تجدید میثاق فعالان و مدیران تشکل‌های قرآنی کشور با امام راحل
کد خبر: 3820853
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
صبح امروز به دعوت اتحادیه مؤسسات قرآن و عترت روی داد؛

تجدید میثاق فعالان و مدیران تشکل‌های قرآنی کشور با امام راحل

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی همراه بود و در آن بر احقاق حق مسلم مؤسسات قرآنی از طریق مراجع قانونی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین مجمع عمومی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با حضور بیش از 100 نفر از فعالان تشکل‌های قرآنی سراسر کشور امروز، 29 خردادماه در جوار حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی و با برپایی مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدا بیانیه اولین مجمع عمومی قرائت شد و در ادامه حجت‌‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به طرح جدید ادغام اتحادیه‌های کشوری، ادامه داد: در شورای توسعه مصوب شد که رئیس آن، سازوکار تکمیل بحث ادغام را دنبال کند، حجت‌الاسلام عاملی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدبیری را انتخاب کردند که باید چند نفر برای نظارت نهایی در این امر و ابلاغ آن براساس مسیر حقوقی و قانونی پیش بروند، لذا سازوکار نهایی شدن ادغام امری نیست که در اختیار شما باشد.
محمدی بیان کرد: براساس تدبیر این سازوکار جدید، حجت‌الاسلام عاملی و ابلاغ ایشان، فرآیند ادغام در آینده نزدیک تکمیل می‌شود. اما برخی اذعان می‌کنند که ادغام اگر مصوبه است، چرا در روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر نشده است؟ طبق دیگر مصوبات شورا، باید بگویم در آیین‌نامه اتحادیه مدغم چند مورد اختلافی بود که قرار شد پس از بررسی و نهایی شدن در هیئت رسیدگی، مجدد گزارش آن به شورا ارسال شود، لذا ابلاغ شدن مصوبه ادغام، منوط به نهایی شدن آیین‌نامه‌ای شد که به عقب افتاد. اما تأکید می‌کنم که ادغام بحث بدون شک و تردیدی است. (متن کامل را اینجا بخوانید.)
در ادامه حاضران در این مجمع به بیان نقطه نظرات و مطالبات خود خطاب به دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پرداختند که عمده آنها به شرح ذیل است؛
- به قانون‌هایی که خودتان وضع کرده‌اید، عمل نمی‌کنید و این موضوع در بحث ادغام دو اتحادیه مشهود بود.
- ادغام رخ ندهد، عقب‌گرد به گذشته را در پیش خواهد داشت.
- اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت از سوی ما وجود خارجی ندارد.
- چرا ادغام در ابتدا از ادغام اتحادیه‌های استانی شروع شد و حال وضعیت ادغام در کشور و فرآیند آن، به این اندازه طولانی شده است؟
- این رویه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به نفع هیچ کدام از مؤسسات قرآنی نیست.
- پول و اعتباری که به حساب اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت واریز می‌شود، قانونی نیست.
گزارش ایکنا حاکی است؛ سپس رأی‌گیری برای تشکیل رئیس و نایب رئیس، منشی و ناظر هیئت رئیسه مجمع عمومی میان کاندیداهای مورد انجام شد و براساس اکثریت آراء، محمد الهی به عنوان رئیس هیئت رئیسه، خانم دانشمند به عنوان منشی، هادی ابوالحسنی به عنوان نایب‌‌رئیس و زارعی و خانم برقمری به عنوان ناظر هیئت رئیسه معین شد.
در ادامه مرتضی طلایی، نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه باید شورای توسعه واضح و شفاف در این مجمع بگوید که ادغام مصوبه قطعی دارد، اظهار کرد: سپس به صورت کتباً آن را ابلاغ کند.
وی ادامه داد: اگر این کار انجام نشود از طریق قانونی اقدام می‌کنیم به گونه‌ای که وکیل می‌گیریم و سپس از طریق دیوان عدالت اداری این شکایت را پیگیری می‌کنیم؛ چراکه افرادی که قانون وضع کرده‌اند به آن عمل نمی‌کنند. انتظار جمع حاضر ارجاع دادن به آینده نزدیک نیست به مانند وعده‌های گذشته، باید این جریان تعیین تکلیف شود. وظیفه ما این است تا حقوق مسلم مؤسسات قرآنی را از طریق قانون دنبال کنیم و تا این جریان را به سرانجام نرسانیم، شک و تردید نداریم.
طلایی بیان کرد: در حال حاضر در سطح استان‌ها، مجمع‌‌هایی چون قاریان و حافظان، محافل و کانون‌های قرآنی و انجمن خیرین قرآنی فعال است، اما به صورت پراکنده، در نظر داریم تا تمامی این فعالیت‌ها زیر مجموعه اتحادیه‌های استانی قرار گیرد و اساسنامه را اصلاح کنیم.
وی با اشاره به جلسات متعددی که به منظور شناساندن اتحادیه به دیگر دستگاه‌ها و نهادها و معرفی جایگاه واقعی اتحادیه تشکیل شده است، اظهار کرد: همچنین پس از تصویب و اخذ اکثریت آراء امروز در مقابل شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای احقاق مطالباتمان تجمع می‌کنیم.

