جوان امروز و تناقضات عقیدتی در فضای مجازی
کد خبر: 3804627
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴

جوان امروز و تناقضات عقیدتی در فضای مجازی

گروه اجتماعی ــ سخن گفتن در رابطه با جوان امروز در عین سادگی بسیار مشکل و پیچیده است، زیرا شناخت این نسل عبارت از شناخت روحیات، تمایلات، احساسات، خواسته‌ها و توانمندی‌ها؛ جوانی که امروزه درگیر تناقضات عقیدتی بسیار است.

جوان امروز؛ درگیر با تناقضات عقیدتی در فضای مجازیحضرت علی‌اکبر(ع)، اولین شهید عاشورا از بنی‌هاشم بود و شجاعت و دلاوری ایشان و رزم‌آوری و بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد، جامعه اسلامی و به‌خصوص نسل جوان در جستجوی قهرمانی محبوب و اسوه‌ای شایسته است تا اخلاق و رفتار خویش را مطابق او تنظیم نماید، بدان امید که پرتوی از کمالات وی در وجودش راه یابد و از امتیازات الگوی خویش بهره‌مند گردد.
بزرگ‌‌ترین و مؤثرترین عامل که جوانان را به سوی معارف دینی و افتخارات معنوی سوق می‌دهد و عزت و عظمت آنان را میسر می‌سازد و روح ایمان و فداکاری را در اعماق وجودشان احیا می‌کند، معرفی ابعاد زندگی اسوه‌های فضایل و جلوه های مکارم است و جوانان امروز باید الگویی برای خود انتخاب کنند که هم جوان بوده و هم دارای قوای جسمی خوب، شور و نشاط جوانی، دلیر و شجاع و از نظر اخلاقی نیز سرآمد باشد و حضرت علی‌اکبر(ع) تمامی این ویژگی‌ها را دارا بوده و شجاعت و رزمندگی را از جد خویش علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) به ارث برده و جامع کمالات، محامد و محاسن بودند.
سخن گفتن در رابطه با جوان امروزی، در عین سادگی بسیار مشکل و پیچیده بوده، زیرا احتیاج به معرفت و شناخت کامل نسبت به نسل گذشته و آینده داشته و شناخت این نسل عبارت از شناخت روحیات، شناخت تمایلات، شناخت احساسات، شناخت خواسته‌ها و توانمندی‌های جوان است.

تناقضات عقیدتی در فضای مجازی
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیامک جعفرزاده، استاد فقه و اصول در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان غربی، با اشاره به ویژگی‌های بارز شخصیت حضرت علی‌اکبر(ع) اظهار کرد: جوانان امروزی باید ولایت‌پذیری را از حضرت علی‌اکبر(ع) بیاموزند و ویژگیهای بارز و معنوی ایشان را الگوی خود قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه امروز فضای مجازی، جوانان را سردرگم کرده است، ادامه داد: امروز فضای مجازی و تنوع بسیار زیادی که در این فضا وجود دارد، موجب شده تا در ذهن جوانان شبهات بسیار فراوانی ایجاد شود و در واقع جوانان با دنیایی از تناقضات عقیدتی و فکری در فضای مجازی مواجه شده‌اند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جعفرزاده خاطرنشان کرد: تناقضات عقیدتی و شبهات فراوان در فضای مجازی موجب شده تا بسیاری از جوانان راه خود را گم کرده و از معنویات دور شوند، در‌حالی‌که جوانان امروزی باید قدر نعمت جوانی خود را دانسته و فرصت را غنیمت بشمارند.
وی با بیان اینکه جوانان امروز ایران اسلامی باید پرتلاش و فعال در مسائل سیاسی، علمی، اخلاقی و اجتماعی باشند، تصریح کرد: جوانان باید توجه جدی داشته باشند تا در عصر ارتباطات کنونی، دچار جهل مدرن نشده و راه صحیح زندگی خود را پیدا کنند.

قدرت نظامی و فکری زمان ظهور
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیامک نصری‌مقدم، کارشناس دینی و مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه قدرت نظامی و فکری در زمان ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) در دست جوانان خواهد بود، گفت: روز جوان در واقع روزی است که باید جوانان نسبت به شناخت خود قدم برداشته و راه خود را بیابند.
وی ادامه داد: در روایات دینی نیز آمده است که خداوند چندین گوهر و غنیمت به انسان اعطا می‌کند که نبی مکرم اسلام نیز تاکید کرده‌‌اند که انسان باید قدر آن را بداند که یکی از آنها سلامتی، دیگری ثروت و یک مورد نیز جوانی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصری‌مقدم افزود: همانگونه که در روایات نیز نقل شده است یاران و اصحاب امام زمان(عج) نیز از جوانان خواهند بود و انقلاب، جنگ و دوره پس از آن نیز که همان مدافعان حرم را شامل می‌شود، شاهد حضور پررنگ جوانانی همچون شهید حججی‌ها هستیم که الگوی بی‌بدیلی برای جوانان هستند.
وی با بیان اینکه امروز نیز جوانان نقش خود را در بحران‌ها و به‌ویژه سیل اخیر به‌خوبی ایفا کردند و نشان دادند که همواره حافظ حریم ناموس خود خواهند بود، تصریح کرد: بسیاری از جوانان امروزی در واقع نشان داده‌اند که الگوی خود را به درستی یافته‌اند و فقط هرکدام در جایگاه بخصوصی این نقش را ایفا می‌کنند، برخی در سیل و بحران‌ها به یاری هموطنان رسیده و برخی نیز جان خود را تقدیم نظام و انقلاب می‌کنند.

جوانان باید به خداشناسی دست یابند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین روح‌الله خراسانی‌کیا، کارشناس ارشد تعلیم و تربیت، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به نقش جوانان یادآور شد: جوانان متعهد و مومن کشور باید بتوانند در جامعه پیشرفت کنند، چراکه آینده این کشور به دست جوانان اداره خواهد شد.
وی افزود: بالطبع جوانانی که در این زمینه بتوانند متعهد و مومن باقی بمانند، ایران اسلامی خواهد توانست به یک ابرقدرت در جهان تبدیل شده و زمینه برای ظهور فراهم شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین خراسانی‌کیا خاطرنشان کرد: جوانان در وهله اول برای تقویت تکالیف الهی خود، باید در مرحله خداشناسی بتوانند پیشرفت کنند و انسان اگر بتواند خداوند را بشناسد، اعمال خود را نیز به خوبی خواهد شناخت و اخلاق او نیز به سمت تعهد و ایمان پیش خواهد رفت.
انتهای پیام

captcha