تشکیل جلسات حضوری محدود در اولویت حوزه باشد / دو شرط مرجعیت
کد خبر: 3920994
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
آیت‌الله مکارم:

تشکیل جلسات حضوری محدود در اولویت حوزه باشد / دو شرط مرجعیت

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه حوزه با درس حوزه است، گفت: حوزه سند افتخار است و اگر نباشد اسلام تدریجاً محو خواهد شد، بنابراین مدیران حوزه تلاش کنند تا جای ممکن کلاس‌ها حضوری و در غیر این صورت مجازی با رعایت اخلاق و موازین بهداشتی برگزار شود.

حوزه نباشد اسلام محو می‌شود/ تاکید بر رعایت اخلاقبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مکارم شیرازی امروز، شنبه، 15 شهریورماه در بیاناتی به مناسبت آئین افتتاح سال جدید حوزه که به صورت تصویری پخش شد، گفت: خدا را شکر می‌کنم که بار دگر توفیق داد تا حوزه را افتتاح کنیم و بتوانیم در راه نشر معارف اسلام گام‌های تازه‌ای برداریم. من بارها گفته‌ام اولین حوزه علمیه در اسلام به دست پیامبر(ص) گشوده شد؛ آیه 122 توبه «وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» با صراحت به پیامبر(ص) دستور تشکیل حوزه علمیه می‌دهد. 

وی افزود: آیه می‌فرماید: وقتی پیام جهاد داده می‌شود همه به جهاد نروند و عده‌ای در مدینه بمانند و تفقه در دین پیدا کنند و به دیگران تعلیم دهند؛ یعنی فراگرفتن علم و سپس تعلیم دادن. در زمان امیرمؤمنان هم مسجد، حوزه علمیه بود و کلمات امیرالمؤمنین(ع) بیاناتی است که در این حوزه ارائه شد و در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع)، حوزه اسلام گسترش فوق‌العاده یافت.

این مفسر قرآن اضافه کرد: شیخ طوسی اولین کسی بود که به نجف اشرف رفت و حوزه آنجا را تأسیس کرد و سپس در سایر بلاد از جمله قم حوزه تشکیل شد؛ بنابراین این میراث از دوره پیامبر(ص) به ما رسیده است.

اولویت با تشکیل درس‌های حضوری

ایشان با بیان اینکه حوزه علمیه سند افتخار ماست و اگر حوزه نباشد اسلام تدریجاً محو می‌شود، تصریح کرد: در حوزه سه موضوع را نباید فراموش کرد؛ اولاً شرایط، شرایط سختی است و اگر می‌شود دروس حضوری تشکیل شود ولو با تعداد کم، این کار اولویت دارد؛ بنده تصمیم گرفتم با ده نفر در منزل شروع کنم و سپس ضبط شده و پخش شود. اگر این وضعیت با رعایت شرایط بهداشتی فراهم نشد، مجازی برگزار شود، زیرا حضور برکاتی دارد که غیرحضوری ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه اظهار کرد: بنده از استادان، مدیر حوزه و اعضای شورای عالی حوزه تقاضا دارم تا جایی که ممکن است حوزه حضوری باشد، ولی اگر نشد مجازی برگزار کنند و اگر حوزه مجازی شد حضور و غیاب رعایت شود؛ نه اینکه طلاب آزاد باشند و یک روز 4 نفر باشند و یک روز کمتر و بیشتر.

مسائل اخلاقی کمرنگ نشود

وی ادامه داد: همچنین مسائل اخلاقی نباید در حوزه مجازی کمرنگ شود. در این شرایط چه در حوزه علمیه مجازی و چه حضوری سعی شود همه روز و یا حداقل هفته‌ای یک حدیث اخلاقی خوانده و شرح داده شود؛ زیرا حوزه علمیه به دو چیز وابسته است، به علم و اخلاق به همین دلیل ما می‌گوییم که مرجعیت دو شرط دارد و آن علم است و اخلاق. 

مفسر قرآن کریم اضافه کرد: در شهرستان‌ها هم مدیران حوزه باید با همین برنامه‌هایی که عرض شد خود را هماهنگ کنند و چنان شود که آنجا هم در صورت امکان حضوری و در غیر این صورت با رعایت تمامی موازین و رعایت اخلاق و دستورات بهداشتی و حضور و غیاب به صورت مجازی برگزار شود. حوزه علمیه با درس حوزه است و اگر دروس نباشد، حوزه مفهومی ندارد؛ بنابراین سعی شود که دروس به خوبی رعایت شود و بدانیم که خدا کمک می‌کند؛ امام زمان(عج) هم عنایت می‌کند که حوزه، میراث‌دار معارف اهل بیت(ع)، برقرار باشد.

انتهای پیام
captcha