چرا سردار سلیمانی اسطوره شد
کد خبر: 4025659
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
امیر سیاری تشریح کرد؛

چرا سردار سلیمانی اسطوره شد

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران با یادآوری ویژگی‌هایی که یک سرباز و فرمانده نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی باید دارا باشد، به تبیین ویژگی‌هایی از شهید سلیمانی پرداخت که موجب ماندگاری نام ایشان شد.

امیر حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی به گزارش ایکنا از فارس، امیر حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی شب گذشته، 12 دی‌ماه در سلسله نشست‌های مجازی «دلتنگ فرمانده» که به همت سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار شد، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام فاطمیه و سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت: در همه سازمان‌ها نیروی انسانی بزرگترین سرمایه سازمان است.

وی با بیان اینکه نیروی انسانی می‌تواند موجب اوج و بالندگی یک سازمان شود یا اینکه می‌تواند موجب عقب‌ماندگی آن شود، افزود: نیروی انسانی مناسب و کیفی می‌تواند موجب بالندگی سازمان باشد و عکس آن اگر نیروی انسانی کیفی یا متعهد به سازمان نباشد، می‌تواند موجب عقب‌ماندگی سازمان شود.

سیاری ادامه داد: این یک قاعده کلی است که در همه سازمان‌ها صدق می‌کند به ویژه در میان نیروهای مسلح حائز اهمیت است زیرا نیروی انسانی نیروهای مسلح با دیگر سازمان‌ها متفاوت است؛ کسانی که در نیروهای مسلح مشغول به خدمت می‌شوند همان‌طور که فرمانده معظم کل قوا فرمودند قطعاً نباید کارشان را به عنوان یک شغل برای کسب درآمد منظور کنند بلکه این یک افتخاری است که نصیب یک فرد می‌شود تا بتواند مأموریت واگذاری را به نحو مطلوب انجام دهد و به انجام این خدمت افتخار کند.

این یادگار دوران دفاع مقدس تأکید کرد: کارکنان نیروهای مسلح باید کسانی باشند که در انجام مأموریتشان که دفاع از انقلاب اسلامی ایران و تمامیت ارضی و استقلال کشور است، جان را در طبق اخلاص بگذارند و در مقابل هر تهدید و دشمنی بایستند، همین‌طور که همه رزمندگان رشید و شجاع نیروهای مسلح را در 8 سال دفاع مقدس دیدیم که جوانان این مرز و بوم چگونه پا در رکاب آمدند و با نثار جان خودشان باعث افتخار و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شدند.

وی اضافه کرد: این ویژگی ایثار، ازخودگذشتگی، شهادت‌طلبی، ولایت‌مداری، مؤمن و متعهد بودن از ویژگی‌هایی است که لازمه کار در نیروهای مسلح است و اگر هر فرد نظامی این ویژگی‌ها را نداشته باشد، قطعاً نمی‌توانیم بگوییم که یک فردی است که می‌تواند در زمان لازم جواب مأموریت و کار را بدهد، بنابراین ویژگی‌های کارکنان نیروهای مسلح بسیار حائز اهمیت است و باید به آن دقت شود.

سیاری همچنین به ویژگی‌های فرماندهی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: کسی که می‌خواهد در نیروهای مسلح سمت فرماندهی و مدیریت را برعهده داشته باشد و بتواند این نیروها را با این ویژگی‌ها به کار بگیرد، قطعاً باید از ویژگی‌هایی با برتری بیشتری نسبت به آنچه که گفته شد، در درونش برخوردار باشد یعنی کسی که شغل مدیریت و فرماندهی را در نیروهای مسلح به عهده می‌گیرد قطعاً باید همانند دیگر کارکنان نیروهای مسلح مؤمن، متعهد، منضبط، ولایتمدار، شهادت‌طلب، ایثارگر، ازخودگذشته، صادق، مخلص، پرکار و وظیفه‌شناس باشد، به علاوه به عنوان کسی که مدیر و فرمانده در آن جایگاه قرار می‌گیرد باید ویژگی‌های خاص فرماندهی و مدیریت هم در درونش باشد یعنی اخلاص، صداقت، مردمی بودن، پا در رکاب بودن و ولایت‌مدار بودن با شدت و درجه بیشتری باید در درونش وجود داشته باشد تا بتواند با کارکنان نیروهای مسلح در جایگاه مدیر و فرمانده اقدام کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش با بیان اینکه شهید سلیمانی را دارای چنین ویژگی‌هایی دانست و گفت: این شهید بزرگوار از سنین نوجوانی در نیروهای مسلح به عنوان یک رزمنده شروع به کار کرد و مراحل مسئولیت‌ها را پشت سر گذاشت و مسئولیت بزرگ و بزرگتری را تقبل کرد لذا قطعاً این باید این ویژگی‌ها را داشته باشد که موجب بالندگی سازمان مربوطه و به ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شود.

از سربازی تا فرماندهی هیچ تغییر اخلاقی نکرد

وی با تأکید بر اینکه حاج قاسم سلیمانی کسی بود که مراحل مختلف فرماندهی را از رزمندگی تا بالاترین مرحله را پشت سر گذاشت، گفت: در طی این مراحل هیچ تغییری در اخلاق، رفتار، اخلاص و صداقت نداشت بلکه همیشه به عنوان یک سرباز مطرح بود اما فقط بار مسئولیت را بر دوش خود احساس می‌کرد.

سیاری با ذکر این نکته که این ویژگی‌هایی که در درون شهید سلیمانی وجود داشت همگی خدادادی بود و عنایت خدا بود تا ایشان به عنوان یک رزمنده مخلص نظام مقدس جمهوری اسلامی در دنیا بدرخشد، گفت: شهید سلیمانی تمام این ویژگی‌ها را در مقاطع مختلف به ویژه دفاع مقدس و همچنین فرماندهی نیروی قدس سپاه داشت و به عنوان یک رزمنده مخلص و صادق موجب بالندگی نیروهای مسلح و نظام جمهوری اسلامی شد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش اظهار کرد: بعد دیگری که باید مدیران و فرماندهان نیروهای مسلح داشته باشند این است که به خوبی امنیت را بشناسند زیرا در هر صورت حفظ امنیت به ویژه در مرزها و فرامرزها حائز اهمیت و یک نگاه عمیق، بصیرت بزرگ، محیط شناسی عمیق، اشراف اطلاعاتی کامل و تسلط بر منطقه می‌خواهد و اگر همه این‌ها را کنار هم بگذاریم، متوجه می‌شویم آنکه مسئول است و بار مسئولیت را به دوش می‌کشد و به عنوان فرمانده نیروی قدس مسئولیت دارد، حتماً امنیت را خوب می‌شناسند و می‌داند که مرزهای کشور باید در امنیت کامل باشند تا مردم در داخل کشور بتوانند زندگی کنند و به‌کار و فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند.

تهدید تنها نزدیک مرزها نیست

وی تصریح کرد: کسی که به عنوان فرمانده نیروهای مسلح در لایه‌های مختلف امنیتی کار می‌کند تهدید فقط نزدیک مرز نیست، ممکن است در اعماق بیشتری در منطقه و فرامنطقه امنیت ما را تهدید کند یا اینکه امنیت دینی و انقلابی ما را تهدید کند و به مرور زمان به امنیت مرزهای ما نزدیک شود.

سیاری اضافه کرد: همان‌طور که استکبار جهانی گروه‌های تروریستی را در منطقه به وجود دارد و در کشورهایی مانند سوریه و عراق به دنبال این بودند که با تعرض به مرزهای ایدئولوژیک به مرور زمان به مرزهای سرزمینی ما هم نزدیک شوند تا بتوانند به جمهوری اسلامی که هدف اصلی آن‌ها بود، آسیب برسانند، اما فرماندهان و مسئولان با بصیرت و آگاه ما و رزمندگان شجاع و پا در رکاب ما با هدایت حاج قاسم در منطقه حضور داشتند و این امنیت را به خوبی درک کردند و در فراسوی مرزها در عراق و سوریه لبنان و سایر مناطقی که ایده و دین ما مورد تهدید بود و به مرزهای سرزمینی ما نزدیک می‌شد، ایستادند و جنگیدند و ثابت کردند که ما مردمی آگاه هستیم و رزمندگان ما بصیرت دارند و پا در رکاب هستند و در همه مقاطع مختلف در مقابل تهدید آمادگی دارند و ایستادند و دیدیم که چگونه پوزه دشمنان دین و وطن را در فراسوی مرزها ما به خاک مالیدند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی تأکید کرد: شکست گروه‌های تروریستی و نقشه‌های استکبار جهانی به هنر رزمندگان و شهید سلیمانی و دیگر شهدا بوده است که در فراسوی مرزها در جاهایی که لازم بود با دشمن درگیر شدند و اجازه ندادند که دشمن به عقاید و مرزهای ما آسیب وارد کند.

