اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مرحله اول داوری رشته‌های دعاخوانی و اذان
کد خبر: 4091171
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری مرحله اول داوری رشته‌های دعاخوانی و اذان

«برگزاری مرحله اول از داوری رشته های دعاخوانی و اذان» از عناوین مهم صفحات معارفی رسانه‌ها در روز جاری است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز سه‌شنبه 19 مهرماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

فارس

صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، امروز سه خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «پای درس آقا| شیعه و سنّی از تفرقه بر حذر باشند!» می‌خوانیم: ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول را هفته «وحدت» نام نهادند تا تذکری بر اخوت دینی و انسجام ملی بین ایرانیان و بلکه جهان اسلام باشد. سخنان حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را در این باب می‌خوانیم؛ امروز هر حرکتی که به اتّحاد امّت اسلامی بینجامد مبارک است، یک حسنه است؛ نیّت دشمنان اسلام ایجاد تفرقه است؛ نیّت ما مؤمنینِ به اسلام بایستی ایجاد وحدت در دنیای اسلام و میان امّت اسلامی و تعارف گروه‌ها و فرقه‌های امّت اسلامی با یکدیگر باشد؛ و این حرکتی که شما شروع کردید و این گردهمایی، یکی از مصادیق کار در جهت اتّحاد امّت اسلامی است. یکی از چیزهایی که ما همواره به‌عنوان یک مشکل به آن نگاه کردیم این است که فِرَق مختلف امّت اسلامی از یکدیگر شناسایی درستی ندارند، معرفت صحیح و مطابق واقعی از یکدیگر ندارند.

دشمنان، خارجی‌ها، بیگانگان در موارد زیادی آمده‌اند این فرقه را در چشم آن فرقه‌ دیگر معرّفی کردند، آن فرقه را در چشم این فرقه معرّفی کردند، با نگاه خصمانه و با اَغراض پلید و با نیّت ایجاد عِداوت. ما در طول این تاریخ ۱۰۰ سال و ١۵۰ سال اخیر نمونه‌های زیادی را به‌طور واضح مشاهده می‌کنیم و می‌بینیم؛ در همین قضایای چندین سال اخیر به‌طور آشکار مشاهده می‌کنیم قضاوت‌هایی را که در معرض دید فِرَق اسلامی از یک فرقه انجام می‌گیرد و بع‌عکس. دشمنان می‌آیند ما را در چشم یکدیگر زشت جلوه می‌دهند، ما را در چشم یکدیگر نامطلوب جلوه می‌دهند؛ این کار دشمنان است. هر حرکتی که موجب بشود ما همدیگر را درست بشناسیم، بیشتر بشناسیم، بهتر بشناسیم، نقاط قوّتِ هم را بدانیم، این نقاط قوّت را هم‌افزایی کنیم، منتقل به یکدیگر بکنیم، این حرکت به وحدت و یکپارچگی و اعتلای امّت اسلامی خواهد انجامید و این [کنگره] یکی از آن کارها است. ما باید در همه‌ حرکت‌ها و در همین حرکت علمی‌ای که شما مشغول هستید، بدقّت مراقبت کنیم که حاشیه‌ای، شائبه‌ای به وجود نیاید که موجب اختلاف، موجب انشقاق، موجب جدایی، موجب گلایه‌مندی فِرَق اسلامی از یکدیگر بشود؛ چون این چیزی است که دشمنان می‌خواهند. پس یک مسأله، مسأله‌ اتحاد امّت اسلامی است که ان‌شاءالله به نظر ما در این حرکت، بخش قابل‌توجّهی [از آن] تأمین خواهد شد.

دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل «سعیدیان: دشمن در اغتشاشات اخیر، قمار رسانه‌ای کرد تا مردم را بی‌غیرت کند» و «ترتیل صفحه 568 قرآن/ عذاب فوری+فیلم، متن و مفاهیم» هستند.

تسنیم

صفحه دین‌، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم، امروز پنج خبر با عناوین «منشورات آستان عباسی(ع) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد + عکس»، «دانشجوی پاکستانی: اربعین الگوی عینیِ اتحاد مسلمین است»، «مهلت ارسال آثار به چهاردهمین سوگواره هنر عاشورایی تمدید شد»، «گام به گام «عرفان عملی» با سیدیحیی یثربی» و «ویژه‌نامه حج ابراهیمی و مبانی آن از دیدگاه امام(ره) در نخجوان منتشر شد» منتشر کرده است.

