دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
کد خبر: 4211210
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
برخط جامعه

دفاع معقول در سایه «وعده صادق»

اجرای عملیات وعده صادق و تنبیه متجاوز از سوی ایران و در پی آن برپایی پویش‌های متعدد، بررسی خط خبری رسانه‌ها در این خصوص و جایگاه دفاع از وطن از مهمترین اخبار هفته گذشته در حوزه اجتماعی بود.

دفاع معقول در سایه «وعده صادق»به گزارش ایکنا؛ رونمایی از یادمان «نشان فداکاری شهدای دانشگاه افسری امام علی (ع)»، ممنوعیت اعزام به حج برای بیماران و شیرخواران، ابلاغ تعرفه‌های جدید پزشکی، تصویب سند اولیه پوشش ایرانی - اسلامی و اعلام میزان مستمری مددجویان در سال جاری از مهمترین اخبار هفته گذشته در حوزه اجتماعی بود.
 
همچنین با اجرای عملیات «وعده صادق» در پی تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، شاهد بازتاب‌های این عملیات در شبکه‌های اجتماعی، انتشار بیانیه‌هایی در قدردانی و حمایت از پاسداران کشورمان و اجرای پویش‌هایی در سطح شهر تهران چون «از خاک وطن نمی‌گذرم» و تمدید مرحله دوم پویش «غزه مظلوم» بودیم.
 
گروه اجتماعی ایکنا در همین راستا مصاحبه‌هایی را با موضوع جایگاه دفاع از وطن در آموزه‌های دینی انجام داد. موضوع دیگر بایسته شهر تهران برای دستیابی به جایگاه ام القرایی جهان اسلام است، همچنین به مناسبت سالروز تخریب بقیع به بررسی دلایل فقهی ممانعت از ورود بانوان به قبرستان بقیع و اینکه کدام بانوان در این مکان آرام گرفته‌اند، پرداخته شده است.
 
در ادامه این گزارش، به مرور برخی از این رویدادها و مصاحبه‌های خواندنی و مهم می‌پردازیم.
 
ام‌القرایی جهان اسلام برای تهران؛ شدنی، اما زمان‌بر
 
سیداحمد علوی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با بایسته‌های شهر تهران برای دستیابی به جایگاه ام‌القرایی جهان اسلام اظهار کرد: دستیابی به ام‌القرایی جهان اسلام یک چشم‌انداز است و باید برنامه‌های خود را طبق این چشم انداز تعریف کرده و اجرا کنیم. البته برای رسیدن به این چشم‌انداز مسیر طولانی و سختی پیش رو داریم؛ چراکه هم به لحاظ زیرساخت‌های شهری، زیباسازی شهری و نوع ساختمان‌هایی که طی دهه‌های مختلف در شهر ایجاد شده‌اند، فاصله زیادی تا رسیدن به این چشم‌انداز داریم.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
وی همچنین به مقوله نشاط اجتماعی و چگونگی حرکت در مسیر ایجاد این نشاط در تهران و درگیر شهر‌های کشور اشاره و بیان کرد: مقوله نشاط مؤلفه‌های زیادی دارد و صرفاً این نشاط با فعالیت یک مجموعه و یک حوزه در جامعه ایجاد نمی‌شود. برای ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه باید برنامه علمی در اختیار داشته باشیم. این بدان معناست که نمی‌توانیم در این زمینه صرفا با برگزاری برخی مراسم و جشن‌های مختلف در کشور ادعای ایجاد نشاط اجتماعی داشته باشیم.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
دفاع معقول و منطقی ایران؛ برخاسته از آموزه‌های قرآنی
 
عباس تقویان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا درباره جایگاه دفاع از وطن در آموزه‌های دینی بیان کرد: اگر یک نظر سطحی و گذرا به آموزه‌های قرآنی داشته باشیم، متوجه می‌شویم که دفاع از منظر معارف دینی اسلامی پدیده و واقعیت قابل انکاری است.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
وی ادامه داد: یکی از آیات راهبردی قرآن که تکلیف مسلمانان را در برابر هجمه دشمنان مشخص می‌کند آیه شریفه «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة» است. متدبرین در قرآن استحضار دارند که مسئله «اعِداد» ارتباط مستقیمی با موضوع دفاع دارد. اسلام هیچگاه به‌صورت ماهوی و ذاتی هجمه‌کننده و حمله‌کننده نبوده و همواره در طول تاریخ حرکت مسلمانان جهادی، مقابله‌ای و دفاعی بوده است؛ لذا دکترین قرآن کریم نیز اعداد دفاعی است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
نیروی انسانی خوب ساختنی است، نه داشتنی
 
