آخرین جزئیات بررسی شاخص‌های عضویت اعضای حقیقی در شورای توسعه
کد خبر: 4026230
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۷

آخرین جزئیات بررسی شاخص‌های عضویت اعضای حقیقی در شورای توسعه

اعضای دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به منظور بهره‌مندی از نظرات اکثریت فعالان قرآنی در زمینه بررسی شاخص‌های عضویت اعضای حقیقی این شورا اقدام به برگزاری نشستی با مشارکت فعالان قرآنی در سطح کشور کرد، طی آن شرایط و شاخص‌های عضویت اعضای حقیقی شورای توسعه به بحث گذاشته شد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنیبه گزارش ایکنا، طی هفته‌های گذشته و با پایان یافتن دوره عضویت اعضای حقیقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی،‌ از سوی برخی فعالان و کارشناسان امور قرآنی مطالبه‌ای مبنی بر بازنگری شرایط و نحوه انتخاب صاحب‌نظران حقیقی عضو این شورا مطرح شد. این افراد اعتقاد داشتند نحوه انتخاب اعضای صاحب‌نظر حقیقی دارای اشکال است.

با وجود اینکه در خصوص معرفی صاحب‌نظران منتخب موسسات مردمی شاخص‌ها و معیارهایی در شورای توسعه به تصویب رسیده بود، اما در زمینه صاحب‌نظران حقیقی شرایط مستقلی تصویب نشده بود.

لذا طی فراخوانی که دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در رسانه‌ها منتشر کرد، از فعالان قرآنی خواسته شد تا افرادی که فکر می‌کنند شایستگی و صلاحیت عضویت در شورای توسعه به عنوان صاحب‌نظر حقیقی را دارند به دبیرخانه شورا معرفی کنند. این فراخوان با استقبال خوبی از سوی فعالان قرآنی مواجه شد.

بر همین اساس بود که در جلسه گذشته شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شد شرایط جدید عضویت اعضای حقیقی با بهره‌گیری از نظرات و فضای جامعه قرآنی تهیه شود و در کارگروهی که در شورا تعیین شده بود، نهایی و به جلسه بعد ارائه شود.

دبیرخانه شورای توسعه نیز به منظور بهره‌مندی از نظرات اکثریت فعالان قرآنی اقدام به برگزاری نشستی با مشارکت فعالان قرآنی در سطح کشور کرد. این نشست آذرماه برگزار شد و طی شرایط و شاخص‌های عضویت اعضای حقیقی شورای توسعه به بحث گذاشته شد، اما اطلاع‌رسانی خاصی در مورد نتایج این نشست و تصمیمی که در نهایت در مورد شیوه عضویت اعضای حقیقی اتخاذ شده است،‌ صورت نگرفت.

علیرضا شعبانی‌فر، کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد مباحث مطرح شده در این نشست‌ها و نتایج آن به خبرنگار ایکنا، گفت: پیشنهادات متعددی مطرح شد که از بین آنها سه پیشنهاد مهم‌تر از سایر بود. اولین پیشنهاد این بود که اعضای معرفی شده مستقل باشند. افرادی که برای عضویت معرفی می‌شوند با سنجش و معیارِ تشخیص استقلال رأی باشند و همچنین هیچ رابطه استخدامی با دستگاه‌های عضو شورا در زمان دوره عضویت خود نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دومین پیشنهاد افزایش تعداد اعضای حقیقی بود،‌ افزود: در حال حاضر تعداد اعضای حقیقی عضو شورای توسعه (منهای اعضای صاحب‌نظر بخش مردمی) سه نفر از مجموع 28 عضو است. در نشستی که برگزار شد پیشنهاد این بود که یک سوم اعضای شورای توسعه افراد صاحب‌نظر حقیقی باشند.

شعبانی‌فر سومین پیشنهاد مطرح شده در این نشست را مربوط به دوره عضویت اعضا معرفی کرد و گفت: در این بخش پیشنهاد شد اعضای حقیقی پس از پایان دوره عضویت یک یا دو دوره امکان حضور مستمر نداشته باشند تا گردش نخبگانی اتفاق بیفتد.

کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه این پیشنهادها در کارگروهی که شورا تعیین کرده بود مطرح شد،‌ گفت: در جلسه کارگروه که اوایل دی‌ماه برگزار شد،‌ تمام پیشنهادات به رأی گذاشته شد و یکی از اعضا که حضوری دیرهنگام در جلسه نیز داشت با ارائه برخی استدلال‌ها برخی از پیشنهادات را رد کرد. در نهایت نیز مقرر شد در مورد مستقل بودن یا حقوقی بودن عضو حقیقی به تشخیص شورای توسعه تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: همچنین با پیشنهاد افزایش اعضای حقیقی به یک سوم کل اعضای شورا نیز موافقت نشد و نهایتاً اضافه شدن یک نفر به سه نفر قبلی مورد موافقت قرار گرفت. همچنین در مورد استمرار نداشتن دوره‌های عضویت هم بر بدون اشکال بودن این استمرار تأکید شد. برخی اعضای کارگروه این نظر را داشتند که اعضای حقیقی برای بیش از دو دوره متوالی هم امکان عضوت داشته باشند.

شعبانی‌فر با اشاره به درخواست‌های حاضران در نشست بررسی شاخص‌های معرفی اعضای حقیقی شورای توسعه مبنی بر ارائه نتایج تصمیمات کارگروه مربوطه،‌ گفت: پس از اینکه نتایج تصمیمات کارگروه را اطلاع‌ دادیم، درخواست برگزاری نشست دیگری را مطرح کردند. این جلسه اوایل هفته جاری برگزار و در آن بر مستقل بودن اعضای حقیقی و نداشتن هیچگونه رابطه استخدامی با دستگاه‌های عضو شورای توسعه تأکید شد. این افراد از ما خواستند تا نداشتن رابطه استخدامی با دستگاه‌های عضو و پایبندی به منافع ملی و فراسازمانی و عدم تعارض منافع را به عنوان یک شرط عمومی لحاظ و به شورای توسعه پیشنهاد دهیم.

وی بیان کرد: همچنین یک بند نیز پیشنهاد شد مبنی بر اینکه تعداد صاحب نظران حداقل یک پنجم کل اعضای شورای توسعه در نظر گرفته شود. با این حساب حداقل اعضای حقیقی شورا به شش نفر خواهد رسید. صاحب‌نظران قرآنی اعتقاد داشتند اضافه شدن اعضای حقیقی باعث غنابخشی به تصمیمات شورای توسعه و تصمیمات کارشناسی خواهد شد.

کارشناس دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: همچنین پیشنهاد شد نحوه معرفی افراد نیز بر اساس فراخوان باشد و دیگر دستگاه‌ها اعضای حقیقی را پیشنهاد ندهند، به این ترتیب پیشنهاد شد سامانه‌ای از سوی دبیرخانه معرفی شود و افراد با مراجعه به آن سامانه شرایط خود را اعلام کنند. در ادامه نیز کمیته‌ای که در شورا تعیین می‌شود شرایط و موارد را انطباق دهد.

وی در پایان تأکید کرد: از جمله شرایط اختصاصی که پیشنهاد شد نیز می‌توان به دارا بودن تخصص ممتاز در یکی از حوزه‌های آموزش و پژوهش و تبلیغ و ترویج، داشتن حداقل 10 تا 15 سال سابقه مفید و مدرک تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد اشاره کرد. همچنین داشتن تجربه موثر در مدیریت یا برنامه‌ریزی امور قرآنی در سطح ملی یا استانی نیز به عنوان یک پیشنهاد اولویت‌دار مطرح شد. این پیشنهادات در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مطرح و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

انتهای پیام
captcha