حفظ و انتقال اهداف قیام 15 خرداد به آیندگان از وظایف ماست
کد خبر: 3975702
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

حفظ و انتقال اهداف قیام 15 خرداد به آیندگان از وظایف ماست

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: حفظ و انتقال اهداف قیام 15 خرداد به آیندگان از وظایف اصلی ما بوده که باید در ایفای آن تلاش کرد.

ارسالی امروز ا حفظ و انتقال اهداف قیام 15 خرداد به آیندگان از وظایف ما استحجت‌الاسلام علی جباری، استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی اظهار کرد: قیام ۱۵ خرداد یك خیزش خودجوش و ناگهانی و یك اعتراض مردمی بود در برابر حكومتی ظلم و ستم می‌کرد.

وی افزود: رهبری مدبرانه امام(ره) و ایستادگی و مقاومت مردم در برابر رژیم پهلوی و در راه مقاومت سبب شد تا سرانجام در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شمسی انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

حجت‌‌الاسلام جباری بیان کرد: این قیام مهم در تاریخ معاصر كشور دارای ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... بوده و رهبری روحانیان به ویژه امام راحل كه بُعد سیاسی نهضت را تشكیل می داد از برجسته ترین ویژگی های قیام ۱۵ خرداد بود.

وی ادامه داد: قیامی كه نقطه عطفی در تاریخ مبارزه‌های مردمی و روحانیان محسوب می‌شود كه از دوران مشروطیت آغاز و در جریان‌های گوناگون خود را نشان داد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: قیام ۱۵ خرداد نیز با انگیزه‌هایی آغاز شد و اهداف خاصی را دنبال کرد، از نظر سیاسی، فضای باز سیاسی، اگر چه اصیل نبود خواه‌ناخواه زمینه فعالیت سیاسی و اجتماعی نیروهای مخالف رژیم را فراهم کرد.

وی گفت: اینک پس از گذشت حدود ۴۰ سال از انقلاب شکوهمند اسلامی باید ببینیم وظیفه فرد فرد ما در قبال این موهبت الهی چیست؛ ما چه باید بکنیم تا نه تنها به تکلیف خود عمل کرده باشیم بلکه بیشترین تلاش را در حمایت از دستاوردهای انقلاب و تحقق اهداف متعالی آن انجام داده باشیم.

حجت‌الاسلام جباری تاکید کرد: رهبری حرکت‌های مخالف رژیم را به مذهبی‌ها منتقل کرد و چپی‌ها را به حاشیه راند، کشتار مردم در قیام ۱۵ خرداد، چهره مزدورانه شاه را که تا آن زمان تقصیرها را به گردن نخست‌وزیران می‌انداخت افشا کرد و انقلابیون پس از آن به راه‌های اصلاح‌طلبانه پشت کرده سرنگونی نظام سلطنتی را خواستار شدند.

وی ادامه داد: از آن پس طرد همه قدرت‌های بیگانه از ایران مورد توجه قرار گرفت و سرانجام قیام ۱۵ خرداد و نقطه آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در کشور شد. از آن پس انجمن‌های اسلامی در نقاط مختلف پدید آ‌مدند و جو غیر اسلامی در دانشگاه‌ها و دیگر مجامع به آرامی شکسته شد.

استاد خوزه علمیه آذربایجان‌غربی، اظهار کرد: انقلاب اسلامی همچون ارمغانی الهی و مائده‌ای آسمانی در تاریک ترین لحظات تاریخ ملت ایران به ما ارزانی شد، در حقیقت این انقلاب ودیعه‌ایست الهی که خداوند بر ما منت گذارد و لایق دانست که در میان همه نسل‌ها به نسل حاضر و در میان همه جوامع و ملت‌ها به ملت ما سپرده شود تا در حفظ و گسترش آرمان‌های آن بکوشیم و با تمام توان از ارزش‌های آن پاسداری کنیم.

انتهای پیام
captcha