پیوست رسانه‌ای؛ نقطه قوت عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی
کد خبر: 4173768
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
یادداشت

پیوست رسانه‌ای؛ نقطه قوت عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستی

پیوست‌رسانه‌ای، سندی است که برای پوشش‌ خبری اطلاع‌رسانی و همراه‌سازی افکار عمومی درباره اقدامات، طرح‌ها و رخدادهای مهمی که با طراحی، تدوین و تنظیم، اجرا و ارزیابی دقیق، فرایند توفیق اقدام مذکور را تضمین‌شده‌تر می‌کند.  با این وصف طی عملیات «طوفان الاقصی» ما شاهد مجموعه‌ای از اقدامات منظم و هماهنگ رسانه‌ای بودیم که میدان را به خوبی پشتیبانی کرده است. 

پیوست رسانه‌ای؛ نقطه قوت عملیات مقاومت علیه رژیم صهیونیستیمعصومه نصیری، مدرس سواد رسانه‌ای و دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران یادداشتی پیرامون پیوست رسانه‌ای اقدام نظامی حماس علیه رژیم صهیونیستی نوشته و برای انتشار در اختیار ایکنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید: 

«رسانه امروز بازوی جدی و غیرقابل انکار تمام تحولات جهانی محسوب می‌شود. رسانه دیگر صرفاً انعکاس دهنده رخدادها نبوده و خود در توفیق یا عدم توفیق وقایع نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند. اقدام عملیاتی مقاومت علیه رژیم صهیونیستی در قالب عملیات «طوفان الاقصی» فقط یک اقدام نظامی و امنیتی نبوده و با پیوست رسانه‌ای دقیق در قالب عملیات رسانه‌ای هم‌افزا، توفیقات میدان را نیز مضاعف کرده است. 

پیوست‌رسانه‌ای، سندی است که برای پوشش‌ خبری اطلاع‌رسانی و همراه‌سازی افکار عمومی درباره اقدامات، طرح‌ها و رخدادهای مهمی که با طراحی، تدوین و تنظیم، اجرا و ارزیابی دقیق، فرایند توفیق اقدام مذکور را تضمین‌شده‌تر می‌کند.  با این وصف طی عملیات «طوفان الاقصی» ما شاهد مجموعه‌ای از اقدامات منظم و هماهنگ رسانه‌ای بودیم که میدان را به خوبی پشتیبانی کرده است. 

این اقدامات تنها در محور حماس نبوده و محورهای یمن، عراق، سوریه، ایران و لبنان و ... نیز به صورت منسجم و در قالب «وحدت میادین» در عرصه افکار عمومی و فعلیت بخشی به حمایت‌های رسانه‌ای (بیانیه، مصاحبه، تولیدات مختلف رسانه‌ای و بروز و ظهور در قالب تجمعات) فضایی هم‌افزا را رقم زده است. فضایی که معنای صحیح میدان را به ذهن مخاطب مخابره می‌کند. 

در این یادداشت سعی داریم به 10 ‌گانه‌ای که به عنوان نقاط قوت اقدام رسانه‌ای پیوست شده به عملیات روز گذشته علیه رژیم صهیونیستی شاهد بودیم، اشاره کنیم: 

1 - تصویرسازی موفق رسانه‌ای: امروز نزاع میان رسانه‌ها بر سر ساخت و مدیریت تصویر ذهنی مخاطبان است. آن‌هایی که تصویرسازی دقیق‌تری دارند پیامشان نقطه‌زن و بی حاشیه‌تر وارد فرایند پذیرش ذهنی مخاطب می‌شود. ارائه تصاویری از فرار صهیونیست‌ها، موشک‌ها در آسمان، خرسندی امت مقاومت، لبخند فرماندهان، ترس فرماندهان صهیونیست و .... بخشی از تصاویر تمیز رسانه‌ای ارائه شده از سوی رسانه‌های محور مقاومت است. از المنار و المیادین تا رسانه‌های ایران و ...

2 ـ ساخت نماد و نشانه: معمولاً در نبردهای رسانه‌پایه این نشانه‌ها و نمادها هستند که به صورت ویژه ضمیر ناخودآگاه مخاطبان را نشانه می‌روند. نشانه‌هایی که اثرات میان‌مدت دارند و بعد از رخدادها هم کماکان در ذهن مخاطبان باقی می‌مانند. گاهی این نشانه‌ها در زبان بدن فرماندهان نمایه می‌شوند و گاهی در محتواهای رسانه‌ای. حرکات دست سیدحسن نصرالله یا نماز شکر فرماندهان حماس در روز گذشته و تصاویری از شهید حاج قاسم سلیمانی با بی سیم در آسمان و ... جزء نمادهای کمک کننده به فرایند اثر بر ذهن مخاطبان است.

3 ـ پیوست فرهنگی ـ هنری: معمولاً اقداماتی که به ویژه میدان را در اختیار دارند، اگر پیوست هنری مانند کلیپ‌های دارای سناریوی یا موسیقی یا گرافیک‌های خاص را در اختیار داشته باشند، قطعاً میدان، رسانه و افکارعمومی برون‌داد مؤثرتری را رقم خواهند زد. از ساعت‌های ابتدایی اقدام و عملیات حماس علیه مواضع رژیم صهیونیستی شاهد ارائه موسیقی و طرح‌های گرافیکی اقناعی و به روزرسانی طرح‌های هنری با تصاویر به دست آمده از میدان بودیم.

4 ـ محتوای متنوع و هم‌افزا: در میان محتواهای رسانه‌ای شاهد تنوع بالای تولید و ارائه بودیم. این تنوع از قالب ارائه بیانیه تا بروز و ظهور رسانه‌ای رهبران مقاومت در تمام محورها و طراحی پرچم‌ها و بازنشر در رسانه‌های محورهای مختلف مقاومت به چشم می‌خورد. از عراق تا لبنان و یمن و ... با هم‌افزایی تمام‌عیار سعی در پروموت کردن موفقیت‌های میدان برای افکار عمومی داشتند.

5 ـ توزیع به‌هنگام نظرات: از ویژگی‌های خاص پیوست رسانه‌ای اقدام و عملیات طوفان الاقصی پراکنش اظهارات فرماندهان مقاومت درست در زمانی است که مخاطب به اطلاعات یا دریافت نظر جدید نیاز داشت، بود. در این فرایند نه شاهد پرگویی مدیریت نشده بودیم و نه کم گویی سست کننده رخ داد. به موقع و همراه با تنوع شاهد ظهور رسانه‌ای رهبران مقاومت در قالب‌های مختلف تولید پیام بودیم. از صدور بیانیه تا مصاحبه در میان میدان تا گفت‌وگوی تلویزیونی و نگارش توییت و ... .

6 ـ پیوند آمار و تصویر: رژیم صهیونیستی همواره سعی در کوچک‌سازی میزان آمار کشته‌شدگان خود و بزرگ‌نمایی کشته‌شدگان مربوط به محور مقاومت داشته است و این موضوع در جنگ‌های پیشین به وضوح قابل راستی‌آزمایی است. اما در اقدام اخیر مقاومت شاهد ارائه مدام آمار کشته‌شدگان، اسرا و ... و ارائه تصویر در همین زمینه بودیم. در واقع آمار به روایت تصویر ارائه شد و دست برتر را از رسانه‌های رژیم صهوینیستی گرفت. 

7 ـ قول صادق ـ عمل‌گرایی میدانی: از جمله ویژگی‌های رهبران ارشد محور مقاومت، صداقت قول و به عمل درآوردن این قول در میدان است. از همین رو سیدحسن نصرالله را به سید صادق می‌شناسیم. مقاومت وقتی از عمل صحبت می‌کند مخاطب با فاصله‌ای به شدت کوتاه اقدام را مشاهده می‌کند. این قول صادق و فعل میدانی و بازنمایی آن در رسانه خود یکی از اقدامات رسانه‌ای حول اتفاقات اخیر است. 

8 ـ ساخت معنا: همواره رژیم صهیونیستی قدرت سیاسی و نظامی خود را با بزرگنمایی و روش‌های مختلف رسانه‌ای به گونه‌ای رسانه‌ای کرده است که معنای قدرت ذیل برساخت‌های رسانه‌ای آن‌ها، معنای متبادر و پذیرفته شده رسانه‌ای برای افکار عمومی دنیا بوده است. طوفان الاقصی از قدرت این رژیم معنازدایی کرده و معنای جدیدی را با ارائه واقعیت‌های میدان به مخاطب ارائه کرد. خلق و ارائه این معنا شاید یکی از نقاط محوری اقدام اخیر مقاومت علیه صهیونیست‌ها باشد.

9 ـ تنوع قالب ارائه: قالب‌های متنوع ارائه محتوا و ادبیات مختلف به کار برده شده در این محتواها و عدم اتکا بر یک مدل از خروجی جزء نقاط قوت اقدام رسانه‌ای طوفان الاقصی بوده است. تنوع هشتگ‌های وایرال شده در شبکه‌های اجتماعی به پیوند سایر روش‌ها تنوع محتوایی و قالبی قابل تأملی را ایجاد کرد. 

10 ـ هم‌گامی میدان و رسانه: در عملیات طوفان الاقصی نه میدان جلوتر از رسانه بود و نه رسانه دچار جاماندگی شد. رسانه به درستی و درصد خطای کم روایت‌کننده به موقع و مؤثر اقدامات میدان بود و مخاطب هر آنچه در زمینه اطلاعات میدانی نیاز داشت در بستر رسانه دریافت می‌کرد. هم‌افزایی و هم‌گامی جدی رسانه با میدان خروجی قابل قبولی را در سطح افکار عمومی ایجاد کرده است.  

در پایان ذکر این نکته دارای اهمیت است که با نگاه عمیق به اقدامات رسانه‌ای حول عملیات طوفان الاقصی شاهد تحول و کارآمدی جدی رسانه‌های محور مقاومت هستیم. آنچه امروز از آن صحبت می‌کنیم قطعاً به جهت توانمندی میدانی این محور است. دست برتر میدانی در اقدام رسانه‌ای نیز دست برتر را سبب می‌شود».

انتهای پیام
captcha