ایسنا

صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا، امروز شش خبر منتشر کرده است. در بخشی از خبری با عنوان «مبلغان دین باید تقریب را تبلیغ کنند» آمده است: آیت‌الله محمد هاشم صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در وبینار هفتم سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی، ضمن تبریک ایام هفته وحدت گفت: صلح، صفا، سازش و صمیمت و اتحاد اسلامی و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام از ضروریات دین مقدس اسلام است. آنقدر آیات و روایات درباره وحدت وارد شده که شاید بر هیچ واجبی آنقدر تأکید نشده است. پیامبر مکرم(ص) در جامعه اسلامی، الگوی جاودانه رفتار، کردار، گفتار، گذشت، تحمل، بردباری و عفو است و سنت جاودانه‌ای را برای بشر به ارمغان آورده است؛ در قرآن مجید، از پیامبر مکرم اسلام(ص) به عنوان اسوه حسنه یاد شده است. در طول قرون گذشته در زمینه وحدت و انسجام مسلمین، کوشش‌های زیادی صورت گرفته و تلاش‌های علمای شیعه تا حدی در این زمینه به ثمر نشسته است. حضرت امام خمینی(ره) برای وحدت قدم‌های استواری برداشت و اگر حوزه‌های علمیه با نگرش تمدنی امام راحل همراه نشوند، مسئله تقریب و وحدت پیش نخواهد رفت.

وی ادامه داد: مبلغان دین باید مسئله ارزشمند تقریب که خاستگاه مذهبی دارد را تبلیغ کنند، از همین رو ترویج گفتمان وحدت در بدنه حوزه از مهمترین اقدامات مربوط در این باره است. در راستای وحدت همچنین باید کارهایی نظیر تولید مجلات و نشریات که طبعا سیره تقریبی داشته باشد، استفتا از مراجع عظام و نشر استفتائات مرتبط با مسئله تقریب و وحدت، تشکیل چند درس تخصصی درباره فقه الوحده و نظریه التعایش و سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با مخالفان، حضور مبلغان وحدت در مساجد و مدارس اهل سنت جهت همدلی و ایجاد وحدت و ... صورت گیرد. برگزاری کنفرانس وحدت فرصتی است تا روی تقریب مذاهب و ایجاد همدلی اسلامی و نفی افراط گرایی و همچنین تقویت جریان علمی فقه مقارن، بیشتر کار شود.اید بر روی روایات ائمه پیرامون وحدت بیشتر کار شود و فقه مقارن در دروس حوزوی گسترش پیدا کند.

پنج خبر دیگر این صفحه شامل «مسلمانان باید در علم، سیاست و ثروت باهم هم‌افزایی داشته باشند»، «خشم مقدس»، «بانگ اذان در مناره های مسجد هزار ساله ساوه پیچید»، «دین مبین اسلام عامل پیوند همه مسلمانان با یکدیگر است» و «کتاب «درباره عدالت فرهنگی» منتشر شد» هستند.

ایرنا

دو خبر صفحه قرآن و معارف خبرگزاری ایرنا شامل «سازمان های بین‌المللی اسلامی چه گام‌هایی برای وحدت برداشته‌اند؟» و «استان فارس زیر چتر وحدت میلاد رسول مهربانی‌ها» هستند.

مهر

صفحه قرآن و عترت خبرگزاری مهر، امروز یک خبر با عنوان «مرحله اول از داوری رشته های دعاخوانی و اذان در حال برگزاری است» منتشر کرده است. در بخشی از این خبر می‌خوانیم: مرحله اول از داوری رشته‌های دعاخوانی و اذان ویژه برادران و دعاخوانی ویژه خواهران چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حال انجام است.
در این مرحله از مسابقات، داوری ۱۲۳۴ نفر شرکت کننده در مرحله استانی شامل ۳۲۵ نفر خواهر در رشته دعاخوانی، ۴۱۹ نفر برادر در رشته دعاخوانی و ۴۹۰ نفر برادر در رشته اذان انجام می‌شود که در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه داوری خواهران و در روزهای ۱۸ تا ۲۲ مهرماه داوری برادران برگزار خواهد شد. مرکز امور قرآنی با اشاره به اینکه در طی این روزها کار پالایش و انتخاب نفرات برتر برای راهیابی به مرحله دوم داوری این رشته‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ضبط تصویری آثار فعلی همزمان با مرحله استانی توسط ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها از تاریخ ۲۲ مرداد لغایت ۳۱ شهریور با رعایت ضوابط فنی و اجرایی مورد تأیید کارشناسان حوزه رسانه‌ای و روابط عمومی صورت پذیرفته است.

میزان

چهار خبر صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان در روز جاری شامل « جشنواره «ایران عزیز»؛ فرصتی برای آشنایی با فرهنگ اقوام ایرانی»، « نیازمند قوانین و ضوابط بیشتری در عرصه ادبیات هستیم»، «کتاب «هرمنوتیک حقوقی» به چاپ دوم رسید» و « پیام‌ مهم هفته «وحدت اسلامی» چیست؟» هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان

صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان، امروز سه خبر با عناوین «کلید آزادی و آبادی جهان در دست ایرانی‌ها»، «توجّه امام زمان(عج) به امت خویش» و «مردمی و از جنس مردم بودن؛ ویژگی پیامبر خاتم(ص)» منتشر کرده است.

 

انتهای پیام
captcha