پرداخت زکات فطره به نیابت از درگذشتگان
کد خبر: 4209876
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹
در خطبه‌های نماز عید فطر کاشان تأکید شد

پرداخت زکات فطره به نیابت از درگذشتگان

امام جمعه کاشان گفت: اگر شخصی دوست دارد عملی مستحبی انجام دهد، برای پدر مرحوم خود زکات پرداخت کند؛ چنانکه حسنین(ع) از طرف مولا علی(ع) زکات فطره می‌پرداختند.

خطبه‌های نماز عید فطر در کاشانبه گزارش ایکنا از اصفهان، نماز عید سعید فطر با حضور گسترده و پرشور مردم به امامت نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، امروز ۲۲ فروردین‌ماه در مصلای بقیةالله‌الاعظم این شهرستان اقامه شد.

درهای مصلا از ساعت ۶ و ۳٠ دقیقه امروز به روی نمازگزاران باز شده بود و پیش از اقامه نماز عید، آیاتی از کلام‌الله مجید، دعای ندبه و زیارت امام حسین(ع) در فضایی روحانی و معنوی با حضور اقشار گوناگون مردم قرائت شد.

حجت‌الاسلام سید‌‌سعید حسینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در خطبه‌های نماز عید فطر بعد از توصیه به رعایت تقوا، با اشاره به دعای بیستم صحیفه سجادیه و جمله ۴۳ آن در خصوص اصلاح بین مردم اظهار کرد: در خطبه ۴۷ نهج‌البلاغه، امیرالمؤمنین(ع) خطاب به حسنین(ع) می‌فرماید: «من از رسول اکرم(ص) شنیدم که فرمود اصلاح ميان مردم از تمام نمازها و روزه‌های مستحبی برتر است.» درواقع، عبادت و نماز رابطه انسان و خالق را دربر می‌گیرد؛ اما نزاع عام است و بر اجتماع اثر می‌گذارد. 

وی ادامه داد: در آیه ۸۵ سوره بقره می‌خوانیم: «... وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَىٰ تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ...؛ و چون اسیر شوند، برای آزادی آنها فدیه می‌دهید، در صورتی که به حکم تورات، اصل جنگ برای شما حرام بود. چرا به برخی از احکام ایمان می‌آورید و به بعضی کافر می‌شوید؟» یهود در آزادسازی اسیران تابع وحی خود بودند؛ اما در زمان جنگ با هم‌دین خود می‌جنگیدند. پس محور عملشان خواسته‌های نفسانیشان بود، نه وحی که از این خواسته‌ها نهی می‌کرد. 

نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با اشاره به جمله سوم حکمت ۴۷ نهج‌البلاغه که می‌فرماید: «... وَ شَجَاعَتُهُ عَلَى قَدْرِ أَنَفَتِهِ...؛ و شجاعتش به قدر حميت اوست...» گفت: اگر می‌خواهید بدانید یک انسان چقدر شجاع است، باید ببینید چقدر أَنَفَه دارد؛ یعنی چقدر از ننگ و عار استنکاف می‌کند. 

وی با اشاره به اولین مناسبت سیاسی، اجتماعی یعنی وداع با ماه رمضان بیان کرد: مرحوم سید بن طاووس می‌فرماید: «وداع با ماه رمضان سخت است» اما یادمان نرود که دوری از حضرت مهدی(عج) سخت‌تر است. آنچه از این ماه به دست آوردیم، از جمله تلاوت قرآن را حفظ کنیم. درباره احکام زکات فطره، امام صادق(ع) به وکیل خود فرمود: «از طرف من برای پرداخت فطریه تمام افراد خانواده وکیل هستی. مبادا کسی را جا بیندازی. اگر فطریه یکی از اعضای خانواده‌ام را ندهی، من خوف فوت او را دارم.» وکیل پرسید: منظورتان از فوت چیست؟ امام فرمود: «موت.» پس یکی از فواید پرداخت زکات فطره، حفظ جان افراد است. 

حسینی ادامه داد: اگر شخصی دوست دارد عملی مستحبی انجام دهد، برای پدر مرحوم خود زکات پرداخت کند؛ زیرا از امام صادق(ع) روایت شده است که حسنین(ع) از طرف مولا علی(ع) زکات فطره می‌پرداختند تا شهید شدند و من هم از طرف پدرم، امام محمد باقر(ع) این زکات را می‌پردازم. 

وی با اشاره به مناسبت دوم، یعنی ظلمی که اسرائیل در غزه و اذناب او در سیستان و بلوچستان انجام می‌دهند، اضافه کرد: انتقامی که مقام معظم رهبری فرمود، در راه است؛ اما چگونگی آن هوشمندانه خواهد بود. بازوی جمهوری اسلامی ایران، یعنی سید حسن نصرالله به کیفیت انتقام اشاره کرد که امام خامنه‌ای و مسئولان تصمیم قاطع گرفته‌اند تا پاسخ ایران به اسرائیل مستقیم باشد. 

امام جمعه کاشان با بیان سومین مناسبت سیاسی، اجتماعی یعنی ۲۰ فروردین و روز ملی فناوری هسته‌ای بیان کرد: قبل از انقلاب، اروپایی‌ها به منظور تولید چرخه سوخت برای ایران شاهنشاهی با هم مسابقه می‌دادند؛ اما با پیروزی انقلاب همه کنار رفتند. در سال ۱۹۹۵، قراردادی با روسیه برای تکمیل نیروگاه بوشهر و انجام فعالیت‌های هسته‌ای بسته شد؛ ولی در اثر مصاحبه‌ای که دو تن از منافقین مبنی بر ساخت تسلیحات هسته‌ای در ایران انجام دادند، انرژی هسته‌ای ما دچار تلاطم شد.

وی گفت: از سوی دیگر، مجلس ششم با بیان اینکه ایران، دومین کشور دارای ذخایر گاز است و تولیدات هسته‌ای برای ما هزینه‌بر خواهد بود، مقدمات تعلیق این انرژی را فراهم کرد. اینجا بود که نقش ولی فقیه آشکار شد و ایشان با مقاومت در برابر این موضع در ۲۰ فروردین ۹۵ سبب شد تا جمهوری اسلامی به چرخه کامل سوخت دست پیدا کند.

زهراسادات محمدی

انتهای پیام
captcha