از جاده‌های برفی تا فضای مجازی / کودک ۵ ساله زنجانی حافظ کل قرآن شد
کد خبر: 3953864
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱

از جاده‌های برفی تا فضای مجازی / کودک ۵ ساله زنجانی حافظ کل قرآن شد

مادری به شوق آموزش قرآن به فرزندانش در سال‌های گذشته جاده‌های سرد و برفی و امروز فضای مجازی را تجربه می‌کند و اکنون فرزندش در ۵ سالگی خردسال‌ترین حافظ قرآن استان زنجان می‌شود.

کودک 5 ساله زنجانی موفق به حفظ کل قرآن شد/سپری کردن راه‌های برفی تا کانال‌های مجازی به شوق حفظ قرآنمحیا فیروزی، دختر خردسال اهل روستای آبی‌سفلی از توابع شهرستان خدابنده موفق به حفظ کل قرآن کریم شد. این نابغه قرآنی توانست در کمتر از یک سال با تلاش‌های مادر و بهره‌مندی از کلاس‌های مجازی و نیمه حضوری جامعةالقرآن خدابنده در بهمن امسال کل قرآن را حفظ کند. مهسا فیروزی، خواهر بزرگ‌تر محیا نیز در 8 سالگی حافظ کل قرآن کریم شد و خردسال‌ترین حافظ استان زنجان در سال 95 لقب گرفت.

مریم امیرلو، مادر این دو حافظ قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: مهسا دختر بزرگم 5 ساله بود که از طریق یکی از دوستان با جامعة‌القرآن خدابنده آشنا شدم. در ابتدا کلاس اشاره را در حضور مربیان این موسسه گذراند و سپس با کمی کار کردن در رشته حفظ متوجه شدم استعداد بیشتری نسبت به همسالانش دارد؛ چراکه مهسا قادر بود حجم مطالبی که بچه‌های دیگر در مدت یک ماه حفظ می‌کنند را در مدت یک هفته به حافظه بسپارد، بنابراین دوره‌های روخوانی و فصیح‌خوانی را ادامه دادیم تا بتواند وارد دوره حفظ شود.

وی بیان کرد: مهسا در ابتدا حفظ قرآن را از سوره‌های کوچک و جزء 30 آغاز کرد و بعد از آن توانست جزء 29 را حفظ کند و پس از موفقیت در تست اولیه، حفظ قرآن کریم را از جزء یک ادامه داد و از حفظ روزی 4 خط به روزی یک صفحه رسید و هفته‌ای 3 جلسه به کلاس می‌رفت و محفوظات خود را به مربیان تحویل می‌داد و در نهایت در 8 سالگی حافظ کل قرآن شد.

امیرلو به موفقیت فرزند کوچک خانواده اشاره کرد و گفت: بعد از موفقیت مهسا احتمال دادیم که محیا هم بتواند قرآن را حفظ کند بنابراین آموزش‌ها را از آیات و احادیث آغاز کردیم. با توجه به اینکه همه دوره‌ها را همراه مهسا سپری کرده بودم با نحوه آموزش حفظ قرآن آشنایی داشتم. ابتدا حفظ جزء 30 را در خانه با محیا کار کردم و به دلیل سن کمی که داشت گاهی اوقات مطالب را بیش از 100 بار برایش تکرار می‌کردم تا آن را به خاطر بسپرد.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا اغلب کلاس‌ها غیرحضوری برگزار می‌شود، ابراز کرد: آموزش‌های محیا را بیشتر در خانه و از طریق فضای مجازی دنبال کردیم اما با توجه به لطفی که مربی او خانم طارمی داشت هفته‌ای یک بار در منزل او حضور یافته و به لطف خدا محیا در 5 سالگی و در مدت 10 ماه توانست قرآن را حفظ کند.

مادر این حافظان قرآن با اشاره به اینکه محیا از 3.5 سالگی حفظ احادیث را آغاز کرد، یادآور شد: آموزش حفظ قرآن برای محیا را نیز از حفظ چهار کلمه در روز آغاز کردیم، بعد به حفظ دو خط، چهار خط، نصف صفحه، یک صفحه و 1.5 صفحه رساندیم و با مشاهده علاقه او در ماه‌های پایانی به حفظ دو یا سه صفحه در روز افزایش یافت و در نهایت روز آخر پنج صفحه از قرآن را حفظ کرد و اکنون او خردسال‌ترین حافظ استان است.

کودک 5 ساله زنجانی موفق به حفظ کل قرآن شد/سپری کردن راه‌های برفی تا کانال‌های مجازی به شوق حفظ قرآن

دو حافظ سهم خانواده فیروزی از تربیت 10 میلیون حافظ

وی در مورد انگیزه آموزش قرآن به فرزندانش تصریح کرد: در وهله نخست این کار را برای عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب که خواستار تربیت 10 میلیون حافظ قرآن بودند، انجام دادم و می‌خواستم این افتخار را داشته باشم که دو نفر از این 10 میلیون فرزندان من باشند. از طرف دیگر کسی که حافظ قرآن باشد برکت در زندگی او بیشتر است. همچنین من در رعایت حجاب، اقامه نماز تأکید بسیاری به فرزندانم نکردم اما آن‌ها به برکت انس با قرآن همه این موارد را در زندگی پیاده می‌کنند.

امیرلو با بیان اینکه صفر تا صد زندگی‌ام را مدیون قرآن هستم، اظهار کرد: حفظ قرآن برای فرزندانم را با دستان خالی شروع کردم زمانی که مهسا را از روستا تا شهر قیدار به کلاس می‌بردم در روزهای سرد و برفی زمستان کنار جاده منتظر ماشین می‌ماندیم و در برخی اوقات با یک موتور قدیمی تا قیدار می‌رفتیم و برای آموزش محیا هم فضای مجازی را تجربه کردیم با این حال از وقتی دو دخترم حافظ قرآن شدند، برکت آن را در لحظه لحظه زندگی حس می‌کنم. صبح که از خواب بیدار می‌شویم ابتدا قرآن می‌خوانیم و بچه‌ها محفوظاتشان را مرور می‌کنند و بعد به کارهای دیگر می‌پردازیم.

مهسا فیروزی، دختر بزرگ این خانواده نیز با اشاره به اینکه از 5 سالگی وارد جامعة‌القرآن شده و دوره‌های اشاره، حروف عربی و روخوانی را سپری کرده است، یادآور شد: از 6 سالگی حفظ قرآن را شروع کردم و در سال 95 حافظ کل قرآن شدم و دارای مدرک بین‌المللی حفظ قرآن کریم سه زبانه از استان قم هستم.

از جاده‌های برفی تا فضای مجازی / کودک ۵ ساله زنجانی حافظ کل قرآن شد

لیلا محمدی، مدیر جامعة‌القرآن خدابنده نیز ضمن تبریک به این خانواده قرآنی برای تربیت دو حافظ ابراز کرد: محیا فیروزی، خردسال 5 ساله که توانست در مدت 10 ماه کل قرآن کریم را حفظ کند به عنوان نابغه قرآنی کشور معرفی کردیم و در روز 22 بهمن نیز امام جمعه قیدار و جمعی از مسئولان شهرستان خدابنده از او تجلیل کردند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا بیشتر کلاس‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود و اکنون تعداد قرآن‌آموزان در رشته حفظ به حدود 60 نفر رسیده است، ادامه داد: این در حالی است که پیش از کرونا سالانه یک هزار قرآن‌آموز در رشته‌های مختلف در این مرکز حضور می‌یافتند و تاکنون 40 حافظ قرآن در این مرکز تربیت شده است.

انتهای پیام
captcha