لزوم معرفی قرآن در همه تریبون‌ها
کد خبر: 4188156
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
ستاره‌های قرآنی گیلان/ 8

لزوم معرفی قرآن در همه تریبون‌ها

رتبه اول مسابقات قرائت تحقیق چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف با بیان اینکه هر فرد قرآنی یک تریبون در جامعه برای خودش دارد از یک صفحه در فضای مجازی تا دوستانی که در مسجدی که برای اقامه نماز می‌رود، گفت: از هر تریبون باید برای معرفی قرآن استفاده و افراد بیشتری را برای فراگیری قرآن جذب کنیم.

عاطفه ناصح رتبه اول مسابقات قرائت کشور

عاطفه ناصح، رتبه اول مسابقات قرائت تحقیق چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان در خصوص نحوه آشنایی خود با آیات نورانی وحی اظهار کرد: از پنج سالگی و به واسطه مادرم در این مسیر قرار گرفتم، مادرم آن زمان مربی حفظ در جامعة ‌القرآن بود و نوارهای کاست از قرائت‌های استاد پرهیزگار را در منزل داشتیم و در خانه دائم صدای استاد پرهیزگار پخش می‌شد.

وی افزود: یک روز مادرم متوجه شد من کلمات را با همان آهنگ و لحن تکرار و تقلید می‌کنم لذا با توجه به علاقه‌ای که داشتم کمکم کرد تا بتوانم آیات نورانی وحی را حفظ کنم و در ادامه از دوران راهنمایی به صورت تخصصی وارد قرائت شدم.

دارنده رتبه اول مسابقات قرائت تحقیق چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف در خصوص علت پیگیری تخصصی رشته قرائت، تصریح کرد: یک بخش به دلیل پیشینه صدایی بود که از پدرم به ارث برده بودم و البته بیشتر علاقه‌ای بود که خودم به قرائت داشتم و همیشه صدای استاد مصطفی اسماعیل یا تلاوت مجلسی اساتید مصری را با جان و دل گوش داده و سعی می‌کردم به صورت تخصصی تقلید کنم.

این بانوی قرآنی با اشاره به اینکه علاوه بر آموزش و فراگیری قرآن در مسابقات نیز شرکت کردم‌ و تاکنون بیش از ۳۰ رتبه کشوری کسب کردم که مربوط به ارگان‌های مختلف می‌شود، افزود: از آن جمله سال‌ ۹۸ در اصفهان رتبه عالی و سال ۱۴۰۰ در تهران رتبه دوم را کسب کردم که از جمله مسابقات کشوری اوقاف بودند که امسال توانستم رتبه اول را در این دور از رقابت‌های قرآنی اوقاف کسب کنم، نفر اول مسابقات ملی دانشجویان سراسر کشور، مسابقات بسیج همچنین بعد از اربعین امسال در مسابقات قرآنی که عراق برگزار کرد اولین رتبه بین‌المللی را در قرائت کسب کردم.

ناصح در خصوص برنامه برای آینده قرآنی خود گفت: علاوه‌بر شرکت و فراگیری دوره‌های تخصصی شورای عالی قرآن و حضور در دوره اساتید مطرح کشوری، دوست دارم در زمینه داوری همچنین آموزش آیات نورانی وحی فعالیت داشته باشم.

وی که دارای مدرک کارشناسی روانشناسی است، گفت: بدون اجبار وارد فراگیری قرآن شدم و آشنایی من با قرآن از طریق صداهای دلنشین نوارهایی بود که مادرم برای خودش در منزل گوش فرا می‌داد و این صدا برای من جذاب بود و دوست داشتم که خودم هم آن را فرا بگیرم و تکرار کنم.

این قرای قرآن افزود: بارها شاهد بودم که خانواده‌ها با اجبار می‌خواهند فرزندان خود را به فراگیری قرآن و یا علوم دیگر وادار کنند ولی اين اقدام نه تنها موجب یادگیری نمی‌شود بلکه در نهایت زمینه سرخوردگی را فراهم کرده و کودک تمایلی به ادامه مسیر نخواهد داشت.

ناصح تأکید کرد: یک دوره به دلیل دغدغه‌ای که به خاطر درس‌هایم داشتم، حفظ قرآن را کنار گذاشتم هر چند مادرم در این مورد چیزی نگفت که چرا قرآن را کنار می‌گذاری ولی خودم خلا نپرداختن به آیات نورانی وحی را حس کردم و مجددا و البته به صورت تخصصی‌تر وارد عرصه قرائت شدم.

