اهمیت مسجدالنبی از نگاه مرکز الازهر
کد خبر: 4152495
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

اهمیت مسجدالنبی از نگاه مرکز الازهر

مرکز بین‌المللی اسلامی الازهر در مصر با انتشار مطالبی در صفحه رسمی خود به انتشار مهمترین مطالب در مورد مسجدالنبی نزد مسلمانان پرداخته است.

به گزارش ایکنا به نقل از الوطن، مسجدالنبی واقع در مدینه منوره، یکی از مهمترین مقاصد زائران بیت الله الحرام پس از اتمام مناسک حج است. مرکز بین‌المللی الازهر  ویژه فتواهای الکترونیک با انتشار مطلبی در سایت رسمی خود مهمترین اطلاعات در مورد این مسجد مقدس نزد مسلمانان را تشریح کرده است.

مرکز بین‌المللی الازهر تأکید کرده است: این مسجد نخستین ساختمانی است که در زمان پیامبر(ص) و پس از مسجد قبا برای عبادت ساخته شده است.  

مسجدالنبی پس از مسجدالحرام مهمترین مسجد در جهان اسلام است. از این مسجد در قرآن، در سوره شریفه توبه یاد شده است: «مَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ: چرا كه مسجدى كه از روز نخستين بر پايه تقوا بنا شده سزاوارتر است كه در آن [به نماز] ايستى [و] در آن مردانى‏ اند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خدا كسانى را كه خواهان پاكى‏ اند دوست مى‌دارد. توبه/ 108».

ابوسعید خدری از صحابه پیامبر و از راویان حدیث که امام صادق(ع) از او به نیکی یاد کرده است چرا که از طریق حق منحرف نشد، از پیامبر(ص) نقل کرده است که منظور از مسجدی که در این آیه از آن یاد شده، مسجدالنبی است.

ثواب نماز خواندن در این مسجد بسیار زیاد است. در منابع شیعی از پیامبر(ص) نقل شده است: «یک نماز در مسجد من، نزد خداوند برابر با 10 هزار نماز در سایر مساجد است، مگر مسجد‌الحرام زیرا نماز در آن برابر با 100 هزار نماز است» و در منابع اهل سنت نیز این روایت ذکر شده است.

با این حال مرکز بین‌المللی الازهر ویژه فتوا تأکید کرده است: منظور از این روایت به معنای آن نیست که می‌توان هر رکعت آن را معادل ده هزار رکعت نماز قضا دانست، بلکه منظور ثواب بسیار نماز خواندن در مسجدالنبی است و باید میان ثواب و اجر و تکلیفی که بر عهده انسان است، تمایز قائل شد.

انتهای پیام
captcha