وی با تأکید بر اینکه باید به این نکات توجه کنیم، گفت: تمام رزمندگان به ویژه شهید سلیمانی و یارانش از سطح آگاهی بالایی برخوردار بودند و می‌دانستند که چه چیزهایی امنیت کشورمان را تهدید می‌کند به همین در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کرده و توانستند امنیت و استقلال کشورمان را حفظ کنند که اینها نشان از بصیرت و نگاه عمیق آنان نسبت به این موضوع دارد.

سیاری گفت: اینکه یک فرمانده مسئولیت‌پذیر، جانش را در طبق اخلاص گذاشت و در فراسوی مرزها و جایی که تهدید متوجه ایده و انقلاب ما بود، حضور پیدا کرد، قطعاً انسانی آگاه و شهادت‌طلب بود که موجب افتخار دین و ملت ایران شد.

شهادتی که مقاومت را تقویت کرد

وی با یادآوری فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره شهید سلیمانی گفت: همان‌طور که معظم‌له فرمودند دشمن از اسم حاج قاسم سلیمانی و یاران ایشان وحشت داشت اما اکنون به طریقی است که شهادت حاج قاسم باعث شده است در هر جایی که هستند وحشت بیشتری داشته باشند. گمان می‌کردند با شهادت ایشان و همرزمانشان می‌توانند جلوی پیشرفت و پیشروی ما را بگیرند و مقاومت را ضعیف کنند اما شهادت حاج قاسم و همه همرزمانش در طول سالیان گذشته باعث شده است که مقاومت ما تقویت شده و اعتبار بیشتری داشته باشد و با افتخار و سرافزاری نشان دهد در انجام مأموریت و مسئولیتش موفق بوده است و این به برکت خون این شهید و همرزمانش بوده است.

سیاری با تأکید بر اینکه شهید سلیمانی هم در طول حیاتش هم در شهادت باعث سرافرازی و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی شد، گفت: رهبر معظم انقلاب از ویژگی‌های شهید سلیمانی در بحث صداقت و اخلاص یاد کردند. هر رزمنده‌ای که در این مقطع که علیه دشمنان ما با صداقت و اخلاص سینه سپر کرد و ایستاد و به شهادت رسید، با خون خود محور مقاومت را آبیاری کرد و افتخار کشور و انقلاب را به اوج رساند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی اضافه کرد: همان‌طور که فرمودند ملی‌ترین و مردمی‌ترین شهید ما شهید حاج قاسم سلیمانی است که در شهادتشان شاهد تشییع جنازه ده‌ها میلیونی بودیم که در تاریخ سابقه نداشت و این نشان می‌دهد که مردم چقدر به ایشان و همرزمانشان علاقه داشتند و آنان میان این ملت جایگاه ویژه دارند.

وی با بیان اینکه امروز نام انقلاب و جایگاه کشورمان در نظام سیاسی بین‌المللی همگان می‌دانند که همه به برکت خون همین شهداست که با صداقت و اخلاص در تمام عرصه‌ها حضور داشتند، گفت: باید تلاش کنیم و افتخار کنیم به وجود چنین عزیزانی و مصمم باشیم و بخواهیم که راه سرخ این شهیدانمان را ادامه دهیم و بدانیم آنچه که موجب سرافرازی و پیروزی ما می‌شود ادامه دادن راه این شهیدان است و اگر در جایی راه خود را از آنان جدا کنیم، مطمئن باشیم شکست خواهیم کرد.

سیاری در پایان بر ضرورت انتقال ارزش‌های شهدا به نسل جوان تأکید کرد و گفت: نسل جوان باید بدانند امروز در کشور امنیت وجود دارد و کشوری سرافراز و بالنده هستیم که در نظام بین‌الملل جایگاه داریم و هیچکس نمی‌تواند در منطقه و فرامنطقه ما را تهدید کند و بازیگر منطقه هستیم و در جایگاهی قرار داریم که هر اقدامی در منطقه انجام شود، حتماً باید نظام ایران بازیگر اصلی باشد. انتقال این ارزش‌ها به نسل فعلی و آینده اقدامی بسیار موثر است و این را وظیفه خود اصلی بدانیم که در انتقال این ارزش‌ها کوشا باشیم و دقت کنیم که همه این مأموریت را به خوبی انجام دهیم.

انتهای پیام
captcha