اگر زائر اربعین هستید حتماً این مطلب را بخوانید
کد خبر: 3843364
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

اگر زائر اربعین هستید حتماً این مطلب را بخوانید

گروه جامعه ــ حذف ویزا، رایگان بودن سفر اربعین، دلایل لزوم ثبت نام در سامانه سماح و ... مسائلی هستند که عدم اطلاع دقیق زائران از آنها، موجب بروز مشکلاتی شده است که باید با اطلاع رسانی دقیق برطرف شود.

به گزارش ایکنا؛ سفر اربعین طی سال‌های اخیر با استقبال زیادی از سوی مردم ایران و سایر کشور‌های جهان مواجه شده، اما رواج برخی باور‌های غلط، برداشت‌های اشتباه از تغییر قوانین مربوط به سفر اربعین و نیز کم اطلاعی برخی زائران مشکلاتی را ایجاد کرده است که در این یادداشت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

حتماً پاسپورت همراه داشته باشید

عراق یک کشور خارجی است و در کشور خارجی تنها مدرک معتبر شناسایی پاسپورت شماست، پس همیشه و تحت هر شرایطی پاسپورت خود را همراه داشته باشید و از آن مراقبت کنید. به مدت اعتبار پاسپورت خود توجه کنید؛ پاسپورت شما حداقل باید سه ماه اعتبار داشته باشد.

درست است که پرداخت هزینه ویزا بین ایران و عراق برای همیشه برداشته شده است، اما اگر در طول سال به غیر از ایام اربعین بخواهید به عراق سفر کنید حتماً باید ویزا بگیرید. امسال نیز به دلیل اینکه برای اولین بار تجربه حضور زائران ایرانی بدون ویزا در عراق را شاهد هستیم مسئولان برای کاهش جمعیت در ایام اربعین از اول ماه محرم تا پایان ماه صفر دریافت ویزای عراق را حذف کرده اند، اما در غیر این ایام بدون ویزا راهی مرز‌های خروجی کشور نشوید، چون همانند بسیاری از زائران کشورمان اجازه خروج نیافته و مجبور به بازگشت خواهید شد. لب مرز‌ها به پاسپورت شما مهر ورود و خروج زده می‌شود پس حتماً باید پاسپورت همراه داشته باشید.

موکب‌ها از ۱۳ مهر در ایران راه اندازی می‌شوند

خدمات ستاد مرکزی اربعین از ۱۳ تا ۳۰ مهرماه، در مرز‌های ایران و از ۱۶ تا ۲۷ مهرماه، در عراق به زائران ارائه می‌شود. پس اگر می‌خواهید زائر اربعین محسوب شده و از خدمات موکب‌ها استفاده کنید، در این بازه زمانی به عراق سفر کنید. در غیر این دوره زمانی موکبی برای ارائه خدمات رایگان در مسیر نجف به کربلا وجود ندارد.

حتماً ارز همراه داشته باشید؛ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دینار عراقی

امسال هیچ ارزی برای زائران اربعین اختصاص داده نشده است و زائران باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها تهیه کنند. متأسفانه برخی با این تصور که اربعین سفری رایگان است ارز تهیه نمی‌کنند، اما این یک اشتباه بزرگ است. درست است که طی ۱۰ روز منتهی به اربعین موکب‌ها خدمات اسکان و تغذیه رایگان به زائران می‌دهند، اما برای سفر به شهر‌هایی مثل کاظمین، سامرا، سید محمد و تردد در داخل شهر‌های نجف و کربلا شما باید وجه نقد پرداخت کنید. (لطفاً با رانندگان عراقی دعوا نکنید). همچنین در صورت بیماری و نیاز به بستری شدن در بیمارستان‌های عراق باید پول پرداخت کنید.

ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق به زائران اربعین حسینی پیشنهاد کرده است که هر زائر ایرانی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دینار عراقی همراه خود داشته باشد.

حتماً در سامانه سماح ثبت نام کنید

قبل از سفر حتماً به سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ مراجعه و ثبت نام کنید. با این ثبت نام، شما بیمه می‌شوید و در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای بیمه به شما خسارت پرداخت می‌کند. امسال زائران از ۵۰ کیلومتری مرز‌ها بیمه می‌شوند و از زمان رفت تا برگشت بیمه هستند.

همچنین با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) اجازه تردد از مرز‌ها به زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام نکرده باشند، داده نمی‌شود. همچنین در صورت انصراف، هزینه ثبت نام پس از کسر خسارت مربوطه صرفاً به فرد منصرف و پس از دریافت پیامک از طریق تمامی شعب بانک ملی مسترد خواهد شد.

امکان ویرایش تاریخ اعزام پس از ثبت نام تا ۷۲ ساعت در سامانه فراهم است، پس از مدت زمان مذکور تغییر زمان حرکت در سامانه امکانپذیر نیست و در صورتی که بخواهید تاریخ اعزام را تغییر دهید باید ثبت نام قبلی را لغو کنید. همچنین امکان انصراف تا دو روز قبل از تاریخ اعزام امکان پذیر است و پس از آن سامانه اجازه انصراف نخواهد داد.

تأکید می‌شود؛ زائران حتماً پس از ثبت نام، رسید ثبت نام را از سامانه سماح دریافت و شرایط و تعهدات بیمه را مطالعه کنند. ثبت نام و پرداخت هزینه بیمه فقط از طریق سامانه سماح صورت می‌گیرد که این ثبت نام رایگان است و هزینه‌هایی که دریافت می‌شود صرفاً جهت خدمات درمانی و بیمه‌ای مجموعاً 220 هزار ریال است. همچنین چنانچه زائران جهت ثبت نام به دفاتر زیارتی مراجعه کنند مبلغ 30 هزار ریال به عنوان حق الزحمه بابت ثبت نام و ارائه رسید چاپی بر هزینه خدمات درمانی و بیمه‌ای اضافه و در مجموع مبلغ 250 هزار ریال اخذ خواهد شد و دریافت هرگونه وجهی به صورت نقدی و بیشتر از هزینه مصوب غیرقانونی است.

با توجه به استان محل سکونت مرز خروجی خود را مشخص کنید

برای جلوگیری از ازدحام، ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده است که زائران استان‌های نیمه غربی کشور مانند آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، کردستان و ... از مرز خسروی، استان‌های میانی مانند تهران، البرز، سمنان، مازنداران، قم، مرکزی و ... از مرز مهران و استان‌های نیمه شرقی کشور نیز از مرز‌های چذابه و شلمچه راهی عراق شوند تا از ازدحام جلوگیری شود پس حتماً از مرزی که برای استان شما تعیین شده است وارد خاک عراق شوید.

مراقب کلاهبرداری‌ در فروش بلیت‌ها باشید

سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور به زائران هشدار داده است به هیچ وجه فریب قیمت‌های ارزان بلیت هواپیما در سایت‌ها و نرم افزارها، کانال‌های تلگرامی و موارد مشابه را نخوردند و بلیت خود را از شرکت‌های دارای مجوز تهیه کنند.

مراقب ازدحام جمعیت باشید

اگر می‌خواهید سفری آرام به عتبات عالیات داشته باشید و با آرامش قبور همه ائمه مدفون در عراق را زیارت کنید باید زمانی به غیر از اربعین راهی عراق شوید. طی ۱۰ روز منتهی به اربعین بیش از ۲۵ میلیون نفر راهی کربلا می‌شوند و این شهر به راستی توان پذیرش این حجم از جمعیت را ندارد و فقط همراهی مردم این شهر و لطف و نظر امام حسین(ع) است که سفری خوب را برای زائران مهیا می‌کند، اما به خصوص امسال همه زائران باید مراقب ازدحام بیش از حد جمعیت در حرم‌های کربلا باشند؛ به ویژه با توجه به حادثه‌ای که در مراسم عاشورا در کربلا رخ داد و منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از زائران شد پس به هیچ وجه اصرار نداشته باشید در شلوغی جمعیت خود را به بین الحرمین یا حرم‌های مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) برسانید.

همین که از بیرون حرم و حتی نزدیک شهر کربلا بایستید و سلام کنید، کاری که بیشتر مردم عراق انجام می‌دهند، یعنی زیارت اربعین را به جا آورده اید.

مردم عراق میزبان شایسته زیارت اربعین هستند؛ حرمت نگهداریم

بزرگواری مردم عراق در میزبانی از زائران اربعین قابل تکریم است پس حرمت خود را به عنوان میهمان نگه دارید. به اندازه بخورید و بنوشید، صف را رعایت کنید، به قوانین عراق احترام بگذارید. اربعین زیارت است نه تفریح، پس رفتارتان باید همانند یک زائر باشد نه توریست. حداقل نحوه تشکر کردن به زبان عربی را یاد بگیرد. حمل مواد مخدر در عراق و ورود غیر قانونی به این کشور مجازات زندان دارد و آخرین زندانی اربعین سال گذشته اخیراً آن هم با پادرمیانی مسئولان سیاسی کشور آزاد شده است، پس به هیچ عنوان مواد مخدر همراه نداشته باشید.

گروهی سفر کنید، دارو‌های تخصصی خود را بیش از اندازه معمول همراه داشته باشید. امسال اربعین با گرمای هوا در عراق مواجه هستیم و توصیه شده است که مسیر نجف تا کربلا را شب‌ها حرکت کرده و روز‌ها به استراحت بپردازید. کادر درمانی هلال احمر در طول مسیر و شهر‌های زیارتی مشغول ارائه خدمات رایگان پزشکی به زائران هستند در صورت نیاز به آن‌ها مراجعه کنید.

عضو گروه‌های اطلاع رسانی اربعین در پیام رسان‌ها شوید و خبرگزاری‌های رسمی که به صورت مرتب اخبار اربعین را پوشش می‌دهند را مطالعه کنید تا در جریان رخداد‌های روز این زیارت مهم قرار گیرید.

هشدار‌های پلیس و مسئولان بخش پزشکی و اطلاعیه‌های مربوط به ورود و خروج از مرز‌ها را جدی بگیرید و مهم‌تر از همه اینکه در طول سفر صبور باشید.

انتهای پیام

captcha