امیدهای واهی و امیدهای واقعی در حادثه کربلا
کد خبر: 3846909
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
منطق حسینی 8/ دولابی بیان کرد:

امیدهای واهی و امیدهای واقعی در حادثه کربلا

گروه معارف ــ نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: در حادثه کربلا هر دو گروه حق و باطل امید داشتند، اما امید گروه حق واقعی و امید گروه باطل خیالی بود.

امیدهای واهی و امیدهای واقعی در حادثه کربلاحجت‌الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین عناصر قیام امام حسین(ع) عنصر امید و رجا است و در واقع انسان بدون امید نمی‌تواند زندگی کند؛ همان‌طور که هیچ کشاورزی بدون امید به رشد، دانه‌ای را زیر زمین پنهان نمی‌کند و مادری بدون امید فرزندش را شیر نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: امید در جایی مشکل‌ساز می‌شود که انسان به نقاط توهمی، خیالی و دنیای زودگذر دل ببندد. در ماجرای قیام امام حسین(ع) دو نوع آرزو وجود داشت که یکی به آروزهای واهی و دور و دراز و دیگری به آرزوهای درست و منطقی مربوط می‌شود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی از کوفیان تصور می‌کردند با همراهی جریان باطل به نون و نوایی می‌رسند. عمر سعد در آرزوی حکومت ری بود، در حالی‌که در همان زمان هم بیش از 60 سال سن داشت و این آرزوی بلند‌مدت چیزی جز شقاوت ابدی نصیبش نکرد.

وی ابراز کرد: در مقابل این جریان باطل، آرزوی صحیح و درست که ملاقات با پرورگار است، قرار دارد و هر کسی که آرزوی ملاقات با پروردگار را در سر می‌پروراند، امید به یک آینده درخشان و بهشت برین الهی در انتظار اوست.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه سعادت در دنیا و آخرت در گرو بندگی خداست، یادآور شد: امروز نام امام حسین(ع) در هر کوی و برزنی می‌درخشد و اگر انسان در پرتو عمل به تعالیم قرآن و احادیث به نقطه‌ای حقیقی امید ببخشد، جاودان خواهد ماند.

خون شهدا؛ منشا به حرکت درآوردن جریان حق

دولابی یکی دیگر از مفاهیم قرآنی نهفته در عاشورا را موضوع شهادت دانست و گفت: شهادت به معنای گواهی دادن است اما مقصود قرآن و روایات این است که شخص جان خود را در راه خدا فدا کند، به عبارتی انسان با اقدام عملی شهادت می‌دهد که آخرت بهتر از دنیاست.

وی افزود: کسی که در راه رضای خدا خون می‌دهد، با عمل و اقدام، تمام قد خود را در مسیر حق به نمایش می‌‌گذارد. انسان در نهایت می‌میرد ولی چه بهتر که شهادت نصیب او شود. کسانی که شهید می‌شوند، زنده هستند؛ چراکه خون آن‌ها در جامعه جاری است و جریان حق را به حرکت درمی‌آورد.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) و یارانش تشنه شهادت‌طلبی بودند؛ چراکه برای شهید شدن از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. اگر مسئله شهادت‌طلبی و آمادگی برای جان‌فشانی در جامعه‌ای نهادینه شود، آن جامعه نفوذناپذیر خواهد بود.

این کارشناس دینی ادامه داد: نهایت چیزی که دشمن با آن جامعه اسلامی را می‌ترساند، عنصر کشته شدن است، وقتی کسی از شهادت استقبال کرد، جامعه در برابر دشمن پولادین می‌شود. 
انتهای پیام
captcha