نخستین محکومیت در سوئد به خاطر سوزاندن قرآن
کد خبر: 4174920
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱

نخستین محکومیت در سوئد به خاطر سوزاندن قرآن

دادگاهی در سوئد روز پنجشنبه مردی را به اتهام تحریک نفرت‌پراکنی قومی از طریق سوزاندن قرآن در سال 2020 محکوم کرد. این اولین باری است که سیستم قضایی سوئد شخصی را به اتهام هتک حرمت به کتاب مقدس مسلمانان محاکمه می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از The New Arab، این محکومیت پس از موج سوزاندن قرآن در اوایل سال جاری صورت گرفت که خشم بین‌المللی را برانگیخت. این باعث شد که سازمان اطلاعات این کشور سطح هشدار تروریستی خود را افزایش دهد.

دولت سوئد هتک حرمت‌ها را محکوم اما از قوانین گسترده آزادی بیان این کشور حمایت کرد.

دادگاه ناحیه لینکوپینگ (Linkoping) در مرکز سوئد این مرد 27 ساله را به اتهام تحریک نفرت‌پراکنی علیه یک گروه قومی مجرم شناخته و گفت که اقدام او مسلمانان را هدف قرار داده و نه اسلام را به عنوان یک دین.

در سپتامبر 2020، این مرد یک کلیپ ویدیویی را در خارج از کلیسای جامع لینکوپینگ ضبط کرده بود که نشان می‌داد قرآن و بیکن (گوشت خوک) در یک باربیکیو در حال سوختن هستند و یک جمله توهین آمیز درباره حضرت محمد (ص) که روی تابلویی زیر باربیکیو نوشته شده بود.

این مرد این ویدئو را در شبکه اجتماعی X و یوتیوب منتشر کرد. وی قرآن و بیکن سوخته شده را بیرون مسجد لینکوپینگ قرار داد.

متهم هرگونه تخلف را انکار و استدلال کرد که اقدام او انتقاد از اسلام به عنوان یک دین است اما دادگاه این استدلال را رد کرد.

در این ویدئو از آهنگی به نام حذف کباب (Remove Kebab) استفاده شده است. این آهنگ در میان گروه‌های راست افراطی محبوبیت دارد و خواهان پاکسازی مذهبی مسلمانان است.

دادگاه گفت: این موسیقی به شدت با حمله کرایست چرچ نیوزلند در سال 2019 مرتبط است که در آن یک استرالیایی 51 نفر را در دو مسجد این شهر کشت.

انتهای پیام
captcha