آئین سومین نکوداشت روز ملی منابع انسانی همراه با مراسم تکریم از پیشکسوتان جهاددانشگاهی، ۲۶ فروردین ماه در محل دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار شد. حسین بهاروند، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان و از نخبگان علمی کشور در این مراسم گفت: در هر سازمان با انواع انسان‌های منعطف روبه‌رو هستیم که باید از ظرفیت‌های آنها مبتنی بر توانایی ایشان استفاده کنیم. در یک سازمان اداره سرمایه انسانی است که مشخص می‌کند تا افراد در چه مکان‌هایی به عنوان یک سرمایه فعالیت کنند.  باید بدانیم یک نیروی خوب داشتنی نیست و ساختنی است و این امر نیز در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد. باید بدانیم که تکامل در طبیعت تدریجی است و در سازمان‌های مختلف نیز برای تربیت نیروی انسانی باید زمان کافی صرف شود.  
 
وی اظهار کرد: راز حرکت یک سازمان در زیست‌بوم آن نهفته است که به صورت تدریجی شکل می‌گیرد. تعامل افراد با یکدیگر بخشی از زیست‌بوم سازمانی را شکل می‌دهد. اکوسیستم یک سازمان ممکن است شامل پژوهشگاه‌ها و دانشکده‌ها و نظایر آن باشد. نکته مهم پذیرش برهم کنش انسان‌ها در یک زیست‌بوم یا سازمان است.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
محمدجواد ثابت، مشاور کسب و کار و مدیریت منابع انسانی نیز طی سخنانی در رابطه با چالش‌های جدید پیش روی مدیریت سرمایه انسانی بیان کرد: در حالت کلی شش رشته اصلی در مدیریت وجود دارد. اولین رشته، مالی و حسابداری است. این تخصص به یک سازمان کمک می‌کند که تصمیمات صحیح اقتصادی بگیرد. رشته دوم مدیریت استراتژی و سازمان است که وظیفه آن کمک به سازمان‌ها برای رقابت با سایر نهاد‌هاست.
 
 در این مراسم، مهدی باصولی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، سیدرضی آقاسیدی، معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی، عبدالکریم معلم، رئیس هیئت مدیره کانون بازنشستگان، محمدرضا پورعابدی، دبیر هیئت امنای جهاددانشگاهی، علی منتظری، حمیدرضا طیبی و مرتضی پرهیزکار از پیشکسوتان جهاددانشگاهی سخنرانی کردند.
 
در دومین روز از سومین آئین نکوداشت روز ملی منابع انسانی نیز موضوعاتی همچون؛ نظام رهبری و مدیریت منابع انسانی، نقش تحولات فناوری اطلاعات در مدیریت منابع انسانی و حلقه مفقوده مدیریت سرمایه انسانی مورد بررسی قرار گرفت.
 
اعزام چه کسانی به حج ممنوع است
 
سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت امروز یکشنبه ۲۶ فروردین ماه طی نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح اقدامات پزشکی صورت گرفته برای زائران حج تمتع سال جاری پرداخت و گفت: از اواخر اردیبهشت‌ماه عملیات حج آغاز می‌شود که قبل از اعزام باید استطاعت جسمی زائران توسط مرکز پزشکی تأیید شود. امسال ۸۷ هزار و ۵۰۰ نفر سهمیه حج ایران است که سه درصد این رقم دست‌اندرکاران حج و بقیه زائران هستند و معاینات از سال گذشته شروع شده است.
 