طلایی بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا بحث عترت در کنار قرآن، همواره مورد توجه مؤسسات قرار گیرد. علاوه بر آن صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه که در برگیرنده سبک زندگی قرآنی است از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌ها از طریق مؤسسات به متن جامعه و خانواده‌ها ببریم.
سپس رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور به ارائه گزارشی از فعالیت‌ها پرداخت و گفت: آپارتمانی در حدود 140 مترمربع در تقاطع خیابان سمیه و خیابان شهید نجات‌الهی برای استقرار اتحادیه در نظر گرفته و تا پایان سال 97 تجهیز شد البته با وجود اینکه یک ریال اعتبار نداشتیم. طی دو ماه توانستیم، اتحادیه را به ثبت رسمی برسانیم. طی این ایام، بازدید از استان‌هایی چون بوشهر، اردبیل، سیستان و بلوچستان، همدان و ... را نیز داشتیم.
قربانی با اشاره به اینکه پس از سیل ابتدای سال نتوانستیم آنگونه که باید به مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده کمک مالی کنیم، افزود: اما نامه و درخواست‌هایی را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی جهت تخصیص اعتبار برای این مؤسسات خسارت‌دیده از سیل اخیر دادیم که هنوز بی‌جواب باقی مانده است. همچنین کاروان 20 نفره‌ای به مدت سه روز در استان گلستان برای ارائه خدمات قرآنی بودند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به جلسات متعددی که با مسئولان، نهادها و دستگاه‌های مختلف و فراکسیون قرآن و عترت مجلس، کمیسون آموزشی، کمیسیون فرهنگی و ... داشتند، اظهار کرد: همچنین با حضور در نمایشگاه قرآن امسال نیز زمینه برپایی جلسات متعدد و همچنین جلسه با برخی از اساتید و مسئولان کشوری فراهم شد.
وی با اشاره به نمایندگی اتحادیه در ستاد عالی مسابقات و تفاهم‌نامه با دیگر دستگاه‌ها و نهادها، ادامه داد: همچنین در سطح رسانه‌ها نیز اخبار‌های فعالیت اتحادیه به‌روز منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود. طرح تحقیقاتی ـ پژوهشی آغاز کرده‌ایم که طی آن به نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی در گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته شده است.
قربانی اضافه کرد: همچنین طی رایزنی انجام شده با ستاد طرح ملی حفظ قرآن، مقرر شد تا مؤسسات قرآنی گام‌های ویژه‌ای در انجام این طرح بردارند. اما باید گفت در این میان، برگزاری دوره‌های آموزش عمومی قرآن چون روخوانی، روان‌خوانی، تجوید، صوت و لحن و ... برای مؤسسات قرآنی برقرار است، اما باید مؤسسات قرآنی در حوزه تولید محتواهای قرآنی، عرصه‌های پژوهشی و هنری و فنی نیز ورود پیدا کنند.
وی ادامه داد: سرو سامان دادن به بانک جامع اطلاعات مؤسسات قرآنی و توجه به تشکیل اردوهای جهادی قرآنی در مناطق محروم و ابلاغ برگزاری دوره‌هایی با موضوع آشنایی با صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه در کنار دوره‌های قرآنی از دیگر برنامه‌هایی است که امسال مد نظر داریم.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببیند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha