پیشینه تاریخی اصفهان به قدمت تاریخ ایران است
کد خبر: 3860907
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

پیشینه تاریخی اصفهان به قدمت تاریخ ایران است

گروه اجتماعی ــ مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: اصفهان دارای پیشینه تاریخی به قدمت تاریخ ایران است و براستی پیشینه تاریخی اصفهان دارای پیوندی ناگسستنی با زاینده رود است.

اصفهان دارای پیشینه تاریخی به قدمت تاریخ ایران است

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان؛ آذرماه، فریدون اللهیاری در جمع اصفهان شناسان و دوستداران میراث فرهنگی اصفهان با اعلام این مطلب، اظهار کرد: براستی پیشینه تاریخی اصفهان دارای پیوندی ناگسستنی با زاینده رود است.

وی افزود: «شهرسازان اصفهانی در طول بیش از 7 هزار سال تاریخ تطور اصفهان به دو شیوه از زاینده رود جهت توسعه تدریجی اصفهان استفاده کرده‌اند، در وهله اول نیاکان ما با ایجاد اصفهان در کنار رود و با ایجاد سازه‌های مختلف آبی از غربی‌ترین تا شرقی ترین مسیر 400 کیلومتری زاینده رود تمدنی شگرف را در فلات مرکزی ایران پدید آوردند.

اللهیاری درباره دومین مدل بهره برداری نیاکان از زاینده رود در راستای ایجاد تمدن در اصفهان گفت: پدید آوردن اصفهان در جلگه حاصلخیز زاینده رود، در دومین روش نیاکان، باعث شد تا پیوندی ناگسستنی میان اصفهان و زاینده رود پدید آید، به گونه‌ایی ه با توجه به کمبود بارش‌ها در مرکز ایران، شهر اصفهان که در جلگه زاینده رود ایجاد شده، بدون وجود این رود حیات بخش قادر به حیات نمی‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان دارای پیشینه تاریخی به قدمت حیات ایرانیان است، گفت: «با نگاهی به تاریخ اصفهان در می یابیم که این شهر همواره خیزشگاه مهم فرهنگی و سیاسی ایرانیان چه در عصر باستان و چه در دوران اسلامی بوده است به گونه ایی که در دوران اسلامی این شهر به عنوان تختگاه 4 سلسله بزرگ ایرانی تبار برگزیده شد تا خود تاکیدی باشد به ایران پروری و ایران خواهی مردمان فلات مرکزی ایران.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: «برای دست یابی به توسعه پایدار به خصوص در حوزه هایی همچون فرهنگ، هنر و گردشگری باید اصفهان را فهمید، باید اصفهان را درک کرد تا بتوانیم ضمن آنکه این شهر بزرگ را به شکوه گذشته‌اش بر می‌گردانیم، آن را بهتر و زیباتر به جهانیان معرفی کنیم.

انتهای پیام
captcha