وی افزود: امسال زائر دیالیزی نخواهیم داشت. دلیل عدم حضور بیماران دیالیزی در حج نیز این است که از فرهنگستان علوم پزشکی کمک گرفته شد تا دستورالعمل کشوری در خصوص استطاعت جسمانی این گروه از زائران ارائه کنند. همچنین  اعزام بانوان که کودک شیرخوار زیر یک سال دارند برای اولین بار در سال جاری ممنوع شده است، چراکه به تغذیه کودک شیرخوار آسیب می‌زند و مادرانی که کودک شیرخوار زیر یک سال دارند باید حج خود را به سال‌های بعد موکول کنند.
 
 
تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد
 
سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه نشست شورای معاونین وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳، اعلام کرد: تعرفه پزشکان عمومی در سال جاری ۱۲۶ هزار تومان و پزشکان متخصص ۱۸۹ هزار تومان است.
 
بهداشت جسم و روح از منظر قرآن 
 
مجید معارف، عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران در یکی از جلسات آموزشی «مدرسه رمضانی شفاء: گذری بر یافته‌های علمی الهیات سلامت» به تشریح مبحث «بهداشت جسم و روح از منظر قرآن: با تأکید بر بعد سلامت معنوی» پرداخت و گفت: توصیه قرآن به جست‌وجوی روزی حلال است. قرآن کریم می‌فرماید: «فکلوا مما رزقکم الله حلالا طیبا». اصل دوم، استفاده معقول از رزق حلال است. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: «کلوا واشربوا ولا تسرفوا». اصل دیگر آن است که انسان خود را به مهلکه نیندازد و به سازگاری غذا با خود بیندیشد. قرآن کریم می‌فرماید: «فلینظر الإنسان إلی طعامه». بنابراین، چنین آیاتی می‌تواند تضمین‌کننده سلامت جسمی انسان باشد.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
معارف به تصویب سلامت معنوی به عنوان چهارمین بعد سلامت پرداخت و واکنش‌ها به این تصمیم در میان باورمندان به ادیان را تبیین کرد و گفت: برخی انسان معنوی را به انسانی تعریف کردند که با خدا ارتباط داشته و در پی اصلاح  خود بتواند با غیر او نیز ارتباط برقرار کند. اما دین‌ناباوران فقط رضایت درونی افراد و برخورد مناسب با جامعه را معنویت‌گرایی دانسته‌اند. از این رو، ادبیات سلامت معنوی در رویکرد دینی غنی‌تر شده چراکه رویکرد دینی و خصوصا اسلامی، مبانی ویژه‌ای همچون باور به دو بُعد روح و جسم برای انسان دارد که به آن توانمندی‌های بیشتری می‌بخشد.
 
چشم‌زخم؛ انگاره‌ای قرآنی یا برساختی فرهنگی
 
اسماعیل اثباتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در دومین جلسه از دوره آموزشی «مدرسه رمضانی شفاء: گذری بر یافته‌های علمی الهیات سلامت»، موضوع «چشم‌زخم: انگاره‌ای قرآنی یا برساختی فرهنگی» را تشریح و به موضع‌گیری قرآن کریم در قبال این مسئله اشاره کرد و گفت: چهار دسته از آیات قرآن کریم را مرتبط با چشم‌زخم می‌دانند. دسته اول درباره ورود فرزندان حضرت یعقوب (ع) به مصر است که آن حضرت فرزندانشان را از ورود دسته‌جمعی منع کرد. برخی علت این توصیه را پرهیز از چشم‌زخم دانسته‌اند، اما گویا این پندار به سبب باور‌های عرب در آن زمان پدید آمده است.
 
وی ادامه داد: دسته دوم، آیات آخر سوره قلم است. شأن نزول این آیات در تفاسیر شیعه به ماجرای غدیر مرتبط می‌شود ولی با مکی بودن این سوره نمی‌سازد. اما شأن نزول این آیات در تفاسیر سنی به چشم زدن پیامبر(ص) توسط مشرکین اشاره دارد. اما برخلاف سخنانی که درباره شأن نزول این آیات گفته شده، بر روایت آن اشکالِ بسیار وارد شده است.
 
