در دیدار صمیمی دانشجویان و وزیر ارشاد چه گذشت
کد خبر: 4185874
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳

در دیدار صمیمی دانشجویان و وزیر ارشاد چه گذشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با دانشجویان دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: در دولت انقلابی نه به تصدی‌گری دولتی و نه به رهاشدگی لیبرالیستی معتقد هستیم، بلکه ما به تسهیل‌گری حاکمیت و نقش‌آفرینی مردمی و حلقه‌های میانی اعتقاد داریم.

اسماعیلیبه گزارش خبرنگار ایکنا، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، ۱۳ آذرماه در آستانه روز دانشجو با دانشجویان دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در محل تالار شهید سلیمانی این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار و پس از پخش کلیپی در رابطه با وقایع غزه، شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما طی سخنانی ضمن عرض خیرمقدم به حضار در مراسم، بیان کرد: روز دانشجو که پیش روی ماست را به همه دانشجویان تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره سه شهید بزرگوار روز ۱۶ آذر را گرامی می‌دارم. خون ایشان ریخت تا صدای اعتراض جنبش دانشجویی نسبت به سلطه آمریکا به سرنوشت و فرهنگ این کشور به گوش جهانیان برسد. برخلاف تصور بدخواهان جنبش دانشجویی ایران همچنان ثابت‌ قدم مانده است.

وی افزود: امیدواریم شما دانشجویان راه شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم و شهدای امنیت را ادامه دهید. همچنین، یاد شهدای غزه را نیز که این روز‌ها با جنایات رژیم‌ صهیونیستی به شهادت می‌رسند را گرامی می‌داریم. حدود ۲۰ سال قبل روابط وزارت ارشاد و صدا و سیما خیلی شکرآب بود. دولت اصلاحات با صدا و سیما تنش‌هایی داشت. عمده درگیری‌ها ماهیت سیاسی داشت و مشکل اصلی این بود که ممکن بود در این دعوا‌ها موضوع فرهنگ فراموش شود.

اسفندیاری گفت: لذا فضای خوبی در این حوزه حاکم نبود. قرار بر این است که این دو نهاد همیشه برای رشد فضای فرهنگی کشور به صورت قدرتمند تعامل داشته باشند. در آن زمان برنامه‌ای در شبکه یک سیما با عنوان سینمای ایران راه‌اندازی شد تا علیرغم اختلاف نظر‌های سیاسی، به موضوع سینما در سیمای جمهوری اسلامی پرداخته شود. امروز وضعیت ارتباط و تعامل بین صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اصلاً مانند گذشته نیست و تعامل بسیار خوبی بین این دو نهاد حاکم است.

نباید اختلاف بین نهاد‌های فرهنگی وجود داشته باشد

اسفندیاری بیان کرد: امروز گاهی اوقات این نگرانی به وجود می‌آید که برخی به دنبال ایجاد اختلاف بین این دو نهاد هستند که این مسئله با درایت مسئولان دو دستگاه ایجاد نخواهد شد. فرهنگ ما چنان مهم است که هیج‌گونه اختلافی نباید بین نهاد‌های فرهنگی کشور وجود داشته باشد تا رشد و توسعه فرهنگ به خوبی شکل گیرد.

در ادامه این مراسم و پس از اجرای برنامه تئاتر دانشجویی، نشست و گفت‌وگوی صمیمانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشجویان دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، رضا کوهپیکر، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صدا و سیما در سخنانی بیان کرد: پس از سال‌ها وزیری در عرصه فرهنگ و هنر حضور دارد که تلاش بی‌پایانی داشته و رشد فرهنگ شاهد این مسئله است. اما آیا صرفاً توسعه کمی هنر به عنوان دستاورد‌های فرهنگ و ارشاد کافی است. تئاتر همچنان در دولت انقلابی مهجور است. سینما در این دوره رکورد زد، اما این رکورد‌ها در اختیار فیلم‌های ارزشمند انقلابی سینما نیست. آیا وزارت ارشاد با این حجم کاری رویکردی برای اندیشه‌ورزی در این فعالیت‌ها دارد؟ چرا این حجم از فعالیت‌های تهی از محتوا انجام می‌شود؟ روزی باید قصه تکراری مدیریت سلبریتی‌ها در کشور حل و فصل شود.

قصه تکراری مدیریت سلبریتی‌ها

وی با انتقاد از اینکه چرا ماجرای مالیات سلبریتی‌ها پیگیری نمی‌شود، گفت: تا کی قرار است برخی هنرمندان معلوم‌الحال امنیت کشور را خدشه‌دار کنند. ایجاد امنیت در فرهنگ با رها کردن ناامن‌کنندگان این فضا محقق نخواهد شد. ادامه یافتن برخی کشمکش‌ها بین رسانه ملی و وزارت ارشاد به نفع هیج یک از دو طرف نیست.

کوهپیکر ادامه داد: زبان دولت سیزدهم در ارائه دستاورد‌های خود الکن است که باید این وضعیت تغییر کند. مسئله ادغام چهار خبرگزاری وزارت ارشاد به کجا رسیده است؟ یکی از شعار‌های وزارت ارشاد نهضت بازگشت به مسجد بوده است که باید امروز بدانیم که در این راستا چه فعالیتی صورت گرفته است. بخش قابل توجهی از کانون‌های فرهنگی و هنری با حداقل امکانات به فعالیت می‌پردازند که این وضعیت کمکی به بازگشت به مساجد نمی‌کند. بسیاری از بخش‌های وزارت ارشاد مانند اوقاف و ... نیاز به تحول اساسی دارند.

وی با تأکید بر اینکه سازمان حج و زیارت نیز همچنان با ساختاری قدیمی فعالیت می‌کند و نیاز به تحول اساسی دارد، گفت: امروز وزارت ارشاد باید پاسخ دهد که مردمی‌سازی تا چه میزان در این حوزه انجام شده است. در مورد مردم فلسطین نیز باید اشاره کرد که در چنینی شرایطی جای خالی یک رویداد بزرگ فرهنگی در کشور در رابطه با مسئله فلسطین خالی است.

در ادامه، علیرضا فرهادی، نماینده جامعه رسانه‌ای اسلامی نیز در سخنانی بیان کرد: شاخص‌های آلودگی هوا وضعیت وخیمی داشته و سبک‌ زندگی و ... وضعیت مناسبی ندارند. اوضاع کنونی ما نتیجه تصمیمات کوتاه‌مدت است که می‌خواست با گشت ارشاد حجاب را کنترل کند. برای اثرگذاری مطلوب در شرایط فعلی نباید صرفاً به بیان و خطابه اکتفا کرد.

وی افزود: باید به فکر سازوکاری مشخص برای حکمرانی فرهنگی باشیم. متاسفانه فرهنگ در کشور ما مسئول و نهاد مشخصی ندارد. در فرهنگ باید به دنبال حکمرانی فرهنگی بود که متأسفانه وضعیت مطلوبی در این حوزه وجود ندارد. صرف نظر از رسالتی که وزارت ارشاد در حوزه نظارت برعهده دارد، باید برای تربیت هنرمندان نیز برنامه مشخصی ارائه شود.

فرهادی اظهار کرد: در فیلم‌های امروزی متأسفانه تصویر جوانان انقلابی به صورت خشن و تند ارائه می‌شود که باید این ذهنیت تصحیح شود. امروز باید برای ورود کارشناسان دغدغه‌مند به بدنه فرهنگ نیز برنامه مشخصی ارائه شود. در حوزه کتاب و نشر نیز اقدامات دولت در حوزه بی‌نیازی از کاغذ خارجی قابل تقدیر است که این حوزه نیز باید مراقبت شود تا دچار نقصان نشود. در مسئله حجاب صرف برخورد‌های پلیسی اصلاً راه حل مناسبی نیست و وزارت ارشاد باید راهکار اساسی و بسته‌های آموزشی مناسب در این زمینه ارائه کند.

در ادامه این برنامه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوالات و دغدغه‌های دانشجویان حاضر در مراسم، ضمن گرامیداشت هفتادمین سالگرد جنبش دانشجویی ایران، اظهار کرد: در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ اتفاق مهمی در کشور رخ داد. در خفقانی که بعد از کودتای ۲۸ مرداد در کشور ایجاد شده بود، خون مبارک سه دانشجوی بزرگوار کشور در مبارزه با استعمارگران به زمین ریخت.

وی افزود: روز‌های سختی بر مردم فلسطین می‌گذرد. مردم مقاوم فلسطین در ۱۵ مهرماه حماسه بزرگی آفریده و هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریختند. به ارواح پاک و مطهر شهدای مقاومت درود می‌فرستم. در حوزه مدیریت فرهنگی، تمامی مباحث دانشجویان گرامی را با دقت شنیده و در بسیاری از موارد با دانشجویان عزیز هم‌راستا هستم.

اسماعیلی ادامه داد: بنده با افتخار همچنان کلاس‌های درس خود را در دانشگاه دارم و به این موضوع می‌بالم. امروز دانشجویان انقلابی حاضر در جلسه نقد‌های خود را ارائه کردند که جای قدردانی دارد. در این جلسه بیشتر از کارنامه وزارت ارشاد صحبت خواهم کرد. باید بدانیم که چه وضعیتی را در حوزه فرهنگ در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفته و امروز در چه وضعیتی قرار داریم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه فرهنگ از ابتدای انقلاب تا امروز دو نگاه را در مدیریت اجرایی تجربه کردیم. یکی نگاهی است که دولت باید متصدی همه کنش‌ها باشد و مردم در این نگاه بیشتر استفاده‌کنندگان و تماشاچیان هستند. نگاه دیگر معتقد است که حوزه فرهنگ حوزه کنشگری حاکمیت نیست و دولت حوزه تأمین معیشت را برعهده دارد.

