از نگرانی عمیق اتحادیه اروپا از تنش میان ایران و پاکستان تا توصیه روسیه و چین به خویشتنداری
کد خبر: 4194627
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷
واکنش‌ها به تحولات در مرز ایران و پاکستان

از نگرانی عمیق اتحادیه اروپا از تنش میان ایران و پاکستان تا توصیه روسیه و چین به خویشتنداری

درحالی که سخنگوی اتحادیه اروپا از تنش به وجود آمده میان ایران و پاکستان عمیقاً ابراز نگرانی کرده روسیه و پکن به ایران و پاکستان پیشنهاد خویشتنداری و میانجیگری ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با نادیده گرفتن جنایات ددمنشانه گروهک‌های تکفیری و تروریستی در غرب آسیا و با اشاره به تنش‌های اخیر ایران و پاکستان مدعی شد «چرخه خشونت در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن» بسیار نگران‌کننده است.

استانو همچنین گفت: حملات در عراق، پاکستان و ایران برای اتحادیه اروپا بسیار نگران‌کننده است چراکه حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را نقض می‌کند و تأثیر بی‌ثابت‌کننده‌ای بر منطقه دارد.

در همین حال جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی مدعی شد «حملات متقابل میان ایران ‌و پاکستان نشان می‌دهد  تهران مورد قبول هیچ‌کس در منطقه نیست».

طبق گزارش رویترز، او همچنین گفت حملات علیه انصارالله یمن ادامه خواهد داشت.

این اظهارات در حالی است که آمریکا به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایات جنگی علیه مردم فلسطین، تحت فشار شدید افکار عمومی در جهان قرار گرفته است.

الجزیره گزارش داد: کاخ سفید اعلام کرده که درگیری‌های میان ایران و پاکستان را دنبال می‌کنیم ‌و خواهان بروز تنش نیستیم.

کاخ سفید مدعی شد که حمله ایران نمونه دیگر رفتار بی‌ثبات کننده این کشور در منطقه است.

کاخ سفید همچنین اعلام کرد که نمی‌خواهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.

وزارت امور خارجه روسیه هم امروز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با نگرانی شاهد تشدید اوضاع در منطقه مرزی بین ایران و پاکستان در روزهای اخیر هستیم و در این راستا از طرفین خواستاریم حداکثر خویشتنداری را از خود نشان داده و موضوعات پیش آمده را منحصرا از طریق روش‌های سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند.

خبرگزاری آناتولی هم نوشت: مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین طی نشست خبری روزانه خود با خبرنگاران اعلام کرد که پکن به ایران و پاکستان پیشنهاد میانجیگری ارائه کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تأکید بر لزوم حل و فصل اختلافات موجود میان کشورهای جهان براساس اصول سازمان ملل، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها، گفت: چین دارای روابط دوستانه با هر دو کشور است. در صورتی که هر دو کشور نیز قبول کنند آماده میانجی‌گری سازنده هستیم.

از سوی دیگر، یانگ یوندونگ، سرکنسول چین در شهر کراچی پاکستان نیز در گفت‌وگو با یک شبکه خبری از آمادگی کشورش به منظور ایفای نقش میانجی میان تهران و اسلام آباد خبر داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران امروز در سخنانی، حمله انجام شده توسط پاکستان به منطقه مرزی جمهوری اسلامی ایران را محکوم و تأکید کرد که بمنظور ابلاغ رسمی اعتراض و درخواست توضیح دولت پاکستان در این رابطه، کاردار سفارت این کشور در تهران در حال احضار به وزارت امورخارجه است.

ممتاز زهرا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هم با بیان اینکه اسلام‌آباد «به حاکمیت و تمامیت ارضی همسایه خود احترام می‌گذارد» افزود: ما هیچ تمایلی به تشدید تنش‌ها نداریم و با توجه به روابط برادرانه میان دو کشور انتظار می‌رود هیچ اقدامی برای تحت تأثیر قرار گرفتن صلح و امنیت در منطقه صورت نگیرد.

ساعت چهار و نیم صبح امروز پنجشنبه، ۲۸ دی صدای چند انفجار شنیده شد که بعد از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که نزدیک مرز یکی از روستاهای مرزی ما از سوی پاکستان با موشک زده شده که سه زن و چهار کودک تبعه غیر ایرانی کشته شدند.

در همین حال صفحه توئیتری اخبار نیروهای مسلح پاکستان اعلام کرد که «۷ هدف در ۳ نقطه در خاک ایران (سراوان، شامسر و حنق) که مقر تروریست‌ها بوده را مورد حمله قرار داده است».

انتهای پیام
captcha