راه‌اندازی سامانه جامع ثبت اطلاعات فعالان قرآنی آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3816658
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶

راه‌اندازی سامانه جامع ثبت اطلاعات فعالان قرآنی آذربایجان‌شرقی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، از راه‌اندازی سامانه جامع ثبت اطلاعات و آمار فعالان قرآنی استان خبر داد و گفت: در فاز اول این سامانه منحصر به حافظان کل و قاریان بود ولی بزودی سایر حافظان در اجزای مختلف می‌‌توانند در این سایت مدارک حفظ و قرائت خود را بارگذاری کنند.

، با انتقاد از اینکه

ابراهیم لایقی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، در مورد همایش بزرگ رویش‌های قرآنی چهار دهه از انقلاب اسلامی که در تبریز برگزار شد، با تاکید بر اینکه برگزاری همایش تجلیل از نزدیک به 500 حافظ کل و قاری نخبه انصافاً کاری ارزشمند بود که فقط تجلیل شونده مفید نبود بلکه عقبه هم منتفع بود.

وی کلامی از مقام معظم رهبری را مورد اشاره قرار داد و گفت: ایشان می‌فرمایند که «جامعه قرآنی باید قله‌ها و قهرمانان قرآنی را معرفی کرد تا دامنه رشد کند» و این همایش تلاش کرده بود این نکته را عملی کند.

لایقی، نکته قوت بعدی این همایش را نشان دادن یکی از دستاوردهای اصلی انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته عنوان کرد و افزود: علی رغم نقصان‌های زیادی که در این مسیر وجود دارد، باید داشته‌ها را هم نشان داد چراکه یکی از دستاوردهای خوب نظام، توجه به قرآن بود اما با جایگانه شایسته آن هنوز فاصله داریم.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه اگر قرآن کتابِ انقلاب بود، کشور باید وضع بهتری داشت، تصریح کرد: علی رغم کوتاهی‌ها و کم توجهی‌ها در این حوزه، باید این دستاوردها هم نشان داده شود. قبل از انقلاب به عدد انگشتان دست حافظ و قاری نداشتیم اما اکنون 40 سال بعد از انقلاب باید نشان دهیم که در این حوزه چه کرده ایم. هیچ یک از دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای 40 سالگی برنامه خوبی نداشتند ولی این همایش بزرگ گوشه‌ای از دستاوردها را نشان داد.

وی برگزاری خود این همایش چند هزار نفری را نقطه قوت بزرگی دانست و به نقل از تعدادی که اولین بار این همایش را دیدند ابراز کرد: استقبال از همایش بزرگ رویش‌های قرآنی 40 سال از انقلاب اسلامی علی رغم کمبود اطلاع رسانی‌ها، باور کردنی نبود. جا داشت این همایش چند ماه قبل اعلام می شد و تبلیغات رسانه‌ای می کردند اما حضور بیش از 6 هزار نفر کم نظیر و به معنای واقعی کلمه تظاهر قرآنی بود، چراکه همیشه قرار نیست در اتاق‌ها و کلاس‌ها بمانیم و باید این قدرت را ندر سطح جامعه شان دهیم.

لایقی، با تاکید بر اینکه تجلیل و تکریم این قهرمانان قرآنی یکی از اصلی ترین وظایف توسعه فرهنگ قرآنی است، خاطرنشان کرد: بر اساس تجربه موفقی که در اولین تجلیل رسمی از حافظان در سال 76 داشتیم، دیدیم این کار اثرگذار بود و موج خوبی ایجاد کرد. به جای سخنرانان، حافظان قرآن اجرای برنامه داشتند. به قدری اثرات زیادی داشت که باید همان مدل با بهینه شدن ادامه یابد و معتقدم تجلیل و تکریم با هر مدلی باید ادامه یابد چراکه اثر زیادی دارد.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، با انتقاد از اینکه تاکنون متاسفانه علی رغم مطالبه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، در هیچ یک از نهادهای دولتی و غیردولتی آمار دقیقی از تعداد حافظان و قاریان تربیت شده نداشتم، گفت: به برکت این همایش، راه اندازی سایت حاملان نور به منبع و مرجعی تبدیل شود تا بانک جامع اطلاعاتی حافظان را در استان آذربایجان‌شرقی برای اولین بار در کشور عملیاتی کنیم و به الگوی سایر استانها تبدیل شویم.

وی ادامه داد: در فاز اول منحصر به حافظان کل و قاریان بود ولی در ادامه بقیه حافظان در اجزای مختلف می‌‌توانند در این سایت مدارک حفظ و قرائت خود را بارگذاری کنند که به زودی این سایت یک مرجع و سایت مورد استناد خواهد بود که اهمیت راه اندازی آن کمتر از همایش نیست.

لایقی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند، بهتر بود بودجه این همایش به مؤسسات قرآنی برای تربیت بهتر افراد جدید هزینه می‌شد، این استدلال را مغالطه دانست و گفت: این هزینه ها از سوی دولت نبود و صرفاً برای تجلیل و تکریم از حافظان پرداخت شده که موسسه مهد قرآن جسارت به خرج داده و این بودجه را جذب استان کرده است. موسسات منتقد اگر سال آینده اعتباری را از خیّر یا نهادی کسب کردند به موسسات بدهند.

وی با تاکید بر اینکه بودجه این همایش نه از اعتبارات توسعه فرهنگ قرآنی، نه از اوقاف، نه از ارشاد و نه از سازمان تبلیغات اسلامی بود، خاطرنشان کرد: در جشنواره آواها و نواها هم برخی مدعی بودند که هزینه آن به مؤسسات داده شود ولی هر اعتباری باید در جای خود و برای اهداف آن هزینه شود، امکان جابجایی بودجه‌ها وجود نداردضمن اینکه به موسسات هم بودجه اختصاص یافته است.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی زمینه تکرار این همایش را مساعد خواند و با بیان اینکه باید ایرادها را رفع کنیم و این روند تشویق نخبگان در قالب دیگری ادامه یابد، اظهارکرد: موسسه‌ای که این اعتبار را از طریق خیرین و یا هر نحو دیگری به استان جذب کرده، اجازه داشت و می‌توانست این رقم را در مؤسسه خود هزینه کند و دو سه برابر هزینه کند ولی در استان و در بین نخبگان تمامی موسسات استان پخش کرد و حتی افرادی هم در بین تجلیل شوندگان بودند که خودجوش حفظ کرده اند و با هیچ موسسه‌ای ارتباطی ندارند که اینها هم تجلیل شدند.

وی با انتقاد از برخی مطالبی که در مورد عدم حضور نخبگان و پیشکسوتان در این همایش مطرح می شود، گفت: در این همایش، ممکن است فردی از قلم بیافتد ولی آیا آقایان زارعان، غفران نیا، خاکی و این 477 نفر نخبه نبودند که در این همایش حضور یافته و تکریم شدند؟

لایقی خاطرنشان کرد: در قرآن و عترت باید انصاف را رعایت کنیم و در بیان، متقن حرف بزنیم، ویژگی سخن از دیدگاه قرآن این است که باید مستند، زیبا و نرم باشد و باید در بیاناتمان دقت لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha