«کار نیست» در قاموسم نمی‌گنجد/ رکود هم مانع پیشرفت نیست
کد خبر: 3830418
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
به بهانه روز ملی کارآفرین؛

«کار نیست» در قاموسم نمی‌گنجد/ رکود هم مانع پیشرفت نیست

گروه اجتماعی ــ یک کارآفرین جوان قمی عامل اصلی پیشرفت در کارش را رکود اقتصادی دانست و گفت: در حال حاضر اینکه جوانان می‌گویند «‌کار نیست» را نمی‌پذیرم زیرا اگر کسی که بخواهد کار کند، راه آن را پیدا خواهد کرد.

واژه «کار نیست» را قبول ندارم/ رکود هم مانع رشد نیستکارآفرینی از دیدگاه بسیاری از افراد مستلزم سرمایه کلان و تجربه فراوان است. اگر افراد در کنار این دیدگاه داشتن نیروی کار قوی و محیط کار بزرگ و مناسب را نیز مانع بزرگ تلقی کنند، قطعاً دست به این خطر نخواهند زد و سرمایه خود را در راه‌های دیگر صرف می‌کنند. اما با توجه به این موانع و شرایط اقتصادی موجود در کشور هنوز افرادی هستند که با سرمایه اندک اما پشتکار زیاد پا به این عرصه گذاشتند و توانستند کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند و موفق شوند.

سعید الله‌وردی کارآفرین 30 ساله قمی یکی از همین افراد است که کارش را با سرمایه اندک و پشتوانه خداوند متعال آغاز کرد و در این مسیر موانع سر راه خود را نادیده گرفته و با ایمان راسخ و پشتکار قوی به راه خود ادامه داده‌ است تا امروز از او با نام « کارآفرین» یاد شود.

دوران جوانی الله‌وردی با کار پاره‌وقت در کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع چوبی سپری شده و تا حدودی با نوع کار آشنایی پیدا کرده و به اصطلاح قدیمی‌ها فوت کوزه‌گری این کار را نزد صاحبان کار یاد گرفته‌ است. از این رو از سن 27 سالگی با برادر کوچکتر خود تصمیم گرفتند به صورت مستقل از دیگران و با راه‌اندازی کارگاه تولیدی صنعتی چوب فرصت شغلی مناسبی را نیز برای دیگران فراهم آورد.

وی در گفت‌وگویی به مناسبت روز کارآفرینی درخصوص موانع موجود در آغاز کارش به خبرنگار ایکنا از قم، گفت: در مسیر اشتغال و کارآفرینی همیشه موانع بسیاری از جمله سرمایه در گردش، نیروی کار و بیمه تأمین اجتماعی وجود دارد اما با برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رسیدن به هدف نهایی خود تلاش کردیم و به موانع بی‌توجه بودیم زیرا اعتقاد دارم که در این مسیر هر چه به موانع نگاه نکنید و بی‌توجه باشید موفق‌تر خواهید بود.

الله‌وردی بیان کرد: از سال 93 و در اوج رکود اقتصادی با سرمایه 15 میلیون تومانی همراه با برادر کوچکترم کار خود را شروع کردیم. هر موقعیت زمانی که انسان در آن قرار دارد مشتمل بر مزایا و معایب مختلف است و لذا بهترین حالت زمانی اتفاق می‌افتد که از مزیت‌ها استفاده کنیم و معایب و موانع را نادیده بگیریم.

وی با بیان اینکه عامل اصلی پیشرفت کارم رکود اقتصادی بود، ادامه داد: با وجود اینکه سال گذشته تقریباً اکثر کارگاه‌ها تعطیل کردند اما ما بهترین فروش و رشد را داشتیم؛ زمانی که رکود اقتصادی اتفاق افتد تاجران برای فروش اجناس خود با تولیدکنندگان مدارا می‌کنند و از این رو هر انسانی در شرایط رکود اقتصادی نیز اگر مرد عمل باشد، می‌تواند موفق شود.

وی دیگر عوامل پیشرفت و موفقیت خود در کارش را پشتکار و مردم‌مداری دانست و افزود: با توجه به شرایط اقتصادی موجود تلاش می‌کنم مشتریان را درک و با آن‌ها مدارا کنم و همچنین با نیروهایی که در کارگاه کار می‌کنند رفتار خوبی را در پیش بگیرم؛ برای رسیدن به موفقیت، مردم‌داری از پشتکار نیز اهمیت بیشتری دارد.

علاقه به شغل کارمندی؛ آفت زندگی جوانان ‌
جوان کارآفرین قمی گفت: در حال حاضر اینکه جوانان می‌گویند «‌کار نیست» را نمی‌پذیرم زیرا اگر کسی بخواهد کار کند، راه آن را پیدا خواهد کرد. آفت اصلی که گریبان جوانان را گرفته از یک طرف علاقه‌مندی آنان به شغل کارمندی است که به یک مانع اصلی در کشور مبدل شده و از طرف دیگر رویای «یک شبه پولدار شدن» است.

وی ادامه داد: جوانان تصور می‌کنند که باید همه‌چیز در ابتدا برای آنان فراهم شود تا بتوانند کار کنند و به مدارج بالا برسند اما نکته مهم‌تر این است که آنان نمی‌دانند باید از جایی که ایستادند آغاز به کار کنند و اگر به موانع بی‌توجه باشند و فقط حرکت کنند رویاهای آن‌ها به هدف تبدیل خواهد شد.

الله‌وردی با اشاره به اینکه موانع اداری، خانواده و شرایط اقتصادی برای همه وجود دارد و قابل انکار نیست، گفت: با توجه به نوع افکار و تلاش جوانان این موانع در مسیر رشد و تعالی آنان هم می‌توانند تأثیرگذار باشد و هم بلااثر، در مسیر اشتغال و کارآفرینی به طور کامل باید از ادارات و پروتکل‌های اداری صرف‌نظر کرد زیرا به منزله یک مانع در سر راه موفقیت جوانان هستند.

وی یادآور شد: گاهی اوقات موانع باعث پیشرفت می‌شوند، برای مثال در آغاز کار خود زمانی که برای گرفتن وام بانکی به بانک مراجعه کردیم و به دلیل لباس‌های نامناسب و کهنه‌ای که داشتیم رئیس بانک با ما برخورد خوبی نداشت از این رو لباس‌های کهنه خود را در کیسه‌ای می‌گذاشتیم و سپس وارد بانک می‌شدیم؛ این موانع بیشتر برای ما انگیزه می‌ساخت.

گزارش از محدثه نعیمی فرد

انتهای پیام

captcha