اندر آداب اهل منبر
 
احمد مسجدجامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد و اسلامی و قائم مقام دایره المعارف بزرگ اسلامی در یادداشتی که در اختیار ایکنا قرار داده است، به بازخوانی «آداب و ادب اهل منبر» پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است؛  در گذشته اهل منبر، پله‌پله، چون خود منبر بالا می‌آمدند. از روضه‌خوانی خانگی گرفته تا منبر در روستا‌ها و پیرامون شهرها. اما همان‌ها پایه‌ای می‌شد که هم مردم را بهتر بشناسند و هم خود اشکالاتشان را برطرف کنند و آماده منبر‌های سنجیده‌تری شوند. در شهر‌ها هم با منبر‌های محلی و محله‌ای آغاز می‌کردند تا بیشتر بیاموزند و کم‌کم شناخته شوند و اگر می‌توانستند در سطح ملی رشد کنند.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید.
 
بانوان بزرگواری که در حرم بقیع دفن شده‌اند
 
در آستانه اعزام اولین گروه از زائران عمره‌گزار به سرزمین وحی  و در روز‌های مصادف با سالروز تخریب قبرستان بقیع، حجت‌الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در گفت‌وگو با ایکنا به تشریح جایگاه مهم این قبرستان در تاریخ اسلام پرداخت و گفت: بقیع یکی از بی‌نظیرترین مکان‌های اسلام است که مورد توجه همه مسلمانان از گذشته تاکنون قرار داشته است.
 
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تأکید بر اینکه بقیع گنجینه بزرگ و میراث ماندگار جهان اسلام است، به معرفی تعدادی از بانوان مدفون در این قبرستان که الگوی ارزشمندی برای همه ما هستند، پرداخت. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است؛  در کنار قبور معصومین (ع) قبر حضرت فاطمه بنت اسد قرار دارد. هر کدام از بزرگانی که در بقیع دفن هستند اگر در سرزمین دیگری از جهان اسلام دفن بودند، مقبره آنها مورد توجه همه بود و به عنوان الگو و چراغ راه مطرح می‌شدند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
چرا بانوان اجازه ورود به قبرستان بقیع را ندارند
 
حجت‌الاسلام مهدی درگاهی، پژوهشگر و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه طی نوشتاری به بررسی مبانی فقهی ممانعت از حضور بانوان در بقیع پرداخته و به سؤالاتی در این زمینه پاسخ داده است؛ اینکه چرا وهابیت مانع از ورود بانوان به قبرستان بقیع می‌شود؟ آیا مبانی فقهی که پیروان این فرقه بر اساس آن مانع از ورود بانوان به قبرستان‌ها می‌شوند، مستندات معتبری در منابع اسلامی دارد؟
 
وی در بخشی از این مقاله معتقد است؛ وهابیت با استناد به چهار روایت مانع از حضور بانوان در قبرستان بقیع می‌شوند که واکاوی تک‌تک این مُستندات حاکی از عدم اعتبار سندی این روایات و باطل بودن انتساب آن مبانی به سنت نبوی (ص) است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
حرکت نیات واقفان به سمت وقف‌های دانش بنیان
 
حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در سال‌های اخیر تلاش کرده‌ایم جریان توسعه نیات واقفان به سمت و سوی وقف‌های دانش‌بنیان و حل معضلات جامعه براساس تولیدات عملی سوق پیدا کند. سازمان اوقاف در چند شاخه به ترویج این کار پرداخته است؛ شاخه اول اینکه اصل این کار را توضیح می‌دهیم تا افرادی که قصد وقف دارند با مباحث دانش بنیان و علمی آشنا شوند. جوایز علمی نیز با همین هدف در حال افزایش است.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
خزعلی خواستار اجرای قانون ورود بانوان به ورزشگاه‌ها شد
 
انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در توئیتی از ارسال نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان و تذکر در خصوص عدم رعایت قوانین مربوط به ورود بانوان به ورزشگاه‌ها خبرداد.  
 
در این توئیت آمده است: «در نامه‌ای به وزیر ورزش متذکر شدم که مسئولان ورزش باید پاسخگوی عدم رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها در ارتباط با ورود زنان به ورزشگاه باشند همچنان که ضرورت دارد به سرعت در مورد عاملان نقض مقرراتی که هنجار‌های جامعه را خدشه‌دار می‌سازد، اعمال قانون شود».
 
تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی»
 
در نخستین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۳ که عصر سه‌شنبه ۲۸ فروردین، به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، گزارش عملکرد یکساله شورای انقلاب فرهنگی از جمله ۹۹ مصوبه این شورا در سال گذشته در حوزه مسائل فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری مورد بخث و بررسی قرار گرفت.
 
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تصویب اولیه سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» بر ضرورت اقناع‌سازی، رفع شبهات نسل جوان و تبیین اهمیت موضوع عفاف و حجاب در کنار الزام به رعایت قانون در این زمینه تأکید کردند.
 
غفلت از مخاطب‌سازی در عرصه پوشش و حجاب
 
حجاب و عفاف بخش‌های مختلفی دارد و یکی از مهمترین بخش‌های آن ناظر بر پوشش و تهیه پوشاک ایرانی و اسلامی است که دغدغه بسیاری از بانوان محجبه در سراسر کشور تهیه پوشاک زیبا، مناسب و با سلیقه، اما مطابق با دستورات دینی و قرآنی است.  تعدادی از تولیدکنندگان پوشاک برای رفع این دغدغه وارد عرصه تولید محصولات عفاف و حجاب شده‌اند، اما این تولیدات تاکنون نتوانسته نیاز جامعه را برطرف و در بین بانوان رضایت‌مندی ایجاد کند.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
خبرگزاری ایکنا در رابطه با چگونگی جهت‌دهی جامعه به سمت اتخاذ پوشش مناسب ایرانی ـ اسلامی به گفت‌وگو با منصور تیرگر، رئیس سابق مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک تهران و تولیدکننده پوشاک کشور پرداخته است. در بخشی از این گفت‌وگو آمده است؛ با یک سؤال ساده می‌توان متوجه شد که چرا پدر و مادر‌های ما بدون اینکه برنامه‌های فرهنگی در حوزه عفاف و حجاب داشته باشند یا برنامه‌ریزی ویژه‌ای در بدنه تصمیم‌گیری دولت برای با حجاب شدن خانواده‌ها وجود داشته باشد، در این زمینه این‌قدر حساس بوده و امروز چرا گرایش نسل جوان ما در این حوزه کمرنگ شده است. اگر بخواهیم از دیدگاه مد و پوشاک به این موضوع نگاه کنیم، باید نگاه‌ها را فراتر ببریم؛ چون در حقیقت در کشور ما هیچ ورود ویژه‌ای به چرخه مد انجام نشد و با توجه به نیازی که جوانان داشتند، مخاطب‌پذیری و سلایق خود را از نهاد‌های فرهنگی غربی گرفتند و غربی‌ها به این ترتیب زمینه القای پوشش خود را برای نسل جوان ما فراهم کردند.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
لزوم به‌روزرسانی کارکرد مساجد در حوزه‌های مختلف آموزشی
 
مساجد از دیرباز در فرهنگ و جامعه کشور نقشی اساسی در جنبه‌های مختلف زندگانی روزانه مردم و طبقات مختلف اجتماعی داشتند. گذر زمان و رشد فناوری و تحولات عظیم اقتصادی و فرهنگی سبب شد کارکرد مساجد به این سرعت به روز نشده و حتی شاهد درجا زدن و یا عقب ماندن این اماکن مهم دینی در نقش‌آفرینی فعالانه برای رفع نیاز‌های جدید و گوناگون جامعه باشیم.  
 
مهدی نجفی، عضو هیئت مدیره شورای مرکزی جمعیت قرآنی استان تهران در این زمینه معتقد است: مساجد باید کارکرد آموزشی خود را در مقطع کنونی به‌روزرسانی کرده و ادامه دهند تا بتوانیم از طریق کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد، فرهنگ قرآنی و اسلامی را بیشتر ترویج دهیم.
 
