ارتقای طرح «نذر آب» به «نذر خدمت»
کد خبر: 4179142
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
وحید سلیمی خبر داد

ارتقای طرح «نذر آب» به «نذر خدمت»

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر از اجرای طرح ارتقا یافته نذر آب در قالب نذر خدمت خبر داد و گفت: نذر خدمت با هدف انجام خدمات ماندگار در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین آب انجام می‌شود.

طرح نذر آبوحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به تغییرات گسترده ایجاد شده در طرح نذر آب و ارتقای این طرح به نذر خدمت، گفت: این طرح در قالب «برنامه ملی نذر خدمت شش» از نیمه آبان‌ماه اجرا می‌شود.

وی در خصوص اهداف این طرح گفت: کمک به رفع یا کاهش بحران بی‌آبی و تنش کم آبی در مناطق متأثر از تغییرات اقلیمی و خشکسالی از اهداف اجرای طرح نذر آب بود که طی پنج دوره اجرا شد اما در دوره ششم خدمات داوطلبانه و بشردوستانه به طرح نذر آب اضافه و مقرر شد از نیمه آبان‌ماه عملیات اجرایی طرح ارتقا یافته نذر آب در قالب طرح «نذر خدمت» آغاز شود.

سلیمی با تأکید بر اینکه در طرح نذر خدمت تلاش می‌‌شود توانمندسازی پایدار روستاها و مناطق محروم جامعه هدف و ارائه خدمات ماندگار و اثرگذار در حوزه‌های آب، آموزش، اشتغال، بهداشت، سلامت و معیشت به کمک داوطلبان، خیرین و حامیان جمعیت هلال احمر محقق شود، گفت: طرح نذر خدمت در سراسر کشور با تمرکز بر مناطق و استان‌های محروم‌تر انجام می‌شود.

وی در خصوص جزئیات طرح نذر خدمت، گفت: رویکردهای برنامه نذر خدمت شامل؛ خدمات زیست محیطی و آب‌رسانی، خدمات سلامت محور، محرومیت‌زدایی و آموزش و توانمندسازی است که در رویکرد «خدمات زیست محیطی و آب‌رسانی»، تأمین آب شرب پایدار و سالم، تأمین آب کشاورزی با سیستم‌های آبرسانی نوین و ترمیم شبکه‌های داخلی آب منازل و معابر در دستور کار است.

سلیمی ادامه داد: در بخش «خدمات سلامت محور»، پایش و غربالگری بیماری‌های شایع در منطقه، ارائه خدمات تشخیص و ارجاع، ارائه خدمات توانبخشی و ارائه خدمات دارویی، بهداشتی و درمانی رایگان انجام خواهد  شد. در رویکرد «محرومیت زدایی» تهیه اقلام مورد نیاز برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی جامعه هدف براساس نیازسنجی قبلی، کمک به برندسازی، بازاریابی و فروش محصولات تولیدی در منطقه و ایجاد بستر مناسب برای ارتباط پایدار استارتاپ‌ها با ظرفیت‌های تولیدی در جامعه هدف در دستور کار است. در بخش «آموزش و توانمندسازی» نیز آموزش الگوهای کشت جایگزین و استفاده از سیستم‌های آبرسانی نوین، آموزش راهکارهای تاب‌آوری در مواجهه با تغییرات اقلیمی با تأکید بر خشکسالی، آموزش بهداشت باروری، آموزش خودمراقبتی بهداشتی کودکان و والدین، آموزش آشنایی کودکان و نوجوانان با اهداف نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، برگزاری دور‌ه‌های مهارتی با هماهنگی سازمان فنی و حرفه‌ای به جهت ارتقای اشتغال ساکنین و توانمندسازی افراد کمتر برخوردار با آموزش تولید صنایع دستی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سؤال که برای تحقق برنامه‌های طراحی شده چه اقداماتی انجام خواهدشد، گفت: اعزام تیم‌های اجرایی به منطقه و ارائه خدمات زیست محیطی، بهداشتی، حمایتی و آموزشی و نیز ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب کاروان سلامت انجام خواهد شد و برای حضور مدیران ستادی جمعیت هلال احمر در مناطق مد نظر نیز اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: هموطنان خیر که علاقه‌مند به مشارکت در این طرح هستند می‌توانند از طریق شماره حساب 99999 پست بانک و شماره کارت 6277607001999999 و یا اجرای کد دستوری #112*780* در این طرح مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha