راه‌اندازی مرکز افق در خوی
کد خبر: 3844211
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

راه‌اندازی مرکز افق در خوی

گروه فرهنگی ــ رئیس اداره اوقاف خوی از راه‌اندازی مرکز افق در امامزاده سیدبهلول(ع) و بقعه میرهادی(ره) خوی خبر داد و گفت: این مرکز به‌منظور تقویت کارکرد‌های متنوع اماکن مقدس و با عمل به فرامین امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «ما می‌خواهیم مردم در پناه بقاع متبرکه به آرامش برسند» و همچنین منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی افق راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی مرکز افق در خوی

جبرئیل ابراهیم‌پور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوی، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌غربی، از راه‌اندازی مرکز افق در امامزاده سیدبهلول(ع) و بقعه میرهادی(ره) خوی خبر داد و اظهار کرد: این مرکز به‌منظور تقویت کارکرد‌های متنوع اماکن مقدس و با عمل به فرامین امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «ما می‌خواهیم مردم در پناه بقاع متبرکه به آرامش برسند» و همچنین منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی، مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی افق در امامزاده سیدبهلول(ع) راه‌اندازی شد.

وی تصریح کرد: این مرکز وظیفه تقویت نقش و کارکرد اجتماعی، فرهنگی و قرآنی با رویکرد استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و تشکل‌های مردمی و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات امامزاده سیدبهلول(ع) و بقعه میرهادی(ره) به‌عنوان مراکز قطب‌ فرهنگی و زیارتی با رعایت ارزش‌های اسلامی با عنایت به بیانیه گام دوم با اولویت‌بندی و زمان‌بندی را دارد.

ابراهیم‌پور ادامه داد: برنامه‌ریزی لازم جهت آسیب‌شناسی، اولویت‌بندی و نیازسنجی فرصت‌ها، مشکلات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی منطقه و رفع نیاز‌های مذکور در قالب امدادرسانی لازم، مددکاری اجتماعی و یا کمک‌های نقدی و غیرنقدی شامل سبد معیشتی و توزیع ارزاق به نیازمندان، زنان بی‌سرپرست و یا بدسرپرست، راه‌اندازی صندوق‌های قرض‌الحسنه، ایجاد مراکز تخصصی مشاوره خانواده، برپایی کلاس‌های سبک زندگی اسلامی و راه‌اندازی مهد‌های قرآنی بخشی از اقدامات مرکز افق است.

وی تصریح کرد: مدیریت طرح افق به هیات امناء و خادمان اماکن متبرکه واگذار شده و در این طرح با آموزش وقف‌یار پس از شناسایی نیازمندان، کلیه‌ مساعدت‌ها و کمک‌های مالی که تاکنون در اداره اوقاف خوی صورت می‌گرفته است، در مراکز طرح افق اجرا خواهد شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه خوی یادآور شد: در طرح افق نه تنها به بعد خدمات اجتماعی اقشار نیازمندان اطراف بقاع متبرکه توجه شده، بلکه به بعد فرهنگی و مشارکت آن‌ها در مباحث فرهنگی نیز توجه ویژه‌ای شده است.

وی گفت: این گونه اقدامات با کمک‌های خیران، هیئت امناء بقاع متبرکه و موقوفات می‌تواند گامی مهم و موثر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی محدوده بقاع متبرکه برداشته و به کمک سازمان‌ها و نهاد‌های همسو بپردازد.

ابراهیم‌پور بیان کرد: در گذشته مراکز فرهنگی قرآنی در بقاع متبرکه فعالیت داشتند که با توجه به وضعیت فعلی جامعه و اهمیت فعالیت‌های اجتماعی، این مراکز به ساختاری فراتر از مراکز فرهنگی یعنی به مراکز اجتماعی فرهنگی قرآنی افق تغییر ساختار داده است تا از حالت مکان مذهبی صرف خارج شده و کارکرد‌های منحصربه‌فردی در قالب فرهنگ بومی و محل رجوع به ارائه‌دهنده خدمات اجتماعی در هر منطقه تبدیل شوند.
انتهای پیام

captcha