زوار جهت انجام معاینات و تشکیل پرونده سلامت به موقع اقدام کنند
کد خبر: 3819742
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
بایسته‌های سلامت حجاج/ 1

زوار جهت انجام معاینات و تشکیل پرونده سلامت به موقع اقدام کنند

گروه سلامت ــ زوار باید به موقع جهت انجام معاینات و تشکیل پرونده سلامت خود اقدام کنند و در معاینات تمامی مشکلات و بیماری‌های خود را به صورت کامل و صادقانه با پزشک در میان بگذارند.

منتشر نشود/ نکات بهداشتی که زوار خانه خدا بیش از سفر حج باید بدانندبه گزارش ایکنا؛ ۱۷ تیرماه نخستین کاروان حجاج ایرانی راهی سفر معنوی حج می‌شوند؛ حج از مهمترین و باشکوه‌ترین عبادات اسلامی است، به طوری که پیامبر گرامی اسلامی(ص) این فریضه الهی را پایه و رکن دین دانسته و قرآن و تارک آن را کافر شمارده و حضرت ابراهمیم خلیل(ع) از خداوند خواستار گرایش دل‌ها به کعبه شده است.
 
اعمال و مناسک حج گذراندن دوره فشرده سیر و سلوک انسان به سوی خداوند است. لذا پیمودن چنین مسیری علاوه بر معرفت، به سلامت جسمی و استطاعت بدنی نیز نیاز خواهد داشت. در این راستا خبرگزاری ایکنا به دلیل رسالت خود تلاش خواهد کرد تا آغاز زمان سفر حج، مهمترین نکات بهداشتی حجاج را روزانه منتشر کند.
 
بدین ترتیب، لازم است که زوار پیش از عزیمت به کشور عربستان سعودی و به جا آوردن فریضه حج، به این نکات توجه کنند:
 
حجاج باید پیش از عزیمت به سفر در تمامی جلسات آموزشی کاروان‌های خود شرکت کنند و به دقت به توصیه پزشک کاروان، که در تمامی این جلسات حاضر است، گوش دهند.
 
زوار باید به موقع برای انجام معاینات و تشکیل پرونده سلامت خود اقدام کنند و در معاینات اعزام تمامی مشکلات و بیماری‌های خود را به صورت کامل و صادقانه با پزشک در میان بگذارند، چرا که عدم ارائه اطلاعات کافی و صحیح می‌تواند منجر به عواقب بسیار خطری و بعضا جبران‌ناپذیر در طول سفر شود.
 
اگر پزشکی استطاعت جسمی یا روانی زائری را تأیید نکند، نباید برای انجام تشرف اصرار کنند، چرا که در صورت تشرف بدون تأیید سلامت، باید خطرات جانی، بستری شدن طولانی‌مدت در بیمارستان، انجام ندادن اعمال حج، بازگشت پیش از شروع اعمال به ایران و ... را مدنظر قرار دهد.

زائرانی که مبتلا به بیماری خاص و مزمنی مانند دیابت، فشار خون، صرع، سابقه سکته قلبی، سابقه بیماری روانی شدید و ... هستند و بیماری آن‌ها مورد تأیید پزشک کاروان یا کمیسیون‌های پزشکی قرار گرفته، حتماً سوابق پزشکی خود را به طور کامل به اطلاع پزشک کاروان برسانند و همراه خود داشته باشند.

تزریق واکسن مننژیت برای تمامی زائران اجباری است، اما برای تزریق واکسن آنفلولانزا، پنوموواکس و دیگر واکسن‌ها با توجه به شرایط زائران، باید در این خصوص از پزشکان کاروان سؤال شود. واکسن باید حداقل ۱۰ روز پیش از عزیمت تلقیح شود و زائران باید کارت زرد رنگ آن را قبل از سفر به عربستان دریافت کنند.
 
زوار باید خود را برای یک سبک زندگی موقت و انجام کارهایی از قبیل پیاده‌روی طولانی، زندگی جمعی، استفاده از توالت فرنگی و نظیر آن آماده کنند. همچنین بیماری‌های جسمی مانند دندان درد باید پیش از سفر درمان شود.
 
زواری که به هر گونه مواد مخدر اعتیاد دارند، باید بدانند که اعتیاد در کشور عربستان جرم است و اگر از زائری به هر میزان مواد مخدر کشف شود، با وی طبق مقرراتشان عمل می‌کنند. در برخی مواقع فرد دچار عوارض قطع ماده مخدر می‌شود و از پزشک کاروان یا مرکز پزشکی مطالبه دارو می‌کند، در صورتی که مرکز پزشکی مستقر در آنجا دارویی را برای چنین موردی در اختیار ندارند. لذا توصیه می‌شود افراد پیش از سفر حتماً برای ترک اعتیاد اقدام کنند، چراکه مشکلات بسیار جدی‌ای گریبان‌گیر آنان می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha