابه دارند جزء رتبه‌های اول تا سوم قرار می‌گیرد.

دست‌اندرکاران انتشارات قزوین کاربلد هستند

علی اسدپور، عضو هیئت‌علمی دانشگاه هنر شیراز از جمله اساتیدی است که کتاب‌های خود را در جهاددانشگاهی استان قزوین به چاپ رسانده است. وی نویسنده کتاب «تصویر ذهنی در منظر و شهر، مبانی و روش‌ها» است که در دوسالانه معماری و شهرسازی مزینی لوح افتخار گرفت و جزء 12 کتاب برتر سال شد.

اسدپور در گفت‌وگو با ایکنا قزوین، با بیان اینکه از طریق تبلیغات صورت گرفته با این انتشارات آشنا شده است، اظهار می‌کند: محور کتاب‌های من در حوزه معماری بود که بعد از انتشار فراخوان این انتشارات فرم‌های لازم را ارسال کردم، در طول مدت همکاری شاهد روال اداری منظم در کنار اطلاع‌رسانی مناسب از سوی دست‌اندرکاران آن بودم. همچنین رفتار خوب اعضای آن در کنار پیگیری‌های انجام شده منجر به رضایت بیشتر من برای انتخاب انتشارات جهاددانشگاهی قزوین نسبت به دیگر ناشرهایی بود که سابق با آن‌ها کار کرده بودم.

وی بیان می‌کند: انتشارات جهاددانشگاهی قزوین پروسه خاص خود را دارد که می‌توان غلبه نگاه علمی بر دیگر حوزه‌ها در کنار دو مقوله مهم کیفیت و سرعت را از جمله ویژگی‌های بارز آن دانست، همچنین توجه به مقوله عناصر هنری از جمله صفحه‌آرایی، ویراستاری و جلد کتاب نشان داد که دست‌اندرکاران آن آدم‌های حرفه‌ای و کار بلد هستند. در طول چاپ کتاب‌هایم در این انتشارات با سعه‌صدر اشکالات مطرح‌شده را رفع و برای مخاطب خود احترام قائل بودند، حتی چندین طرح برای جلد کتاب طراحی شد تا در نهایت کتاب با سلیقه نویسنده آن به چاپ برسد.

اسدپور با بیان اینکه اوضاع چاپ و نشر کتاب سخت شده می‌گوید: سرمایه‌گذاری چاپ کتاب بر دوش مؤلف است و این امر منجر می‌شود که عرصه چاپ کتاب با چالش‌هایی روبرو شود، اگر ناشران در این راه خود نیز نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند بی‌شک می‌توان شاهد تألیف بیشتر کتاب بود؛ کتب علمی و تخصصی بازار محدودی دارد لذا نیاز است انتشارات مختلف به‌ویژه انتشارات جهاد دانشگاهی در این وادی ورود پیدا کنند و کمک کنند این حوزه سر پا بماند.

انتشارات جهاددانشگاهی قزوین و تولیدات علمی

جهان‌بخش، نویسنده چندین کتاب و عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه بیش از 2 سال است که با انتشارات جهاددانشگاهی قزوین همکاری دارم، اظهار می‌کند: فرایند این انتشارات کاملاً منطقی و علمی است چرا که کتاب‌ها پیش از انتشار در مسیر درست داوری و سنجش قرار می‌گیرد، در حقیقت می‌توان انتشارات جهاددانشگاهی قزوین را جزء انتشارات دانشگاهی محسوب کرد که کتب تولیدی خود را در فرایندی مصوب منتشر می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در جهاددانشگاهی قزوین داور و ارزیاب و حتی ویراستارهای استفاده شده در بستر فضای علمی به ارزیابی کتاب می‌پردازند و چون تألیف کتب دانشگاهی و منابع علمی درسی محور کار آن‌هاست براساس ضروریات علمی ورود پیدا می‌کند، در واقع مبنای انتشارات جهاددانشگاهی قزوین نیاز بازار نیست بلکه بر اصل تولیدات علمی و دانشگاهی استوار است.

جهانبخش با اشاره به این‌که توجه به ارزش‌گذاری بسیار کتاب در کنار محتوای آن از جمله ویژگی‌های انتشارات جهاددانشگاهی قزوین است، بیان می‌کند: این انتشارات برای بالا بردن کیفیت ظاهری کتاب‌های خود از گرافیست‌های خوش‌فکری استفاده می‌کند چرا که توجه به مقوله هنر در بخش‌های مختلف می‌تواند در جذب مخاطب بسیار مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: انتشارات جهاددانشگاهی قزوین باید در حوزه تبلیغات و شناسانده شدن بیشتر بکوشد زیرا با توجه به تنوع موضوعات و کتاب‌های تخصصی در رشته‌های مختلف هنوز آن‌گونه که باید در بین مخاطبین به‌درستی شناخته‌نشده است.

این نویسنده با اعلام اینکه به نظر می‌رسد با تمام مشکلات انتشارات جهاددانشگاهی قزوین توانسته در محافل علمی کشور رد پای خود را برای تألیف و فروش کتاب‌های دانشگاهی به‌ویژه در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی پیدا کند، بیان می‌کند: در ارزیابی کلی عملکرد این انتشارات نسبت به سن و سنوات فعالیت آن تعداد کتاب منتشر شده در آن بسیار بالا است که نشان از کار ارزشمندی دست‌اندرکاران آن نسبت به سایر انتشارات مشابه دارد؛ امیدوارم در آینده نزدیک این انتشارات به انتشارات بسیار تخصصی که منابع علمی بسیاری از آن برداشت می‌شود، تبدیل شود.

انتشار 175 عنوان کتاب در انتشارات جهاددانشگاهی قزوین

علی دل‌زنده، مدیر اجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین، نیز با بیان اینکه این انتشارات از سال 91 فعالیت خود را به‌صورت پراکنده آغاز کرد و توانست تا 94 تعداد 9 کتاب را به چاپ رساند، می‌گوید: از نیمه دوم سال 94 فعالیت انتشارات جهاددانشگاهی قزوین به‌صورت حرفه‌ای و دقیق‌تر و با ساختار مناسب‌تر آغاز شد، در این راستا اولین فعالیت آن تهیه آیین‌نامه شورای علمی و تعیین شورای شعب و عضویت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های مختلف در این شورا بود.

وی با تأکید بر اینکه تمامی کتاب‌های منتشر شده در این انتشارات دانشگاهی است، افزود: تلاش می‌کنیم در سال جاری با قدرت و همت بیشتر خروجی بهتری در حوزه کتاب داشته باشیم، تاکنون 175 عنوان کتاب در این انتشارات منتشر شده که 55 درصد این کتاب‌ها در حوزه هنر و معماری، 20 درصد در حوزه علوم انسانی، 10 درصد فنی - مهندسی، 10 درصد علوم پایه و 5 درصد کشاورزی است، البته درصدد ورود در عرصه پزشکی در سال جاری نیز هستیم چرا که در این حوزه نیز نیاز احساس می‌شود.

مدیر اجرایی انتشارات جهاددانشگاهی قزوین با اشاره به استقبال اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کشور از چاپ کتابشان در انتشارات جهاددانشگاهی قزوین بیان می‌کند: 25 درصد کتاب‌های منتشر شده از میان نویسندگان استان قزوین است و حجم بیشتری از آن برای نویسندگان دیگر استان‌ها است که از طریق همکاری‌های صورت رفته با دانشگاه‌های سراسر کشور با انتشارات جهاددانشگاهی قزوین آشنا شده و ترجیح داده‌اند تا ضمن دریافت خدمات متنوع، کتاب خود را در این انتشارات به چاپ برسانند.

دل‌زنده مزیت انتشارات جهاددانشگاهی قزوین را چنین می‌داند: نشر هر کتاب معمولاً بالای 2 سال طول می‌کشد اما ما تلاش کرده‌ایم در عین داشتن سرعت معقول که در حدود 6 ماهه است، کتاب‌ها را حتماً در معرض داوری و ارزیابی و کنترل کیفی قرار دهیم، همچنین ویراستاری و ویرایش نگارشی همه کتاب‌ها و توجه به خوش جلد و خوش صفحه بودن نیز همواره مورد تأکید انتشارات جهاددانشگاهی قزوین است تا از نظر هنری کتاب تولیدشده جایگاه خوبی داشته باشد، این مزیت هنری از جمله علل علاقه‌مندی اساتید برای چاپ کتابشان در این انتشارات به شمار می‌رود.

به گزارش ایکنا، بی‌شک انتشارات جهاددانشگاهی قزوین تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز راه بسیاری در پیش دارد اما آنچه در بررسی‌های میدانی و صحبت با کارشناسان صاحب‌نظر قابل‌رؤیت است رشد و ارتقای جایگاه آن در میان دیگر ناشران کشوری است که درست بودن مسیر انتخابی را نشان می‌دهد و می‌توان نمره قابل‌قبولی را به این فعالیت‌ها می‌دهد، امید است این روند صعودی سرعت بیشتری به خود بگیرد و در آینده نزدیک شاهد برند شدن این انتشارات در کشور در محورهای مورد فعالیت خود باشیم.

گزارش از رقیه ملاحسنی

انتهای پیام

captcha