ضرورت حمایت نمایندگان مجلس از طرح شهر دوستدار کودک در همدان
کد خبر: 3927588
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹

ضرورت حمایت نمایندگان مجلس از طرح شهر دوستدار کودک در همدان

عضو شورای شهر همدان با اشاره به کسب امتیاز پایلوت شهر دوستدار کودک و اینکه باید همدان به شهری ایمن و دوست‌دار کودک، خانواده‌محور و مشارکت‌جو تبدیل شود، گفت: همدان موفق شد بین ٧٠ شهر متقاضی، در کنار ١١ شهر دیگر منتخب «پایلوت شهر دوستدار کودک» شود.

ضرورت حمایت نمایندگان مجلس از طرح شهر دوستدار کودک در همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان، سید مسعود عسگریان، عضو شورای شهر همدان در صحن شورای شهر همدان گفت: در راستای اعتلای فرهنگ شهر همراه با هم‌افزایی و تعامل مطلوب، تلاش خواهیم کرد تا به‌منظور تسهیل و پیگیری امور شهر به‌ویژه در حوزه فرهنگی تمام توان خود را به کار گیریم.
عسگریان ابراز کرد: مشکلات احداث پردیس سینمایی، موزه هنرهای معاصر و تالار شهر در شهر همدان که به عنوان رویکردهای مهم فرهنگی، نیاز شهر محسوب می‌شوند، تعیین‌تکلیف شوند تا از اعتبارات ملی برای اجرای این طرح‌های اثربخش فرهنگی بهره‌مند شویم.
وی از تعیین‌تکلیف زمین برای پردیس سینمایی و موزه هنرهای معاصر خبر داد و از شهردار و مدیرکل راه‌وشهرسازی استان همدان درخواست کرد: مبحث زمین این دو مجموعه فرهنگی را تعیین‌تکلیف کنند.
رئیس شورای شهر همدان همچنین با اشاره به مصوبه شورا در خصوص بافت تاریخی شهر همدان، اظهار کرد: در این زمینه طی دیداری با معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار همدان، مطرح شد که طرح اولیه سازمان میراث فرهنگی در زمینه بافت تاریخی شهر دارای ایرادات و اشکالاتی است که مغایرت‌های ناهمگونی را در ساخت‌وساز‌ها ایجاد خواهد کرد.
ناسازگاری برخی مباحث با تمدن نوین اسلامی در صداو سیما
نایب رئیس شورای شهر همدان هم در این جلسه با تأکید بر اینکه در بحث نرم‌افزار فرهنگ مشکل جدی داریم؛ اظهار کرد: در صداوسیما به دلیل کمبود بودجه مناسب، شاهد ناسازگار برخی مباحث با فرهنگ و تمدن نوین اسلامی هستیم.
کاوسی‎امید ابراز کرد: اگر قصد داریم به جامعه ای با تمدن نوین اسلامی برسیم؛ باید زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.
وی با اشاره به تحویل زمین رایگان از سوی شهرداری همدان برای ساخت مدرسه حیات طیبه، ابراز امیدواری کرد در تفکیکی اراضی ارتش، زمین دیگری برای ساخت این مدرسه در نظر گرفته شود تا صاحب 3 مدرسه حیات طیبه در شهر همدان باشیم.
هویت تاریخی شهر را بر اساس داشته‎هایش تقویت کنیم
رضوان سلماسی، عضو شورای شهر همدان نیز گفت: تقویت حوزه فرهنگی شهر همدان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود؛ این درحالیست که ظرفیت‌های قابل‌توجهی هم در همدان وجود دارد.
سلماسی اظهار کرد: در صورتی که بتوانیم هویت تاریخی و طبیعی شهر همدان را بر اساس داشته‎های آن تقویت کنیم، این شهر در سطح ملی و بین‌المللی بیشتر مطرح‌ خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به کسب امتیاز پایلوت شهر دوستدار کودک و اینکه باید همدان به شهری ایمن و سبز دوست‌دار کودک، خانواده‌محور و مشارکت‌جو تبدیل شود؛ گفت: همدان موفق شد بین ٧٠ شهر متقاضی، در کنار ١١ شهر دیگر منتخب «پایلوت شهر دوستدار کودک» شود که این مهم خیز جدی در راستای کسب عنوان و نشان شهر دوستدار کودک از سوی یونیسف محسوب می‌شود.
سلماسی اظهار کرد: باید این مهم را باور داشته باشیم که سرمایه‌گذاری برای کودکان، پرسودترین نوع آن به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نتایج آن همیشه در جامعه ماندگار خواهد ماند.
وی ادامه داد: در این حوزه به حمایت نمایندگان مجلس نیاز داریم تا شهر را برای آیندگان بسازیم؛ از این‌رو ضمن بهره‌گیری و هم‌فکری با متخصصان امر باید اقدامات لازم برای تطبیق با شاخص‌ها و توقعات یونیسف انجام شود.
این عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه طرح شهر دوستدارکودک به‌عنوان برند فرهنگی شهر، با حمایت و پیگیری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا محقق شد؛ اظهار کرد: فضاسازی در تمامی حوزه‌های شهری به‌ویژه پروژه‌های عمرانی با محوریت ضوابط شهر دوستدار کودک ضروری است؛ از این‌رو این الزام باید در تمامی پروژه‌های شهری به صورت جدی دیده شود.
حوزه فرهنگ را تنها نگذارید
احمدرضا احسانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان هم در این جلسه اظهار کرد: مسئولان امر، حوزه فرهنگ را تنها نگذارند تا آنچه شایسته مردم و استان همدان است، انجام دهیم.
احسانی ابراز امیدواری کرد بتوانیم با هم‌افزایی، تعامل، تفاهم و مساعدت، مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در راستای خدمت به مردم و توسعه شهر و استان همدان قدم بردارد.
وی یادآور شد: متولی حوزه فرهنگ، ارشاد است، اما باید نگاه فرابخشی در این حوزه داشته باشیم تا سایر مجموعه‌ها هم در راستای تحقق اهداف مورد نظر، کمک دهند.
احسانی با اشاره به مباحث بودجه سالیانه حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد، گفت: حدود 25 دستگاه اجرایی از بوجه وزارت ارشاد استفاده می‌کنند که در مجموع یک بیست‌وششم سهم شامل حوزه فرهنگ می‎شود.
وی تأکید کرد: در خصوص پروژه‌های فرهنگی شهر نیاز داریم تا شورای شهر همدان و شهرداری همانند سابق، ارشاد را یاری دهند؛ زیرا بخشی از فرهنگ هم به حوزه شورای شهر باز می‌گردد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از شورای شهر همدان درخواست کرد در حوزه تعیین‌تکلیف زمین برای احداث موزه هنرهای معاصر و پردیس سینمایی ورود جدی داشته باشند.
احسانی اظهار کرد: حدود 11 سال از تعریف و تخصیص بودجه این پروژه‌های فرهنگی در شهر می‌گذرد و استان همدان متضرر شده است که در صورت تعیین‌تکلیف این پروژه‌ها، مجدد تعریف خواهند شد؛ زیرا ردیف بودجه آنان هم برقرار است و برندی برای استان همدان خواهند بود.
وی از پیگیری‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای بازگشت جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان از اصفهان به شهر همدان خبر داد و گفت: اینگونه جشنواره‌های بین‌المللی آورده بسیار مهمی برای استان خواهد داشت که قطعاً صرف زیرساخت‌های فرهنگی شهر در راستای توسعه فرهنگی شهر هم خواهد شد.

انتهای پیام
captcha