تسهیل‌گری حاکمیت و نقش‌آفرین مردمی و حلقه‌های میانی

اسماعیلی گفت: سال ۱۳۸۴ در وزارت ارشاد، وزیر وقت وقتی وزارت را تحویل گرفت، اقتصاد کتاب ۲۵۰ میلیارد تومان بود و ۸۰ میلیارد تومان بودجه وزارت فرهنگ در این حوزه بود. در سال ۱۴۰۰ که بنده تحویل گرفتم اقتصاد کتاب هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و بودجه وزارت ارشاد در این زمینه ۳۰ میلیارد تومان بود. این به معنای زوال حکمرانی فرهنگی است. ما در دولت انقلابی نه به تصدی‌گری دولتی و نه به رهاشدگی لیبرالیستی معتقد هستیم، بلکه ما معتقد به تسهیل‌گری حاکمیت و نقش‌آفرین مردمی و حلقه‌های میانی هستیم و به همین دلیل نام دولت مردمی را برای خود انتخاب کرده‌ایم.

وزیر ارشاد گفت: حوزه فرهنگ در حاکمیت نباید در سایه سیاست و اقتصاد قرار گیرد. حوزه فرهنگ نباید تحت تأثیر مسائل معیشتی و اقتصادی باشد. حوزه فرهنگ حوزه ضعیفی است. در سالی که وزارت فرهنگ‌ را تحویل گرفتیم، بودجه وزارت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بود که امروز به دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است که این عدد در آینده به شش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. ما باید اقتضائات مدیریت فرهنگی را فراهم می‌کردیم.

وی افزود: در یک سال اخیر بیش از هزار میلیارد تومان صرف تقویت تشکل‌های مردمی در جبهه فرهنگی کرده‌ایم. سال ۱۴۰۰ که بنده وزارت را تحویل گرفتم، فارابی دو فیلم مشارکتی در جشنواره داشت و امروز این تعداد به ۱۷ فیلم رسیده است. امروز ۲۵ فیلم در جشنواره ۱۴۰۲ از مجموعه‌های فرهنگی انقلاب تولید شده است که عدد قابل توجهی است. بنده تمامی ۹ نفر اعضای شورای نظارت بر پروانه نمایش را تغییر دادم.

اسماعیلی بیان کرد: امروز اعلام می‌کنیم که در بین تمامی مدیران ارشد وزارتخانه در تهران و استان‌ها فقط یک نفر در تهران و یک‌ نفر در استان‌ها باقی مانده‌اند. امروز جانشین بنده در وزارت ارشاد یک‌ جوان انقلابی متولد سال ۱۳۶۵ است. تمام مدیران من در ارشاد متولدان دهه ۶۰ هستند. دبیر جشنواره فیلم فجر ما امروز سازنده فیلم گاندو است؛ لذا اکثر مدیران استانی ما از مجموعه‌های فرهنگی انقلاب انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: امروز با افتخار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مملو از عناصر انقلابی است. امروز یکی از رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور یک بانوی تحصیل کرده هنر است که همگی رویش‌های انقلابی هستند. در حوزه غزه پرچم جمهوری اسلامی ایران در پاریس، رم، اسپانیا و ... به اهتزار درآمد. البته زبان رسانه‌ای ما ضعیف است که مشکل کلی ما در نظام است، اما این به معنای نادیده گرفتن خدمات خبرنگاران و رسانه‌های ما نیست.

وزیر ارشاد با بیان اینکه امروز در جنگ ترکیبی گسترده قرار داریم، گفت: جریان فرهنگی که مقابل جریان انقلاب قرار دارد به دنبال این است که اعلام کند جریان فرهنگی انقلابی اصلاً اعتقادی به هنر ندارد. امروز جامعه فرهنگی و هنری ایران بسیار پررونق است. در سال ۱۴۰۲ یک میلیون نفر در ایران در کنسرت‌های داخل کشور شرکت کردند. البته برخی برنامه‌ها ممکن است دچار مشکل باشد و نقد به آن‌ها وارد است.

عضویت 12 هزار فعال قرآنی در صندوق هنر

وی گفت: امروز محصولات هنری فرزندان انقلاب جزو پرفروش‌ترین فیلم‌ها و تولیدات است. در حوزه کتاب نیز نزدیک به ۲۵۵ هزار مجوز نشر کتاب صادر شد و نزدیک به هفت میلیون نفر از نمایشگاه کتاب بازدید کردند. رونق فرهنگ و هنر محصول وادادگی نیست. جریان فرهنگ و هنر باید در کشور بدرخشد. امروز نزدیک به ۱۲ هزار فعال قرآنی عضو صندوق هنر هستند. طی هفته آتی اجلاس کانون‌های فرهنگی، هنری برگزار خواهد شد و جشنواره‌های زیادی نیز در حوزه‌های مختلف هنری اجرا می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: ما امروز شورای هنر را بعد از ۱۳ سال راه‌اندازی کرده و سند موسیقی را بعد از چهل سال به تصویب رسانده‌ایم. به توفیق الهی در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم. البته از وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم، اما در جایگاه خوبی هستیم. ما سال‌ها با رسانه ملی همسنگر بوده و خواهیم بود.

انتهای پیام
captcha