این بانوی قرآنی با بیان اینکه علاقه در فراگیری قرآن بسیار اهمیت دارد‌، تأکید کرد: هر چند برای پرورش این علاقه باید دقت نظر و همت داشت به ویژه در سنین پایین از اجبار و فشار بیش‌ از حد توان کودک در یادگیری پرهیز کرد تا باعث ایجاد دل زدگی در کودک نشود. آموزش قرآن به کودکان باید به صورت سرگرمی و تفریح باشد تا موجب دلزدگی نشود و بچه‌ها با میل و رغبت خودشان به سمت قرآن بیایند.

وی با اشاره به اینکه مادرم بهترین معلم و پدرم بهترین مشوق من بودند، تصریح کرد: همین تشویق‌ها و تعلیم همراه با در نظر گرفتن علاقه و توان من بود که ادامه مسیر را برایم دلچسب و خواستنی کرده‌ بود.

دارنده رتبه اول مسابقات قرائت تحقیق چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف گفت: معمولا دسترسی به اساتید در رشته قرائت برای بانوان محدودیت‌هایی وجود دارد و آن زمان که من شروع به فراگیری بودم لوح فشرده و نوار کاست‌هایی بود که به صورت محدود می‌توانستیم آنها را در اختیار داشته باشیم ولی در حال حاضر و از طریق بستر فضای مجازی می‌توان از تجارب اساتید و آموزش‌هایی که ارائه می‌دهند به خوبی برخوردار شد.

ناصح با بیان اینکه مشکلات و سختی‌ها نباید مانعی در جهت تحقق اهداف و خواسته ها باشد، تأکید کرد: بارها از شهر خودم برای شرکت در دوره‌های تخصصی به تهران و یا استان‌های دیگر می‌رفتم.

وی افزود: پرداختن تخصصی به فراگیری قرآن نه تنها باعث نمی‌شود از بقیه کارهای زندگی روزمره باز بمانم بلکه زندگی را برایم هدفمند کرده و به امور روزانه‌ام نظم داده و در سراسر زندگیم برکت آیات نورانی وحی را بارها شاهد بودم.

ناصح با بیان اینکه هر سال که در صحن مسابقات قرار می‌گرفتم به اندازه یک سال، به آموخته‌هایم افزوده می‌شد، گفت: بانوان تریبون خاصی برای تلاوت مجلسی ندارند تا همانند آقایان موجبات پیشرفت برای آنها ایجاد کند و تنها جایی که می‌توان از نظر سطح تلاوت پیشرفت کرد حضور در مسابقات است که دوستان، اساتید و رقبا را می‌بینند و هم از تجربیات یکدیگر کمک می‌گیرند البته نباید از نظر دور داشت گاهی اوقات جو روانی رقابت مسابقات باعث بروز استرس شده و یا عده‌ای به دلیل عدم کسب موفقیت سرخورده و دلزده می‌شوند.

دارنده رتبه اول مسابقات قرائت تحقیق چهل‌وششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف با توصیه به کسانی که به تازگی در این مسیر قرار گرفته‌اند، گفت: حضور در عرصه مسابقات را به منزله فرصت تجربه و الگوی موفقیت بدانیم و قطعا کسب رتبه در مسابقات به راحتی کسب نمی‌شود و باید برای رسيدن به هدف مطلوب تلاش کرد.

ناصح با بیان اینکه هر فرد قرآنی یک تریبون در جامعه برای خودش دارد از یک صفحه در فضای مجازی تا دوستانی که در مسجدی که برای اقامه نماز می‌رود، افزود: آنجا می‌تواند کم کم اجرای تلاوت داشته و علاقمندانی را جذب کند از هر تریبون باید برای معرفی قرآن استفاده و افراد بیشتری را برای فراگیری قرآن جذب کنیم.

این بانوی قرآنی گفت: بالاترین رتبه برای یک فرد و قاری قرآن، متخلق به اخلاق قرآن بودن است و اگر این نباشد هیچ ارزشی ندارد. صرفا اگر فرد رتبه کسب کند ولی دیگران اخلاق قرآنی را از او نبینند بیشتر شبیه یک بازیگر و کسی است که فقط قرآن را حمل می‌کند ولی به آن عمل ندارد و این یک جنبه نمایشی در فرد قرآنی ایجاد می‌کند در صورتی که با کاربردی کردن قرآن و آن اجرای دستورات و آموزه‌های قرآنی، باعث می‌شود با رفتار قرآنی، دیگران را به این مسیر جذب کند.

انتهای پیام
captcha