اصلاحات عمیق اقتصادی نیازمند همگرایی ملی است
کد خبر: 3618489
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

اصلاحات عمیق اقتصادی نیازمند همگرایی ملی است

گروه اجتماعی: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین ماموریت دولت دوازدهم، ایجاد اصلاحات عمیق اقتصادی در کشور است اما انجام این اصلاحات به همگرایی ملی بین مردم، ارکان حکومت و صاحب نظران نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی به نقل از ایرنا، علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه 21 تیرماه در بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان کشور در ارومیه افزود: مشکلات بسیاری در کشور در حوزه اقتصادی وجود دارد که موجب شده است تا رتبه های اقتصادی کشور در منطقه و جهان ناامیدکننده باشد.

وی با یادآوری شعار امسال مبنی بر ' اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال'، تولید ملی را نیازمند بستر مناسب برای سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: با توجه به شعار سال باید تمامی مسئولان در راستای اجرای این شعار و تحقق آن پای کار بیایند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه نباید خواسته ها را ذیل پیشرفت ها پنهان کرد، اظهار کرد: مردم سالاری دینی موجود در کشور که مورد اذعان دشمنان است، امری ارزشمند به شمار می رود ولی باید مشکلات موجود در کشور را نیز بازگو کرد تا زمینه توسعه روز افزون ایران اسلامی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه رتبه ایران از نظر آزادی اقتصادی در بین 178 کشور دنیا 174 است، اضافه کرد: علت آن وجود سیستم دولتی در اقتصاد کشور و اجرایی نشدن صحیح سیاست های اصل 44 است.

وی اظهار کرد: این آمار نشان می دهد که شرایط رقابت واقعی در کشور ایجاد نشده و باید اصل 44 را دوباره در کشور اجرا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سیستم دیوانی بزرگ موجود در کشور، بخش خصوصی را خفه کرده است، ادامه داد: قوانین مرتبط در این خصوص باید تغییر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص جایگاه ایران در حمایت از سرمایه گذاری نیز گفت: وضعیت کشور ما در بین 135 کشور جهان رتبه 117 و در بین 20 کشور منطقه، رتبه 19 است.

وی اضافه کرد: از نظر زمان برای سرمایه گذاری نیز رتبه 87 جهان را در اختیار داریم و باید این امر نیز با مقررات مناسب اصلاح شود.

لاریجانی رتبه کشور در حوزه ارتباط صنعت با دانشگاه را در بین 138 کشور دنیا 107 اعلام کرد و ادامه داد: این رقم نیز نشان از فعالیت نامناسب در این عرصه دارد و باید به هر نحو ممکن این رقم را با همراهی دانشگاه و سرمایه گذاری در بخش صنعت بهبود بخشید.

وی در بخش دیگری در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان مجمع متخصص باید به این موضوع بپردازد و ابعاد آن را مورد کنکاش قرار دهد و نظر خود را نیز در این خصوص اعلام کند.

وی با انتقاد از طرح موضوع تفکیک وزارتخانه ها بیان کرد: در حال حاضر مشکل کشور ما این نیست؛ چند سالی وقت گذاشتند تا این وزراتخانه ها را ادغام کنند و تفکیک دوباره آنها نیز همان مقدار وقت می برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اخلاق حرفه ای در کشور ضعف هایی دارد، گفت: اخلاق عمومی کشور نیز با ضعف هایی روبروست و علاوه بر آن در امور اجتماعی و اخلاق حرفه ای نیز مشکلاتی وجود دارد و این مختص سازمان نظام مهندسی نیست.

لاریجانی افزود: اعضای سازمان نظام مهندسی باید شرایطی فراهم کنند که مردم حس نظارت صوری به روند احداث ساختمان را نداشته باشند.

وی اضافه کرد: انتظار ما از سازمان نظام مهندسی در این خصوص این است که هویت مهندسان را تقدیر و با متخلفان در این خصوص سختگیرانه برخورد کند.

وی با اشاره به مشکل بحران آب و به تبع آن خشکی دریاچه ارومیه اظهار کرد: این بحران مساله اساسی کشور و جزو 20 موضوع مهمی به شمار می رود که در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تدوین سند جامع آب در کشور با دورنمای 50 ساله، اضافه کرد: این بحران باید به شکل قابل قبولی مدیریت شود.

وی با بیان اینکه هدررفت آب در کشور بالاست، افزود: باید به این موضوع به صورت جدی توجه شود زیرا در مدیریت مصرف منابع آب موفق عمل نشده است.

لاریجانی در بخش دیگری بر تلاش برای بهبود جایگاه نظام مهندسی در کشور تاکید کرد و ادامه داد: این سازمان باید به گونه ای فعالیت کند که دست مردم را نبندد و اعضای نظام مهندسی ساختمان نیز در این خصوص باید کمک کار باشند.

وی اظهار کرد: تجدید نظر در قانون کنترل ساختمان ضروری بوده و مجلس هم در این خصوص همراه است.

بیستمین اجلاس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور 600 عضو هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان امروز آغاز در ارومیه به کار کرد و فردا /جمعه/ به کار خود پایان می دهد.

این اجلاس با هدف بررسی عملکرد سازمان های نظام مهندسی کشور و مشکلات موجود و تصویب خط مشی عمومی نظام مهندسی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، معاونان عمرانی استانداری های سراسر کشور، مدیران کل راه و شهرسازی و شهرداران مراکز برخی استان ها و اعضای هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی استان ها برگزار می شود.
captcha