لزوم امیدآفرینی و تولید رویا‌های قابل تحقق برای جوانان
 
عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که آیا نگاه فرهنگی به مسئله مهاجرت دانشجویان و اساتید دارید؟ گفت: چنانکه تحقیقات مختلف نشان می‌دهد بحث مهاجرت دانشگاهیان پیچیدگی‌های خاص و ظرافت‌هایی دارد که باید تمام ابعاد آن را لحاظ کنیم. بخشی از مهاجرت ناشی از پویایی‌های بازار اشتغال در مقیاس جهانی است که در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران وجود دارد.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
وی ادامه داد: بخشی از این مسئله نیز ناشی از فضا‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است که آنها هم باید لحاظ شوند. چیزی که در بحث مهاجرت نخبگان به نظر من مهم است مواجهه واقع‌بینانه با موضوع و تفکیک میان لایه‌های طبیعی این مهاجرت و لایه مرضی آن است. لایه مرضی به این معنا که به صورت پاتولوژی خود را نشان می‌دهد و ما باید برای این قسمت فکری کنیم و تمهیدی بیندیشیم.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
 
میزان مستمری مددجویان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد
 
حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی مستمری خانواده‌های تحت حمایت در سال ۱۴۰۳ گفت: براین اساس مستمری مددجویان برای خانواده‌های تک نفره امسال به یک میلیون تومان رسیده است.
 
وی افزود: همچنین مستمری خانواده‌های دو نفره در سال جاری به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده است. خانواده‌های سه نفره امسال ۲ میلیون تومان و خانواده‌های چهار نفره ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
 
بی‌خبری مردم از حمایت‌های دولت برای فرزندآوری
 
حجت‌الاسلام محسن عسکری، مشاور مباحث حقوقی فرزندآوری و افزایش جمعیت در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به این سؤال که بیشترین سؤالات و ابهامات مردم در خصوص حمایت دولت از فرزندآوری شامل چه مواردی است، گفت: موضوع وام فرزندآوری، وام مسکن و از همه مهم‌تر دریافت زمین برای سه فرزندی‌ها و چهار فرزندی‌ها بیشترین سؤال‌هایی است که از ما پرسیده می‌شود، چرا که مردم از حمایت‌های دولتی برای فرزندآوری بی‌خبر هستند.
 
نحوه تشخیص اخبار جعلی در شرایط حساس
 
سید علیرضا آل‌داود، کارشناس رسانه در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به موضوع انتشار اخبار جعلی و ایجاد جنگ روانی در شرایط بحران گفت: امروزه اخبار جعلی یا فیک‌نیوز، با گسترش رسانه‌ها و فضای مجازی محمل گسترده‌ای پیدا کرده است تا هم تولید و هم منتشر شود. یعنی برای اینکه به دست مخاطب برسد، در چرخه تولید، توزیع و مصرف جای نامناسبی پیدا کرده است. اینها نوعی روزنامه‌نگاری زرد یا پروپاگاندا به حساب می‌آیند که با پخش اطلاعات غلط به صورت عمدی منتشر می‌شوند.
 
***ادیت***دفاع معقول در سایه «وعده صادق»
 
وی در ادامه با اشاره به تشخیص اخبار جعلی گفت: تشخیص اخبار جعلی کار آسانی نیست، اما با کمی دقت و آگاهی می‌توان آن را تشخیص داد. یکی از این راه‌ها، ارتقای سواد رسانه‌ای جامعه است. ما هر چقدر سواد رسانه‌ای را در جامعه بالاتر ببریم، طبیعی است که مردم در برابر اخبار جعلی مصون‌تر می‌شوند. اما چند راه ساده هم در این زمینه وجود دارد؛ یکی از ساده‌ترین راه‌ها بررسی منبع خبر است. یعنی ببینید خبر از کجا آمده است. اگر منبع خبر معتبر باشد، خبری که گرفته است، واقعی است. نکته دوم، تاریخ انتشار خبر است، یعنی اغلب، اخباری منتشر می‌شود که تاریخ آن مربوط به گذشته است و بازانتشار آن در یک برهه زمانی نامناسب از جمله فتنه، جنگ، شورش‌ها و ... می‌تواند شکاف اجتماعی، تفرقه، بی‌اعتمادی، اعتبارزدایی و ... را به دنبال داشته باشد؛ که این مسئله گاهی منتسب به کشور‌های دیگر است.
 
متن کامل مصاحبه را اینجا بخوانید.
انتهای پیام
captcha